بیماری‌ ها, تنظیم وزن

۴ استراتژی برای افزایش وزن در افراد دیابتی

افزایش وزن در افراد دیابتی

امروزه افزایش وزن در افراد دیابتی در مقایسه با دیگران از اهمیت زیادی برخوردار است. به طور معمول، افرادی هستند که تمایل به افزایش وزن دارند؛ این افراد باید کالری بیشتری مصرف کنند. با این حال، افراد مبتلا به دیابت نیز باید آنچه را که می‌خورند با دقت انتخاب کنند، زیرا برخی از غذاها ممکن است باعث افزایش سطح قند خون شوند که در نتیجه برای سلامتی آن‌ها مضر می‌باشد. اگر از سال‌های خیلی دور تا به الان نگاهی بیندازیم علت افزایش وزن یا چاقی و افزایش سریع تعداد دیابت را درک خواهیم کرد. سبک زندگی ما قبل از صنعتی شدن بسیار فعال‌تر بود. گاهی دیابت و کاهش وزن نیز در برخی افراد مشاهده می‌شود.

 حتما شما هم در مورد ارتباط دیابت با اضافه وزن یا کمبود وزن شنیده‌اید. ما هم تصمیم گرفته‌ایم در این مقاله از مجله سایت داروپست درباره افزایش وزن در افراد دیابتی و راه‌های کنترل آن برای شما ارائه دهیم.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع مکمل های افزایش وزن و حجم

مقدمه

تغییرات وزنی در افراد دیابتی

یکی از راه‌های تغییرات افزایش وزن در افراد دیابتی تغییر قابل توجه در رژیم غذایی آن‌ها است. شاید این سوال از ذهن شما عبور کند چگونه دیابت بر وزن تأثیر می‌گذارد. اگرچه دیابت اغلب با اضافه وزن همراه است، به خصوص دیابت نوع 2، اما همه افراد مبتلا به دیابت دارای شاخص توده بدنی (BMI) بالایی نیستند. برخی افراد در افزایش وزن مشکل دارند. در واقع، کاهش وزن غیرقابل توضیح یا غیر عمدی می‌تواند از علائم دیابتی باشد که به درستی تشخیص داده نشده است.

اما به طور کلی هر فرد مبتلا به دیابت که در نظر دارد در رژیم غذایی خود تحولاتی ایجاد کند، باید با یک پزشک، یک مربی معتبر دیابت، یا یک متخصص تغذیه صحبت کند که می‌تواند تنظیمات رژیم غذایی را پیشنهاد دهد که منجر به افزایش وزن می‌شود اما به سلامت آسیب نمی‌رساند.

 

دیابت چگونه بر وزن شما تأثیر می‌گذارد؟

مشکلات مربوط به مدیریت وزن/افزایش وزن در افراد دیابتی حول محور انسولین می‌باشد. انسولین هورمون آنابولیکی است که توسط لوزالمعده تولید می‌شود. افراد مبتلا به دیابت قادر به استفاده یا تولید انسولین کافی برای انتقال قند اضافی به خارج از خون و به سلول‌های خود نیستند، جایی که می‌توان از آن به عنوان انرژی استفاده کرد. همین امر می‌تواند باعث شود بدن ذخایر چربی و بافت ماهیچه‌ای موجود خود را بسوزاند تا انرژی سلول‌های شما را تامین کند. اگر سطح قند خون شما به طور مداوم در نوسان باشد، بدن شما به دفع ذخایر چربی خود ادامه می‌دهد و در نتیجه وزن کاهش می‌یابد.

مطالعه بیشتر: مکمل های افزایش وزن

چه ارتباطی بین چاقی و دیابت وجود دارد؟

افزایش وزن در افراد دیابتی موجب می‌شود که این افراد در ناحیه شکم دارای چربی بیش از حد باشند. چرا که چربی شکم باعث می‌شود سلول‌های بدن مواد شیمیایی آزاد کنند که مقاومت به انسولین را در بدن افزایش می‌دهد. هنگامی که سلول‌ها به انسولین به درستی پاسخ نمی‌دهند، قند در بدن تجمع می‌یابد و باعث دیابت می‌شود. داشتن دور کمر بزرگ یک نوع چاقی پرخطر است. چاقی همچنین بر متابولیسم بدن تأثیر می‌گذارد. انجمن پزشکی آمریکا چاقی را به عنوان یک بیماری مزمن ناشی از عوامل متعدد معرفی می‌کند.

چیزی که باعث افزایش وزن در افراد دیابتی به ویژه دیابت نوع 2 می‌شود، چربی و قند بیش از حد در سلول‌های بدن است که باعث ایجاد مقاومت به انسولین می‌شود. از آنجایی که کربوهیدرات‌ها از قبل در بدن وجود دارند، مصرف بیشتر باعث افزایش چربی در بدن می‌شود. از این رو فرد را دچار اضافه وزن یا چاق می‌کند. BMI ارتباط قوی با دیابت و مقاومت به انسولین دارد. بیش از 90 درصد بیماران دیابتی چاق هستند.

 

دیابت و کاهش وزن

تغییرات کاهش/افزایش وزن در افراد دیابتی رخ می‌دهد. افرادی که دیابت نوع 1 دارند ممکن است کاهش وزن را تجربه کنند. در دیابت نوع 1، پانکراس انسولین تولید نمی‌کند. به همین دلیل قند نمی‌تواند وارد سلول‌های بدن شود. بدن وقتی قند برای انرژی نداشته باشد، شروع به استفاده از چربی برای انرژی می‌کند. اگر بدن از چربی ماهیچه‌های بدن استفاده کند باعث کاهش وزن می‌شود. اگر به طور ناگهانی وزن کم می‌کنید، باید فورا با پزشک مشورت کنید. بنابراین، این‌ها همه دلایلی است که باعث می‌شود وزن ما در دیابت نوسان کند.

 

چگونه وزن را در دیابت کنترل کنیم؟

طبق مطالعات، کاهش 5 درصدی وزن بدن و به دنبال آن ورزش منظم می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا بیش از 50 درصد کاهش دهد. برای رهایی از چاقی و کنترل افزایش وزن می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

 

1-سالم بخورید

تغذیه سالم افراد دیابتی

برای کنترل وزن خود از غذاهای پرفیبر مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل استفاده کنید. فیبر نوعی کربوهیدرات است که در معده هضم نمی‌شود و همچنین جذب کربوهیدرات‌های گوارشی را کند می‌کند. بنابراین فیبر به کاهش وزن و کنترل سطح قند خون و در نتیجه به کاهش خطر ابتلا به دیابت و سایر بیماری‌ها کمک می‌کند. در مورد رژیم غذایی خود با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید. و سعی کنید یک برنامه غذایی سفارشی با توجه به وزن بدن خود داشته باشید.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع و قیمت کربوهیدرات ها

2-تمرین منظم

تمرین منظم افراد دیابتی

یکی از بهترین راه‌های کم کردن افزایش وزن در افراد دیابتی ورزش شدید و منظم است. ورزش‌هایی مانند ایروبیک، یوگا، زومبا و غیره از ساده‌ترین و موثرترین ورزش‌ها هستند. اگر دیابت یا سایر مشکلات سلامتی دارید، قبل از گنجاندن هرگونه ورزش سنگین در برنامه روزانه خود با پزشک خود مشورت کنید. زیرا برخی از ورزش‌ها مانند بلند کردن اجسام برای بیمارانی که فشار خون یا مشکلات قلبی دارند خوب نیست.

 

3-استرس خود را مدیریت کنید

حفظ سلامت ذهن در مدیریت وزن افراد دیابتی به اندازه تغذیه درست و ورزش مهم است. علاوه بر ورزش راه‌های دیگری برای مدیریت استرس وجود دارد. از جمله شنا، وقت گذراندن با حیوان خانگی یا دوستان یا هر کاری که به شما احساس خوبی می‌دهد.

در ابتدای مقاله به راه‌های کم کردن وزن در افراد دیابتی اشاره شد. همان طور که گفتیم در دیابت نوع 2 وزن افراد کاهش پیدا می‌کند. در ادامه به انواع استراتژی‌ها برای افزایش وزن در افراد دیابتی که دچار کمبود وزن هستند به طور مختصر اشاره خواهیم کرد.

 

استراتژی‌ها برای گرفتن افزایش وزن در دیابتی‌ها

چندین استراتژی وجود دارد که افراد مبتلا به دیابت می‌توانند برای افزایش وزن سالم استفاده کنند. بنابراین مهم است تأثیری که هر گونه تغییر رژیم غذایی ممکن است بر دیابت آن‌ها داشته باشد در نظر گرفته شود و همچنان قند خون آن‌ها تحت کنترل باشد. این استراتژی ها عبارتند از:

 

1-پیگیری میزان کالری دریافتی

پیگیری میزان کالری دریافتی

برای گرفتن افزایش وزن در افراد دیابتی، این گونه افراد باید کالری بیشتری نسبت به مصرف خود دریافت کنند. اگرچه برخی گزارش‌ها بیان می‌کنند که افزایش 500 کالری در روز برای اضافه کردن 1 پوند وزن بدن (45/0 کیلوگرم) در هفته لازم است، اما این برای همه صادق نیست. چرا که افراد به روش‌های مختلف کالری می‌سوزانند.

 

2-خوردن لبنیات پرچرب

اگرچه خوردن لبنیات پرچرب می‌تواند به افزایش وزن کمک کند، اما فرد باید مراقب چربی اشباع شده روزانه و کل کربوهیدرات مصرفی خود باشد تا قند خون خود را مدیریت کند.

 

3-افزایش مصرف پروتئین

افزایش مصرف پروتئین

یکی دیگر از راه‌های افزایش وزن در افراد دیابتی خوردن مرغ، بوقلمون، تخم مرغ آب پز و ماهی است با این کار می‌توان میزان پروتئین بدون چربی را در رژیم غذایی افزایش داد. منابع گیاهی پروتئین عبارتند از عدس، لوبیا، کینوا و سویا.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع و قیمت مکمل های پروتئین

4-افزودن مکمل‌های غذایی به رژیم غذایی

این مکمل‌ها ممکن است شامل مکمل‌های غذایی یا نوشیدنی باشد که اشتها را افزایش داده و به افزایش وزن در افراد دیابتی کمک می‌کند. مکمل‌های بدنسازی از جمله کازئین و پروتئین نمونه هایی از مکمل هایی هستند که برخی افراد برای ساختن توده عضلانی و افزایش وزن مصرف می‌کنند. مکمل‌ها متفاوت هستند، بنابراین بهتر است با یک پزشک یا متخصص تغذیه برای استفاده از مکمل مناسب مشورت کنید.

 

سخن پایانی

افزایش یا کاهش وزن مشکلی است که قابل درمان است. همان طور که در بالا ذکر شد فقط باید تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کرد. اگر دیابت دارید، باید بیشتر مراقب باشید. بنابراین، با یک پزشک یا تیم مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید و در مورد مشکلات سلامتی خود صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *