تناسب اندام

انواع تیپ بدنی: نحوه تمرین و رژیم غذایی برای بدن خود

انواع تیپ بدنی

هیکل و ترکیب یک فرد بر شکل و اندازه بدن او تأثیر می گذارد و یکی از انواع تیپ بدنی را به وجود می‌آورد. این یکی از چیزهایی است که هر فردی را خاص می‌کند. اگر در از دست دادن چربی بدن مشکل دارید و پس از کوچکترین کاهش در رژیم غذایی، آن را به دست می آورید یا احساس می کنید می توانید روزها بدون افزایش وزن غذا بخورید علت آن میتواند به نوع بدن فعلی شما مربوط باشد.

در این مقاله به شرح و توصیف سه نوع از انواع تیپ بدنی شامل اندومورف، مزومورف و اکتومورف می‌باشد را بررسی و چگونگی ارتباط آن‌ها با ترکیب کلی بدن را تجزیه و تحلیل می‌کنیم. اگر شما و اطرافیانتان مایلید بدانید نوع تیپ بدنی شما چیست تا پایان مقاله همراه ما باشید و یا لینک مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید.

 

مطالعه بیشتر:  آشنایی با انواع و قیمت مکمل های ورزشی حاوی پروتئین

مقدمه

منظور از انواع تیپ بدنی این است که برخی از بدن‌ها دارای انحنای بیشتری هستند، برخی دارای شانه‌های پهن و برخی دیگر دارای عضلات بیشتری هستند. یا به عبارتی دیگر نوع بدن یک فرد به توزیع توده عضلانی و چربی بستگی دارد. برخی از افراد بلند و لاغر هستند، در حالی که برخی دیگر منحنی تر می‌باشند. افراد معمولاً بعد از بلوغ نوع بدن مشخصی دارند، اما می‌تواند براساس سطح فعالیت، عادات غذایی و سایر تغییرات عمده سبک زندگی و هورمونی تغییر کند. به همین ترتیب، برخی افراد افزایش وزن را چالش برانگیز می دانند، در حالی که برخی دیگر در کاهش وزن مشکل دارند.

دانستن نوع بدن شما می تواند بسیار مفید باشد. به این علت که به شما این امکان را می دهد که رژیم غذایی و تمرینات را متناسب با نیازهای خاص خود شخصی سازی کنید، به جای مخالفت با بدن خود کار کنید و به نتایج بهتری دست یابید.

 

تیپ بدنی چیست؟

تیپ بدنی چیست

انوع تیپ بدنی یا سوماتوتایپ به این تصور اشاره دارد که سه ترکیب بدنی تعمیم یافته وجود دارد که افراد، مستعد ابتلا به آن هستند. این مفهوم توسط دکتر W.H. شلدون در اوایل دهه 1940، سه گونه سوماتوتیپ را اندومورف، مزومورف و اکتومورف نامید. در ابتدا اعتقاد بر این بود که نوع سوماتوتیپ یک فرد تغییرناپذیر است و برخی از ویژگی‌های فیزیولوژیکی و روانشناختی توسط هر کدام که فرد با آن همسو می‌شود تعیین می‌شود.

به گفته شلدون، همیشه اندومورف‌ها دارای بدن‌های گرد و نرم، مزومورف‌ها مربع و عضلانی و اکتومورف‌ها نازک و استخوان ریز هستند. او این نظریه را مطرح کرد که انواع تیپ‌ بدنی مستقیماً بر شخصیت افراد تأثیر می‌گذارند این نام‌ها به این دلیل انتخاب شدند که او احساس می‌کرد ویژگی‌های غالب هر سوماتوتیپ ثابت است که ناشی از رشد مطلوب لایه‌های جنینی آندودرمال، مزودرم یا اکتودرم قبل از تولد است.

از آنجا که مفهوم ترکیب بدن از پیش تعیین شده از دیدگاه قرن 21 دور از ذهن به نظر می‌رسد، بسیاری از شاخص‌های فیزیولوژیکی و مشاهدات مرتبط با هر سوماتوتیپ در جمعیت عمومی وجود دارد. با این حال، نظریه مدرن از مفهوم اصلی شلدون منحرف شده است.

این ویژگی‌های فیزیولوژیکی ما هستند که نوع جسمانی فعلی را تعیین می‌کنند، نه سوماتوتیپ‌ها. هیچ کس صرفاً در یک سوماتوتیپ وجود ندارد. در عوض، همه ما دائماً در جریان هستیم و به طور منحصر به فردی در طیفی بین هر سه قرار می‌گیریم.

 

مطالعه بیشتر: معرفی مکمل های کاهش وزن ورزشی

نحوه تشخیص نوع بدن

با توجه به همه این‌ها، درک انواع تیپ بدنی یا وضعیت فعلی بدن مشتری برای متخصصان تناسب اندام بسیار سودمند است. مشاهده ساده از ترکیب بدن می‌تواند به شناسایی سریع موقعیت های فیزیولوژیکی مختلفی که مشتری ممکن است با آن‌ها دست و پنجه نرم کند کمک کند و به شما این امکان را می دهد که راه حل هایی را انتخاب کنید که ترجیحاً به هر یک می پردازد. از ویژگی‌های سوماتوتیپ زیر برای تعیین اینکه یک فرد در درجه اول با کدام یک همسو است استفاده کنید:

 

اندومورف

  • ساختارهای استخوانی‌ قوی با قسمت میانی و باسن بزرگ‌تر.
  • چربی بیشتری را در سراسر بدن انتقال می‌دهد.
  • به سرعت چربی می‌گیرد و به آرامی آن را از دست می‌دهد.
  • متابولیسم کند به طور طبیعی؛ ممکن است به دلیل بیماری‌های طولانی مدت (مانند دیابت یا اختلال عملکرد تیروئید) ایجاد شود، اما اغلب نتیجه یک سبک زندگی بی تحرک و تعادل انرژی روزانه مثبت است.

 

مزومورف

  • در مزومورف که یکی از انواع تیپ بدنی است ساختار استخوانی، متوسط و شانه‌ها پهن تر از باسن می‌باشد.
  • ماهیچه‌های ورزشی توسعه یافته است.
  • متابولیسم کارآمد؛ افزایش و کاهش وزن هر دو با سهولت نسبی اتفاق می‌افتد.

 

اکتومورف

  • باسن و شانه‌ها به نسبت قد کوچک‌تر هستند.
  • عضلات در مقایسه با طول استخوان تا حدودی کوچکتر هستند.
  • متابولیسم سریع طبیعی، افزایش وزن را برای بسیاری دشوار می‌کند.
  • زمانی که BMI ≤17 باشد، بالقوه نشان دهنده اختلال در غذا خوردن است (به عنوان مثال، بی اشتهایی، پرخوری عصبی).

 

چه چیزی شکل بدن را تعیین می‌کند؟

چه چیزی شکل بدن را تعیین می‌کند

عوامل بسیاری انواع تیپ بدنی افراد را تعیین می‌کنند. این شامل:

  • ژنتیک
  • رابطه جنسی
  • سن
  • رژیم غذایی
  • سطح فعالیت

تغییر در سطح فعالیت و رژیم غذایی ممکن است بر شکل بدن فرد تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر فردی اکتومورف باشد و بخواهد کمی وزن اضافه کند، در حالی که باید تلاش بیشتری انجام دهد، می‌تواند با یک رژیم غذایی مناسب و تمرین روتین این کار را با موفقیت انجام دهد.

 

مطالعه بیشتر: معرفی 4 راه آسان برای مقابله با چاقی

سن و تیپ بدنی

انواع تیپ بدنی با افزایش سن تغییر می‌کند. بعد از اواسط سی سالگی، مهم نیست که چه نوع بدنی دارید، به آرامی کمتر اکتومورفیک و مزومورف شده و بیشتر اندومورفیک‌تر می‌شوید. این به این دلیل است که حداکثر توده و قدرت عضلانی اسکلتی در سنین 20 تا 35 سالگی به دست می آید. کاهش عضله بعد از 30 سالگی شروع می‌شود و در پنجاه سالگی تسریع می‌یابد. ماهیچه به میزان 2% در سال از بین می‌رود.

از آنجایی که ماهیچه از نظر متابولیکی فعال است، از دست دادن عضله نیز منجر به کند شدن متابولیسم می‌شود. با این حال، این تغییر در نوع بدن کاملاً اجتناب ناپذیر نیست. هنگامی که افراد به 30 سالگی می‌رسند، سطح فعالیت بدنی خود را کاهش می‌دهند. بنابراین خبر خوب این است که این تغییر در نوع بدن مربوط به سن را می‌توان با تمرینات قلبی منظم و قدرتی به میزان قابل توجهی کاهش داد.

 

چگونه برای نوع بدن خود غذا بخورید و تمرین کنید

نوع بدن و غذا خوردن و تمرین کردن

همه انواع تیپ بدنی را می‌توان با تمرین و رژیم غذایی مناسب توسعه داد و ترکیب بدن را بهبود بخشید. با این حال، هر تیپ بدنی باید با استراتژی‌های کمی متفاوت به اهداف خود نزدیک شود.

 

رژیم غذایی و تمرین برای اندومورف‌ها:

اندومورف ها دارای بیشترین ظرفیت تغییر شکل در بین انواع بدن هستند.

  • رژیم اندومورف: اندومورف‌ها به کربوهیدرات حساس هستند و با رژیم غذایی کم کربوهیدرات برای کمک به کنترل انسولین و قند خون، نتایج بهتری به دست می‌آورند. روی کربوهیدرات‌های مغذی و پیچیده مانند سبزیجات، چربی‌های با کیفیت خوب و پروتئین تمرکز کنید. وعده‌های غذایی منظم بخورید و از رژیم‌های سخت اجتناب کنید، چرا که موجب کند شدن متابولیسم بدن می‌شود.
  • تمرین اندومورف: برای کاهش وزن و حفظ وزن طولانی مدت، روی تمرینات قلبی عروقی تمرکز کنید. یک برنامه تمرینی باید ترکیبی از تمرینات با شدت متوسط (مانند پیاده روی سریع) و تمرینات با شدت بالا (تمرینات تناوبی) و تمرینات دایره ای سبک کراس فیت را در خود داشته باشد که به عضله سازی نیز کمک می‌کند.

 

رژیم غذایی و تمرین برای مزومورف‌ها

مزومورف‌ها در مقایسه با سایر انواع تیپ بدنی، سریع‌ترین واکنش را به ورزش نشان می‌دهند.

  • رژیم مزومورف: مزومورف‌ها در رژیم غذایی با سطوح متوسط کربوهیدرات، که شامل سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل است، به خوبی عمل می‌کنند.  مزومورف‌ها نسبتاً به راحتی وزن کم می‌کنند و نیازی به پیروی از رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات یا محدودیت‌های دیگر ندارند.
  • تمرین مزومورف: برای کاهش وزن روی تمرینات استقامتی متوسط و تمرینات HIIT تمرکز کنید. برای افزایش قدرت و ساخت توده عضلانی وزنه‌های متوسط تا سنگین را بلند کنید.

 

رژیم غذایی و تمرین برای اکتومورف‌ها

رژیم غذایی و تمرین

تغذیه سالم برای اکتومورف‌ها که از انواع تیپ بدنی می‌باشند، دشوار است. چرا که عادات غذایی ضعیف منجر به افزایش وزن نمی‌شود. با این حال، با افزایش سن، اکتومورف‌ها احتمالاً چربی بدن خود را افزایش می‌دهند و ممکن است از سطوح بالای چربی پنهان و ناسالم شکمی (معروف به چربی لاغر) رنج ببرند.

  • رژیم غذایی اکتومورف: اکتومورف‌ها تحمل بیشتری نسبت به کربوهیدرات‌ها دارند، اما ممکن است با افزایش سن کمی به کربوهیدرات‌ها حساس شوند. در هر صورت، کربوهیدرات‌های باکیفیت و کامل را انتخاب کنید و از فست فودهای پر قند صرف نظر کنید.
  • تمرین اکتومورف: اکتومورف‌هایی که نیازی به کاهش وزن ندارند، باید برای حفظ تناسب اندام و سلامت قلب و عروق، تمرینات هوازی منظم انجام دهند.

 

سخن پایانی

همه بدن‌ها خاص و منحصر به فرد هستند. یکی از جنبه‌هایی که آن‌ها را منحصر به فرد می‌کند انواع تیپ بدنی یا شکل و نحوه حمل وزن و عضله آن‌هاست. شکل‌های بدن بسیار متفاوت و انواع مختلفی دارد. گاهی اوقات افراد با فرم بدن خود احساس راحتی نمی‌کنند که در این صورت باید با پزشک مشورت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *