تناسب اندام

همه چيز درباره آمينو اسيدها ؟

همه چیز در مورد آمینو اسیدها؟

آمينو اسيدها را ميتوان به دو دسته ضروري و غير ضروري تقسيم نمود، در کل دوازده آمينو اسيد براي ورزشکاران ضروري و لازم است.

1) ايزولوسين :

به عنوان پيش ماده براي گلوتامين استفاده ميشود و ايزو لوسين به عنوان سوخت ماهيچه در هنگام تمرين مصرف آنابوليسم و آنتي کاتابوليسم را افزايش مي دهد و باعث رشد بيشتر سلول هاي ماهيچه اي مي شود.

2) لوسين :

مصرف اين آمينو اسيد در دوران حفظ حجم باعث ميشود تا کمترين مقدار حجم را از دست دهيد. در کل ميتوان به جاي مصرف مقادير بالاي اين آمينو اسيد براي حفظ حجم و اثرات آنتي کاتابوليک از مکمل استفاده نمود.

3) ليزين :

اين آمينو اسيد نقش انتقال اسيدهاي چرب به سلولهاي ماهيچه اي را ايفا ميکند و به عنوان منابع انرژي در نظر گرفته مي شوند.
و براي تشکيل کارنيتين استفاده مي شود.

4) ميتونين :

اين آمينو اسيد در تخم مرغ، ماست، ماهي و ديگر مواد پروتئيني يافت مي شود و خود نقش آنتي اکسيداني دارد و اين آمينو اسيد يکي از سه آمينو اسيد تشکيل دهنده کراتين مي باشد.

5) فنيل آلانين :

اين آمينو اسيد علاوه بر اين که در مواد پروتئيني يافت مي شوند، در عدس و برخي تخم ميوه ها يافت مي شوند، اين آمينو اسيد هم براي کم کردن اشتها و هم به عنوان تسکين درد در بدن عمل مي کند.

6) ترئونين :

کمبود اين آمينو اسيد باعث مي شود تا بعضي از ترکيب هاي پروتئيني در بدن ساخته نشود و اين آمينو اسيد تخم مرغ و لبنيات موجود است.

 

7) تريپتوفان :

اين آمينو اسيد باعث ايجاد حالت ايجاد خواب آلودگي در اشخاص ميشود و به عنوان يک پيش ماده براي سروتونين در عصبها عمل مي کند و باعث حالت خواب آلودگي مي شود.اين آمينو اسيد بيشتر در ترکيبات کربوهيدرات يافت ميشود تا ترکيبات پروتئيني مانند موز و تخم آفتاب گردان و در جايي نيز خواندم که اين آمينو اسيد در شير نيز يافت مي شود و شايد همين آمينو اسيد باشد که وقتي شير مينوشيم باعث ايجاد آرامش ميشود و پيشنهاد ميشود که قبل از خواب حتما يک ليوان شير بنوشيد. حتي اين آمينو اسيد ميتواند باعث کاهش اشتها نيز شود.

8) والين :

يکي ديگر از BCAA ها مي باشد يا زنجيره شاخه دار در کل ترکيبات BCAA 33% از پروتئيني که در ساختار عضلات بکار مي رود را شامل مي شوند (BCAA، شامل ايزولوسين + والين + لوسين و شامل يکسري گروه متيلي که به هم پيوسته هستند و به زنجيره شاخه دار معروف هستند) والين به نوعي پيش ماده براي آمينو اسيدهاي آلانين و گلوتامين نيز مي باشد. آمينو اسيدهاي زنجيره شاخه دار به عنوان سوخت عضلات در موقع تمرين محسوب مي شوند و اين بدين معني است که مي توانند به نوعي آنتي کاتابوليسم نيز باشند. در ضمن آمينو اسيدهاي زنجيره شاخه دار يا BCAA در پروتئين آب پنير سازي به مقدار کافي يافت ميشوند.

9) گلوتامين :

يک آمينو اسيد که براي حفظ عضلات ضروري است، زيرا از پديده کاتوبوليسم جلوگيري مي نمايد. بدون گلوتامين سيستم دفاعي بدن خوب کار نمي کند و باعث تجزيه شدن دستگاه عضلاني مي شود و در ضمن اين آمينو اسيد ارزشمند باعث دفع آمونياک از مغز مي شود. از خيلي از ورزشکاران حرفه اي اگر بپرسيد مي گويند ما گلوتامين را در تمام طول سال استفاده مي کنيم و در برنامه غذايي ما جايگاه ويژه اي دارد. روزانه 10 الي 30 گرم از اين آمينو اسيد باعث بهبود عملکرد ورزشي ما مي شود.

10) تورين :

اين آمينو اسيد به فراواني در بافت ماهيچه اي يافت مي شود. تورين مانند انسولين عملکرده و به نوعي مقلد و تقليد کننده انسولين است و به خاطر همين مطلب بعضي از کراتين ها عملکرد بهتري دارند، مانند کراتين فسفاژن HP که در ساختار خود تورين را دارد و باعث حجيم تر شدن سلولهاي عضلاني مي شود و اين آمينو اسيد باعث کاهش تجزيه پروتئين مي شود و در نگهداري حجم بسيار مفيد است. بهترين زمان مصرف تورين دقيقا پس از پايان تمرين است.

11) آلانين :

آلانين به مانند گلوتامين عمل مي کند و باعث افزايش حجم سلولها ميشود و باعث پايداري قند خون تحت شرايطي مي شود و براي اين کار از گلوکز کمک مي گيرد و مصرف آن نيز بعد از تمرين بسيار مفيد خواهد بود، به ميزان 1 الي 2 گرم بلافاصله بعد از تمرين.

12) آرژنين :

اين آمينو اسيد باعث ميشود تا ترشح هورمن رشد زياد شود و يکي از بهترين زمان براي مصرف اين مکمل قبل از خواب است، زيرا هورمن رشد در شب در هنگامي که ما خواب هستيم ترشح مي شود و به خاطر همين است که خواب کافي در طول شب براي بدن سازان بسيار ضروري است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *