مکمل ورزشی

تفاوت پروتئین کازئین و پروتئین وی: چه چیزی این پروتئین‌ها را متفاوت می‌کند؟

تفاوت پروتئین کازئین و پروتئین

بسیاری از این افرادی که تمرینات بدنسازی و مقاومتی را انجام می‌دهند تمایل دارند از زمان تمرین و ریکاوری خود بیشترین بهره را ببرند و بارها ممکن است در طول تمرینات خود با جمله تفاوت پروتئین کازئین و پروتئین وی مواجه شده باشند. اینجاست که بسیاری از افراد برای شروع به دنبال یک منبع پروتئین مناسب هستند. مکمل رژیم غذایی با پروتئین می‌تواند راهی عالی برای کمک به این افراد در دستیابی به نتایج دلخواه باشد. سوالی که در این بین پیش می‌آید این است که مصرف کدام پروتئین برای به رسیدن به اهداف بهتر است، وی یا کازئین؟ برای یافتن تفاوت پروتئین کازئین و پروتئین وی و نحوه مصرف آن‌ها با ما همراه باشید.

 

مقدمه

قبل از اینکه به تفاوت پروتئین کازئین و پروتئین وی بپردازیم به منبع اصلی این دو پروتئین اشاره خواهیم کرد. همه شما احتمالاً با این واقعیت آشنا هستید که شیر دارای پروتئین باکیفیت است. اما آیا می‌دانستید که در واقع دو نوع پروتئین در شیر وجود دارد؟ تقریباً 80 درصد پروتئین شیر، پروتئین کازئین و 20 درصد دیگر را پروتئین وی تشکیل داده است. هر دو پروتئین کامل با کیفیت بالا و غنی از آمینو اسیدهای شاخه‌دار (BCAA) هستند که آن‌ها را به ابزاری عالی برای رشد و ترمیم عضلات تبدیل می‌کند.

با این حال، تفاوت‌های ظریف در ترکیب اسید آمینه و سرعت هضم ممکن است بر نحوه و زمان استفاده از آن‌ها تأثیر بگذارد. بیایید نگاهی به پروتئین‌ وی در مقابل کازئین بیندازیم و تفاوت‌های آن‌ها را بیابیم.

 

پروتئین کازئین

پروتئین کازئین

این پروتئین با کیفیت به دلیل سرعت هضم کندتر آن که منجر به آزاد شدن تدریجی و طولانی‌تر اسیدهای آمینه در ماهیچه می‌شود، اغلب به عنوان پروتئین “آهسته” شناخته می‌شود. هضم کند و سریع یکی از اصلی‌ترین تفاوت پروتئین کازئین و پروتئین وی است. اخیراً دانشمندان این فرضیه را مطرح کرده‌اند که مصرف کازئین قبل از خواب ممکن است به حداکثر رساندن بازسازی، ترمیم و ریکاوری ماهیچه‌ها پس از ورزش کمک کند، زیرا آزادسازی آهسته آمینو اسیدها ممکن است برای دوره یک شبه مفید باشد. چرا که وعده غذایی بعدی ممکن است 8 تا 12 ساعت فاصله داشته باشد.

 

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع و قیمت پروتئین کازئین

پروتئین وی

پروتئین وی

این پروتئین در شیر، که معمولاً به عنوان کنسانتره پروتئین وی 80 (WPC 80) یا ایزوله پروتئین وی (WPI) در دسترس است، اغلب به عنوان پروتئین “سریع” شناخته می‌شود. زیرا این پروتئین بلافاصله پس از مصرف در دسترس بدن قرار می‌گیرد و در مقایسه با کازئین سریعتر جذب می‌شود. از دیگر تفاوت پروتئین کازئین و پروتیئن وی این است که وی تا 90 دقیقه در جریان خون موجود است در حالی که کازئین بعد از 3 الی 4 روز آزاد سازی آن انجام می‌شود.

با توجه به اینکه یکی از غلیظ ترین منابع لوسین (یک اسید آمینه کلیدی در تقویت سنتز پروتئین ماهیچه ای) در میان غذاهای حاوی پروتئین (تامین حدود 2.5 گرم لوسین در هر 20 گرم پروتئین) همراه با قابلیت هضم سریع، برخی از کارشناسان به وی اشاره کرده‌اند.

 

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع و قیمت پروتئین وی

پروتئین کازئین و وی چگونه تهیه می‌شود؟

با این‌که در بالا اشاره‌ای مختصر به تفاوت پروتئین کازئین و پروتئین وی داشتیم. اما در این بخش از مقاله نحوه تهیه مشترک این دو پروتئین را شرح خواهیم داد. همان طور که گفتیم هر دو پروتئین کازئین و وی پروتئین‌های شیر هستند. هنگامی که شیر با آنزیم‌ها یا عوامل خاصی فرآوری می‌شود، دلمه می‌شود، که همان فرآیند ساخت پنیر است. در این فرآیند قسمت دلمه شده ضخیم دارای کازئین و آب باقیمانده حاوی وی است. بخش ضخیم استخراج شده و آب باقیمانده به شکل پودر پردازش می‌شود. سپس فرم‌های پودر استخراج شده برای استفاده و مصرف آسان در دسترس قرار می‌گیرند.

و می‌توان به عنوان یک ماده تشکیل دهنده پروتئین با کیفیت بالا برای تعدادی از غذاها و نوشیدنی‌ها استفاده کرد.

تفاوت بین کازئین و پروتئین وی

تفاوت بین کازئین و پروتئین وی

در زیر به تفاوت پروتئین کازئین و پروتئین وی اشاره شده است که این تفاوت‌ها عبارتند از:

  • کازئین و وی از نظر مشخصات اسید آمینه کمی متفاوت هستند.
  • پروتئین وی دارای مقدار کمی لوسین است که به رشد عضلات و ریکاوری کمک می‌کند.
  • پس از مصرف پروتئین وی، اسیدهای آمینه آزاد شده تقریباً 90 دقیقه در جریان خون باقی می‌ماند در حالی که کازئین حدود 3-4 ساعت باقی می‌ماند، که باعث می‌شود کازئین برای مصرف در شرایطی مانند ناشتا و قبل از خواب مناسب باشد.
  • از آنجایی که ماهیچه‌ها باید بلافاصله پس از تمرین سوخت گیری کنند، ووی توصیه می‌شود که بعد از تمرین مصرف شود. زیرا دارای محتوای لوسین بالا و سرعت جذب سریع است.
  • وی دارای سه شکل مختلف به نام‌های کنسانتره، ایزوله و هیدرولیز می‌باشد. تفاوت در هر شکل پروتئین در تعداد کربوهیدرات‌ها و چربی است.
  • پروتئین وی با جذب سریع به ساخت عضلات کمک می‌کند و کازئین به سالم نگه داشتن ماهیچه‌ها بدون شکستگی کمک می‌کند.

فواید کازئین و پروتئین وی

  • جدا از تفاوت پروتئین کازئین و پروتئین وی مطالعات نشان می‌دهد که وی نسبت به کازئین سیر کننده‌تر است. وی دارای ترکیبات زیست فعالی است که نشان دهنده سیری است.
  • مطالعات نشان داده‌اند که در فرآیند ساخت پنیر قسمت دلمه شده شیر، پتانسیل قند خون را پس با تحریک ترشح انسولین کاهش داده و در نهایت سبب کاهش سرعت تخلیه معده و سرکوب اشتها می‌شود.
  • در چند مطالعه دیگر نشان داده است که، کازئین هم سیر کننده است و به کاهش انرژی دریافتی روزانه کمک می‌کند.
  • کازئین به دلیل سرعت جذب پایین به کاهش تجزیه پروتئین در عضلات کمک می‌کند و سنتز پروتئین را دست نخورده نگه می‌دارد.

کدام بهتر است: کازئین یا پروتئین وی؟

یکی دیگر از مباحثی که موجب می‌شود تفاوت پروتئین کازئین و پروتئین وی را بهتر درک کنید زمان مصرف آن‌ها است. اگر به تمرینات قدرتی یا وزنه می‌پردازید و به دنبال رشد و ریکاوری بهینه عضلات هستید، پروتئین وی می‌تواند بهترین گزینه باشد. همچنین اشتها را تحریک می‌کند و به درمان چاقی و مدیریت وزن کمک می‌کند. اگر فردی اشتهای بیشتری دارد، به ویژه هوس‌های آخر شب، کازئین بهترین گزینه برای سیری طولانی مدت خواهد بود. کازئین به کاهش گرسنگی و کاهش وزن کمک می‌کند. کازئین همچنین برای افرادی که رژیم‌های روزه داری دارند ایده آل است.

تعدادی از مطالعات، اثربخشی پروتئین وی به عنوان یک مداخله غذایی مانند یک غذای کاربردی برای بیماران دیابتی، بیماران فنیل کتونوری، افراد مسن، ورزشکاران و همچنین در شیر خشک نوزادان نشان داده شده است. در پایان، همیشه مصرف پروتئین روزانه از غذاها و تکیه بر مکمل‌های پروتئینی زمانی ایده آل است که به دلایل مختلف عملاً امکان دریافت آن از طریق غذا وجود ندارد.

چه زمانی باید پروتئین‌ها را مصرف کرد؟

موارد مصرف پروتئین‌ها

برای دستیابی به رشد و ریکاوری بهینه عضلات، هر دو مکمل را به صورت ترکیبی در ساعات مختلف روز مصرف کنید. مکمل پروتئین وی قبل یا در حین تمرین به دلیل ماهیت سریع هضم آن به سوخت سریع عضلات شما کمک می‌کند. از سوی دیگر، اگر به‌دنبال جلوگیری از تحلیل عضلانی در طول دوره‌های روزه‌داری طولانی‌مدت هستید به خصوص در طول شب، کازئین بهترین دوست شماست. مصرف مکمل کازئین همچنین می‌تواند برای جلوگیری از گرسنگی مفید باشد. زیرا پروتئین اغلب باعث می‌شود برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و به کاهش مصرف غذا و کاهش وزن کمک می‌کند.

 

مطالعه بیشتر: قیمت انواع پروتئین ها

سخن پایانی

هم وی و هم کازئین دو پروتئین مفید هستند که می‌توان آن‌ها را در رژیم غذایی برای تقویت رشد و ترمیم ماهیچه‌ها اضافه کرد. اصلی‌ترین تفاوت پروتئین کازئین و پروتئین وی زمان هضم و جذب آن‌ها است. پروتئین وی به کسانی توصیه می شود که می‌خواهند بعد از تمرین رشد عضلانی را به حداکثر برسانند. زیرا به سرعت هضم و جذب می‌شود. اگر می‌خواهید رشد عضلانی را افزایش دهید اما از تجزیه پروتئین جلوگیری کنید، کازئین بهتر است. همچنین مهم است که فراموش نکنید که یک رژیم غذایی متعادل سالم و برنامه ورزشی مناسب نیز در کنار مکمل‌های پروتئینی برای کمک به حداکثر رشد عضلات و کمک به ریکاوری مورد نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *