تناسب اندام

انواع مختلف پروتئین ها

انواع مختلف پروتئین ها؟

ایزوله – کانسنتریت – هیدرولیز

از نظر ساخت و ارزش غذایی و هضم چه تفاوت‌هایی دارند؟

پروتئین ها به صورت پودر، نوشیدنی و شکلات بار از معروف ترین و محبوب ترین مکمل های غذایی اللخصوص در میان ورزشکاران می باشد. یکی از معروف ترین محصولات این گروه را Whey پروتئین شامل می شود که از منابع لبنی گرفته می شود.
انواع مختلفی Whey پروتئین از قبیل Isolate ، Concentrate و Hydrolysate در دسترس ورزشکاران است. در ادامه به بررسی تفاوت مابین این 3 نوع و برتری هر کدام نسبت به دیگری می پردازیم.

 

پروتئین Whey چیست؟

اکثر پروتئین موجود در نوع پودری، شکلات بار و نوشیدنی از شیر استخراج می شود. وقتی شیر را طبق الگوها و فرآیندهای خاصی به پنیر یا ماست تبدیل می کنند، محصولی به صورت مایع از شیر باقی می ماند که به آن Whey گفته می شود.
این محلول دارای پروتئین زود هضم که به آن Whey گفته می شود، می باشد. قبل از فرآوری در کارخانه حدود 20% پروتئین شیر را Whey و 80% باقی مانده را پروتئین دیر هضم Casein تشکیل می دهد.
دو پروتئین موجود در شیر از غنی ترین انواع پروتئین از نظر وجود آمینواسیدها می باشند. اگرچه پروتئین Whey برای ساخت پروتئین های جدید در عضلات موثر واقع می شود.
حال در این بین فرآیندها و فیلترزاسیون های متفاوتی که روی Whey اعمال می شود محصولاتی به نام:
Whey Protein Isolate
Whey Protein Concentrate
Whey Protein Hydrolyse
را خروجی می دهد. این تفاوت ها ناشی از نحوه تولید می باشد و البته تفاوت در ارزش غذایی آنها نیز وجود دارد.

 

تفاوت بین Isolate و Concentrate:

محصول باقی مانده بعد از تولید ماست یا پنیر تحت فرآیندهای مختلفی به صورت مرحله ای قرار می گیرد تا پروتئین آن بالا رود.
بعد از اینکه درصد پروتئین مطلوب در محلول به دست آمد، محلول را خشک می کنند و به صورت Whey Protein Concentrate در می آورند که 80% وزن آن را پروتئین شامل می شود و 20% باقی مانده را چربی و کربوهیدرات.

حال تفاوت کجا حاصل می شود؟
اگر فرآیند تولید را همچنان ادامه بدهیم و به صورت مرحله به مرحله، چربی و کربوهیدرات را کاهش دهیم، محصولی حاصل می شود که به آن Whey Protein Isolate می گویند و 90% حجم آن را پروتئین تشکیل می دهد.
آمینو اسیدهای موجود در تمام نوع ها تقریبا برابر است، چون از منبع پروتئینی یکسانی استخراج می شوند. ریز تفاوت محتویات این 2 فرم Whey را در ادامه مطالعه کنید:
مقایسه بین هر سرو 100 کالری ای از این محصولات به ترتیب:
فرآیند ساخت/پروتئین/کربوهیدرات/چربی/لاکتوز/قیمت
➖وی ایزوله: زیاد/23 گرم/1 گرم/0 گرم/حدود 1 گرم/بیشتر
➖وی کانسنتریت: کم/18 گرم/3.5 گرم/1.5 گرم/حدود 3.5 گرم/کمتر

 

نوع Whey Protein Hydrolyse:

بعد از ورود پروتئین به بدن باید در سیستم گوارش پیوند مابین آمینواسیدها شکسته شود و به اجزای کوچکتری به نام پپتاید تبدیل شود تا بدن از آن استفاده کند. برای افزایش فرآیند هضم، سازندگان از روش های “پیش-هضم” استفاده می کنند که محصول حاصل پروتئین وی هیدرولیز خواهد بود که هضم و جذب آن ساده تر خواهد شد.

اگرچه مقدار لاکتوز موجود در هر دو نوع کانسنتریت و ایزوله ناچیز است اما مصرف وی ایزوله برای افراد حساس به لاکتوز بیشتر توصیه می شود.
البته این نکته رو بدونید که بیشتر درصد پروئین وی در “شیر انسان” وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *