بیماری‌ ها, بارداری

برفک دهان نوزاد چیست؟ علائم و راه های درمان آن

برفک دهان نوزاد

برفک دهان نوزاد عفونت قارچی است که در بین نوزادان بسیار شایع است. این بیماری به صورت لکه های مرطوب و سفید شیری در داخل و اطراف دهان کودک ظاهر می شود. معمولا برفک دهان بی ضرر است. در نوزادان و افراد مسن با دندان مصنوعی رایج است. با داروهایی که از داروخانه خریداری می شود به راحتی قابل درمان است.

برفک دهان نوزاد بیشتر توسط یک مخمر قارچی به نام کاندیدا آلبیکنس ایجاد می شود. همه ما این مخمر را در بدن خود داریم و سیستم ایمنی ما آن را با سایر باکتری ها و قارچ هایی که در بدن ما زندگی می کنند در تعادل نگه می دارد. اگر تعادل به هم بخورد، مخمر می تواند تکثیر شود و عفونت ایجاد کند.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع و قیمت مکمل های ورزشی حاوی پروتئین

برفک در نوزادان چیست؟

برفک دهان نوزاد

برفک دهان نوزاد شایع و معمولاً جدی نیست، به عبارتی نوعی عفونت مخمری است که معمولاً به صورت لکه ها یا زخم هایی با شکل نامنظم سفید یا زرد ظاهر می شود که دهان کودک شما را می پوشاند. برفک اغلب روی لثه ها، زبان، سقف دهان و یا داخل لپ ها ظاهر می شود.

این بیماری اغلب توسط مخمر یا قارچی به نام کاندیدا آلبیکنس ایجاد می شود و فقط یک عفونت خفیف است، برفک می تواند برای کودک شما ناراحت کننده یا حتی دردناک باشد و اگر شیر می دهید و کودک عفونت را به شما منتقل می کند.

مطالعه بیشتر: درمان ناباروری با دارو

نوزادان چگونه برفک دهان می گیرند؟

منشا برفک دهان

اگرچه عفونت قارچی معروف به برفک دهان نوزاد ظاهر می شود، اما احتمالاً در واژن مادر به عنوان یک عفونت مخمری شروع شده است، و این همان جایی است که کودک آن را قبل از به دنیا آمدن از کانال زایمان برداشته است.

کاندیدا ارگانیسمی است که به طور معمول در دهان، گلو، روده یا واژن زندگی می کند و معمولاً توسط سایر میکروارگانیسم‌ها کنترل می‌شود. اما، اگر بیمار شوید، شروع به مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها کنید، یا تغییرات هورمونی (مانند تغییراتی که در دوران بارداری رخ می‌دهد)، ممکن است تعادل از بین برود و به کاندیدا اجازه انتشار داده و منجر به عفونت شود.

از آنجایی که برفک دهان نوزاد معمولاً در بدو تولد تشخیص داده می شود، در نوزادان زیر 2 ماه شایع تر است. اگر نوزادان بزرگ ‌تر برای مبارزه با عفونت دیگری (باکتری‌های خوب که مخمر را کنترل می‌کنند از بین رود) آنتی‌بیوتیک مصرف کرده‌ اند یا سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشند، ممکن است دچار برفک دهان شوند.

همچنین اگر سینه مادر پس از شیردهی به خوبی خشک نشود، مخمر رشد کرده و باعث عفونت شده و برفک نیز می تواند ایجاد شود. پستانک ها یا بطری ها اگر به درستی تمیز نشوند می توانند باعث عفونت مجدد شوند.

مطالعه بیشتر: مهم ترین ماده معدنی ضروری بدن جهت تقویت سیستم ایمنی چیست؟

علائم برفک دهان نوزاد

در ادامه چند علامت رایج برفک دهان نوزاد آورده شده است:

 

1- لکه های سفید در داخل دهان کودک شما

یک پوشش سفید یا تکه‌های سفید می‌تواند نشانه‌ای از برفک باشد یا فقط می‌تواند توسط بقایای شیر ایجاد شود، که اغلب پس از شیر خوردن روی زبان کودک باقی می‌ماند، اما معمولاً ظرف یک ساعت از بین می‌رود.

برای اینکه بفهمید زبان سفید کودک شما ناشی از شیر یا این نوع عفونت قارچی است یا خیر، سعی کنید با استفاده از یک پارچه نرم و مرطوب با انگشتی که با گاز پوشانده شده است، آن را به آرامی پاک کنید. اگر بعد از پاک کردن زبان صورتی و ظاهری سالم دارد، نیازی به درمان بیشتر نیست. اگر لکه سفید خیلی راحت جدا نمی‌شود، یا لکه‌های قرمز زیر آن پیدا کردید، احتمالاً برفک دهان است و باید با پزشک اطفال تماس بگیرید.

 

2- سر و صدا در هنگام تغذیه

اگر کودک شما هنگام غذا یا پستانک شروع به مکیدن می‌کند اما بعد از درد، دوری می‌کند، از دیگر علائم برفک است.

 

آیا برفک دهان مسری است؟

بثورات پوشک مخمری

اگر در حال شیردهی هستید، احتمالاً کودک تنها کسی نیست که دچار این بیماری شده است. عفونت ‌های مخمری در طول جلسات شیردهی از دهان نوزاد به سینه مادر منتقل می‌شوند.

علائم برفک نوک پستان شامل سوزش و درد نوک سینه ها، همراه با ظاهر صورتی، براق، خارش دار، پوسته پوسته است. همچنین ممکن است درد شدیدی در سینه در حین یا بعد از تغذیه وجود داشته باشد.

گاهی اوقات، اگر کودک شما برفک دهان (ترشح سفید رنگ در دهان) داشته باشد ممکن است دچار بثورات پوشک مخمری که موجب بروز حساسیت و قرمزی شدید در ناحیه پوشک او شود.

مطالعه بیشتر: علائم تشنج کودکان چیست؟

درمان برفک دهان نوزاد

از آنجایی که بیماری برفک دهان نوزاد رفت و برگشتی است و به راحتی منتقل می شود، بهتر است هم شما و هم کودکتان تحت درمان قرار بگیرید.

برای کودک شما، پزشک اطفال ممکن است یک داروی ضد قارچ (مانند نیستاتین) را تجویز کند که به صورت موضعی در داخل دهان و زبان روزی چند باز به مدت 10 روز استفاده می شود.

اگر این درمانی است که پزشک به شما داده است، حتما آن را روی تمام لکه های سفید در دهان کودکتان بزنید. در موارد سخت، فلوکونازول (با نام تجاری Diflucan)، یک داروی خوراکی که از طریق قطره چکان تجویز می شود، ممکن است تجویز شود.

نوزادان مبتلا به برفک که همچنین دچار بثورات پوشک عفونت مخمری می‌شوند، می‌توانند با داروهای ضدقارچ تجویزی متفاوتی که مخصوص آن ناحیه هستند درمان شوند.

اگر برفک سینه دارید، پزشک احتمالاً توصیه می‌کند که از یک کرم ضد قارچ نسخه‌ای روی سینه‌های خود استفاده کنید.

عفونت با دارو یک هفته یا بیشتر طول می کشد تا برطرف شود. اگر اینطور نیست با پزشک خود مشورت کنید.

مطالعه بیشتر: داروی نیستاتین چیست؟

آیا می توانید از برفک دهان در نوزادان پیشگیری کنید؟

پیشگری از برفک دهان نوزاد

هیچ کاری نمی توانید برای جلوگیری از مواجهه کودک با مخمر در کانال زایمان انجام دهید مگر اینکه سزارین شده باشید. اما می‌توانید با تمیز کردن و استریل کردن منظم پستانک‌ها، بطری‌ها و قطعات پمپ سینه‌ای که نوک سینه‌های شما را لمس می‌کنند، از عفونت‌های بعدی جلوگیری کنید.

راه کارهایی که می توانید از برگشت عفونت جلوگیری کنید این است که اجازه دهید سینه‌های شما در فاصله بین شیردهی کاملاً خشک شود تا از رشد باکتری‌ها و سایر میکروب‌ها جلوگیری شود، تعویض پدهای شیردهی بعد از شیردهی، پوشیدن سوتین‌های نخی که رطوبت را جذب ‌کنند و شستن سینه‌ها به طور مکرر در آب داغ (خشک کردن آن ها در آفتاب) ممکن است محافظت بیشتری ارائه دهد.

مطالعه بیشتر: شیر خشک بدون لاکتوز چیست؟

اگر کودکم برفک دهان داشته باشد می توانم همچنان شیر دهم؟

اگر برفک دهان نوزاد در کودک یا مادر تشخیص داده شده باشد، نیازی به قطع شیردهی نیست، اما این وضعیت می‌تواند شیردهی را برای شما دردناک کند دلیل دیگری برای نیاز به درمان فوری برای هر دوی شما.

یکی از چیزهایی که می تواند به شما کمک کند قرار دادن نوک سینه های خود در معرض نور خورشید برای چند دقیقه در روز است، زیرا مخمر از آفتاب متنفر است. پروبیوتیک ها ممکن است به سرعت بهبودی کمک کنند و مخمر را نیز دور نگه دارند، و مصرف آن ها در دوران شیردهی بی خطر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *