تناسب اندام

بهترین میوه‌ های چربی سوز و کم کالری برای کاهش وزن، نحوه مصرف آن

میوه‌ های چربی سوز

وقتی نوبت به کاهش وزن می‌رسد، این که چه چیزی می‌خوریم یا نه، جدای از ورزش منظم ضروری است. خوردن میوه‌ها به ویژه میوه‌ های چربی سوز می‌‍تواند راهی عالی برای کاهش وزن باشد. چگونه؟ میوه‌ها کم کالری و سرشار از مواد مغذی هستند، همچنین معده ما را برای مدت طولانی پر نگه می‌دارند. بنابراین، چه برای صبحانه، ناهار، شام یا هر زمانی بین وعده‌های غذایی، می‌توانیم از این میوه‌های خوشمزه در هر جایی لذت ببریم. کدام میوه بیشتر چربی می‌سوزاند؟ میوه‌ها اغلب حاوی بسیاری از مواد مغذی هستند که برای سلامتی مفید هستند و در عین حال از روند کاهش وزن موثر پشتیبانی می‌کنند.

اما به خاطر داشته باشید که همه میوه‌ها برای کاهش وزن موثر نیستند. در این مقاله به انواع میوه‌ های چربی سوز اشاره خواهیم کرد.

 

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع مکمل های چربی سوز

مقدمه

تحقیقات اخیر همچنین نشان می‌دهد که مصرف برخی میوه‌ها می‌تواند به ما در سوزاندن چربی به طور طبیعی کمک کند و سرعت رسیدن به اهداف تناسب اندام را افزایش دهد. بنابراین، در ادامه لیستی از بهترین میوه‌های چربی‌سوز که به کاهش وزن کمک می‌کنند، اشاره کرده‌ایم. فیبر موجود در محصولات به آرامی هضم می‌شود و به شما کمک می‌کند احساس سیری کنید. یک مطالعه در آوریل 2008 منتشر شده در تحقیقات تغذیه نشان داد که دریافت فیبر از میوه‌ها و سبزیجات با کاهش وزن بیشتر مرتبط است.

همچنین مطالعه‌ای که در شماره سپتامبر 2015 مجله PLoS Medicine منتشر شد، نشان داد افرادی که در طی 4 سال مقدار بیشتری از سبزیجات و میوه‌های پرفیبر و غیر نشاسته‌ای مصرف می‌کردند، وزن خود را کاهش دادند.

 

بهترین میوه‌ها برای کاهش وزن

 

1-آووکادو

 

آووکادو

آووکادو در صدر فهرست میوه‌هایی است که محتوای چربی بالایی دارند، اما جزو میوه‌ های چربی سوز می‌باشد. آووکادو موجب افزایش هورمون‌های خاصی می‌شود که به کاهش وزن کمک می‌کنند و همچنین به مغز ما اطلاع می‌دهد که معده ما پر است، بنابراین از هوس‌های غذایی ناسالم جلوگیری می‌کند.

 

  • فواید آووکادو به غیر از کاهش وزن

این میوه موجب افزایش سرعت تبدیل چربی به انرژی شده و در نتیجه به افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند. همچنین برای مبارزه با کلسترول بالا و جلوگیری از بیماری‌های قلبی مفید است.

 

  • کالری و سایر ارزش‌های غذایی آووکادو

آووکادو دارای مقادیر بالایی از اسیدهای چرب امگا 9 است که چربی‌های تک اشباع شده و حاوی حدود 160 کالری در 100 گرم است.

 

  • میزان و نحوه مصرف آووکادو

نباید بیش از 3/1 در یک زمان مصرف شود. قطعات کوچک یا تکه‌های آووکادو را می‌توان به ساندویچ، اسموتی و سالاد اضافه کرد.

 

مطالعه بیشتر: قیمت انواع مکمل های کاهش وزن

2-سیب

سیب از دیگر میوه‌ های چربی سوز که سرشار از فیبر و کالری کم است و می‌توان آن را به یک میان وعده عالی تبدیل کرد. سیب همچنین به احساس سیری معده کمک می‌کند و ما را از خوردن غذاهای پر کالری دور می‌کند.

 

  • فواید سیب جدا از کاهش وزن

سیب علاوه بر اینکه جزو میوه‌ های چربی سوز است به حفظ انرژی بدن و همچنین به حفظ سطح کلسترول کمک می‌کند.

 

  • کالری و سایر ارزش‌های غذایی سیب

سرشار از ویتامین‌های B و C، آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی است. یک سیب با اندازه متوسط دارای 19 گرم قند است.

 

  • میزان و نحوه مصرف سیب

افزودن تنها چند تکه سیب به غلات، سالاد، ماست یا بلغور جو دوسر کافی است.

 

3-بلوبری

بلوبری

همه انواع توت‌ها برای بدن مناسب هستند، اما بلوبری جزو بهترین میوه‌ های چربی سوز برای کاهش وزن است.

 

  • فواید بلوبری به غیر از کاهش وزن

بلوبری دارای شاخص گلیسمی پایینی است، به این معنی که بدون افزودن قند اضافی به بدن، آن را برای بدن افراد فراهم می‌کنند. این میوه به کاهش سطح کلسترول و فشار خون کمک می‌کند. علاوه بر این، مواد مغذی موجود در آن‌ها با خواص ضد التهابی خود به افزایش متابولیسم بدن کمک کرده و در نتیجه در سوزاندن کالری موثرتر است.

 

  • کالری و سایر ارزش‌های غذایی بلوبری

بلوبری حاوی مقادیر زیادی ویتامین C و K، مواد معدنی، منگنز و آنتی اکسیدان‌ها است که به آن‌ها خاصیت مبارزه با چربی را می‌دهد. نصف فنجان بلوبری حاوی 30 کالری است.

 

  • میزان و نحوه مصرف بلوبری

روزانه یک فنجان کامل بلوبری برای سلامتی شما مفید است. می‌توان آن را در مقادیر معقول در اسموتی‌ها، سالادها یا غذاهای پخته شده مانند پای یا کیک مصرف کرد.

 

4-گریپ فروت

گریپ فروت

به گفته برخی از متخصصان تناسب اندام، اگر فردی روزانه گریپ فروت بخورد، در واقع مسیر کاهش وزن را بدون ایجاد تغییرات زیادی در رژیم غذایی تسریع می‌کند. آنزیم‌های چربی سوز موجود در گریپ فروت آن را به یک غذای فوق العاده برای کاهش وزن تبدیل کرده و آن را در دسته میوه‌ های چربی سوز قرار داده است. همچنین از آنجایی که هضم این میوه انرژی بیشتری می‌گیرد، به شما کمک می‌کند کالری بیشتری بسوزانید.

 

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع ویتامین ها و مواد معدنی
  • فواید گریپ فروت به غیر از کاهش وزن

محتوای بالای آب در گریپ فروت به پاکسازی سیستم گوارشی کمک می‌کند و همچنین افراد را هیدراته و سیر نگه می‌دارد.

 

  • کالری و سایر ارزش‌های غذایی گریپ فروت

سرشار از ویتامین C و ویتامین A، شاخص گلیسمی پایین و داشتن فیبر بالا و در مقایسه با سایر مرکبات، به راحتی می‌تواند در سوزاندن چربی شکم، کاهش دور کمر و تنظیم سطح فشار خون کمک کند. علاوه بر این، در 100 گرم گریپ فروت تنها حدود 42 کالری دارد.

 

  • میزان و نحوه مصرف گریپ فروت

از آنجایی که گریپ فروت جزو میوه‌ های چربی سوز است و برای کاهش وزن مفید است، بهتر است هر زمان که هوس شیرینی می‌کنید، آن را بخورید. روزانه دو تا دو و نیم فنجان گریپ فروت مقدار خوبی است.

 

5-انار

انار

طبق مطالعات، پلی فنل‌ها، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های موجود در این میوه به افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند و انار را به یکی از بهترین میوه‌ های چربی سوز برای کاهش وزن تبدیل می‌کند.

 

  • فواید انار به غیر از کاهش وزن

میوه انار، بدن را قادر می‌سازند تا از شر سموم خلاص شود. انار به کاهش اشتها کمک می‌کند. دانه‌ها همچنین سیستم گردش خون بدن را بهبود می‌بخشد و جریان خون را در سراسر بدن افزایش و سطح کلسترول را کاهش می‌دهد.

 

  • کالری و سایر ارزش‌های غذایی انار

یک انار متوسط با وزن 100 گرم حاوی حدود 64 واحد کالری است.

 

  • میزان و نحوه مصرف انار

هر روز صبحانه باید یک لیوان آب انار بنوشید. همچنین می‌توان آن را به همراه ماست قبل از ناهار به کاسه سالاد اضافه کرد.

 

سخن پایانی

قطعا لیست میوه‌ های چربی سوز تنها به 5 مورد بالا ختم نمی‌شود. لیمو، گیلاس، هندوانه، هلو، پرتقال، موز، گلابی، توت فرنگی و… از دیگر میوه‌هایی هستند که می‌توانند در چربی سوزی کمک کنند. میوه بخش ضروری یک رژیم غذایی سالم است و به کاهش وزن کمک می‌کند. بیشتر میوه‌ها کالری کمی دارند در حالی که سرشار از مواد مغذی و فیبر هستند که می‌تواند سیری شما را تقویت کند. به خاطر داشته باشید که بهتر است میوه‌ها را به جای آب میوه مصرف کنید. علاوه بر این، فقط میوه خوردن کلید کاهش وزن نیست. شما باید برای یک رژیم غذایی سالم و مبتنی بر غذاهای کامل در کنار فعالیت بدنی تلاش کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *