مردان, بیماری‌ ها, سلامت و تقویت جنسی

کمبود تستوسترون | علل، آزمایشات و درمان

کمبود تستوسترون

عوارض کمبود تستوسترون یا هیپوگنادیسم، وضعیتی است که در آن بدن مرد به اندازه کافی تستوسترون، هورمون اصلی مردانه تولید نمی کند. این عارضه عموماً مردان مسن را تحت تأثیر قرار می دهد، اما بیماران جوان تر نیز می توانند به دلایل مختلفی تحت تأثیر قرار گیرند. در حالی که اصطلاح “آندروپوز” گاهی اوقات برای این وضعیت استفاده می شود، نادرست است. برخلاف یائسگی، سندرم کمبود تستوسترون نتیجه اجتناب ناپذیر پیری نیست. تستوسترون نقش کلیدی در میل جنسی، توده عضلانی و همچنین انرژی ذهنی و جسمی مردان دارد. از علایم کمبود تستوسترون می توان به کاهش میل جنسی، مشکل در به دست آوردن یا حفظ نعوظ، مشکل در تمرکز یا تصمیم گیری، از دست دادن تراکم استخوان، افسردگی و… اشاره کرد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع و قیمت مکمل های ورزشی حاوی پروتئین

کمبود تستوسترون چیست؟

کمبود تستوسترون چیست

قبل از اینکه به علایم کمبود تستوسترون بپردازیم ابتدا برای درک بهتر به تعریف آن پرداخته ایم. کمبود تستوسترون زمانی رخ می دهد که بدن قادر به تولید تستوسترون کافی نباشد. گاهی اوقات هیپوگنادیسم نامیده می شود. کمبود تستوسترون می تواند به طور قابل توجهی بر سلامت و کیفیت زندگی مرد تأثیر بگذارد.

تستوسترون مهمترین هورمون جنسی در مردان است. تولید آن توسط مغز و بیضه ها (بیضه ها) کنترل می شود. بدن در دوران بلوغ شروع به تولید تستوسترون می کند. از حدود 30 سالگی، سطح تستوسترون به طور معمول شروع به کاهش می کند.

مطالعه بیشتر: آنچه در مورد مکمل‌های افزایش تستوسترون باید بدانید

چه چیزی باعث کمبود تستوسترون می شود؟

چه چیزی باعث کمبود تستوسترون می شود

کمبود تستوسترون به دلیل ناشی از افزایش سن طبیعی است. با این حال، بسیاری از دلایل  مختلف دیگر برای کمبود آن وجود دارد. برخی از دلایل کمبود این هورمون می توانند ارثی باشند. به عبارتی ممکن است در بدو تولد وجود داشته باشد و یا در اواخر زندگی ایجاد شود.

اضافه وزن یا چاقی قابل توجه در هر سنی ممکن است با کمبود تستوسترون مرتبط باشد. کمبود موقت آن ممکن است ناشی از یک بیماری جسمی، جراحی یا استرس عاطفی باشد. پس از درمان مشکل زمینه ای، سطح تستوسترون به حالت عادی باز می گردد.

تستوسترون برای رشد و حفظ ویژگی های مردانه ضروری است. این هورمون همچنین بر عملکرد جنسی تأثیر می گذارد. سطوح پایین آن خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی (بیماری قلبی عروقی) و همچنین خطر مرگ زودرس را افزایش و کیفیت زندگی مردان را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع قرص و داروهای قلبی

کمبود تستوسترون چقدر شایع است؟

مردان با افزایش سن احتمال بیشتری دارد دچار کمبود تستوسترون شوند. همچنین در مردانی که اضافه وزن دارند و مردانی که از سلامت عمومی ضعیف برخوردارند یا مشکلات سلامتی طولانی مدت دارند، شایع تر است. یک مطالعه بزرگ در اروپا نشان داد که کمبود تستوسترون حدود 2 نفر از هر 100 مرد 40 تا 79 ساله را تحت تاثیر قرار می دهد. کمبود تستوسترون حدود 5 نفر از هر 100 مرد 70 تا 79 ساله را تحت تاثیر قرار داده است.

مطالعه بیشتر: راه های مقابله با چاقی چیست؟

علائم کمبود تستوسترون چیست؟

علائم کمبود تستوسترون چیست

بسته به زمان بروز بیماری، علائم تغییر می کند. اگر جنین پسر در طول بارداری تستوسترون کافی تولید نکند، بیضه ها به درستی رشد نمی کنند و ممکن است نوزاد با یکی از موارد زیر به دنیا بیاید:

  • اندام تناسلی زن
  • اندام تناسلی که نه به وضوح مذکر هستند و نه به وضوح زنانه (آلت تناسلی مبهم).
  • یا اندام تناسلی مردانه که توسعه نیافته است

در مردان بالغ، کمبود تستوسترون ممکن است باعث موارد زیر شود:

  • اختلال در نعوظ
  • ناباروری
  • کاهش رشد ریش و موهای بدن
  • کاهش توده عضلانی
  • توسعه بافت پستان (ژنیکوماستی)
  • از دست دادن تراکم استخوان (پوکی استخوان)

اگر کمبود این هورمون قبل از بلوغ ایجاد شود، ممکن است باعث:

  • بلوغ تاخیری
  • عدم بم شدن صدا
  • اختلال در رشد آلت تناسلی و بیضه ها
  • رشد بیش از حد بازوها و پاها در مقایسه با تنه بدن

با کاهش سطح تستوسترون در مردان مسن، برخی از مردان علائمی مشابه علائم یائسگی در زنان تجربه می کنند، مانند:

  • خستگی مفرط
  • کاهش میل جنسی (کاهش میل جنسی)
  • مشکل در تمرکز
  • گرگرفتگی
مطالعه بیشتر: علایم و درمان زگیل تناسلی چیست؟

آزمایشات کمبود تستوسترون چیست؟

آزمایشات کمبود تستوسترون

بسیاری از مردان مسن مبتلا به کمبود تستوسترون هرگز علایم را نمی توانند تشخیص دهند. اغلب تصور می شود که مشکلات عمومی خستگی، میل جنسی کم، افسردگی و اختلال نعوظ ناشی از روند طبیعی پیری است. بنابراین بسیاری از مردان به پزشک مراجعه نمی کنند تا ببینند آیا کمبود تستوسترون دارند یا خیر. کمبود این هورمون اغلب با مراجعه به پزشک در مورد کاهش میل جنسی (کاهش میل جنسی) یا اختلال نعوظ مشخص می شود. پزشک شما آزمایشاتی را ترتیب می دهد که سطح تستوسترون خون شما مشخص می شود. مردانی که به داروهایی که برای درمان اختلال نعوظ استفاده می‌شوند (مانند سیلدنافیل) پاسخ نمی‌دهند، باید سطح تستوسترون خود را نیز بررسی کنند.

اگر آزمایش‌ها تأیید کرد که تستوسترون پایینی دارید، آزمایش‌های بیشتر می‌تواند مشخص کند که آیا مشکل در بیضه‌ها است یا ناهنجاری غده هیپوفیز. این آزمایشات بیشتر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آزمایش سایر سطوح هورمونی (برخی اختلالات غده هیپوفیز بر بیش از یک هورمون تأثیر می گذارد).
  • تجزیه و تحلیل مایع منی.
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری هیپوفیز (CT) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI).
  • آزمایشات ژنتیکی
  • بیوپسی بیضه
مطالعه بیشتر: راه های پیشگیری از افسردگی چیست؟

کمبود تستوسترون چگونه درمان می شود؟

تشخیص زودهنگام در پسران می تواند به جلوگیری از مشکلات ناشی از بلوغ تاخیری کمک کند. درمان با تستوسترون می تواند بلوغ و ایجاد ویژگی های جنسی مانند افزایش توده عضلانی، رشد ریش و موهای شرمگاهی و رشد آلت تناسلی را تحریک کند.

تشخیص و درمان زودهنگام در مردان بزرگسال محافظت بهتری در برابر کاهش تراکم استخوان (پوکی استخوان) و بیماری های قلبی عروقی ایجاد می کند. درمان همچنین می تواند خستگی، اختلال نعوظ و میل جنسی را بهبود بخشد.

به طور کلی درمان کمبود تستوسترون نیز به علت اصلی آن بستگی دارد.

 

  1. جایگزینی تستوسترون

درمان تستوسترون معمولاً به شکل ژل انجام می شود. سایر اشکال درمان تستوسترون شامل تزریق طولانی اثر یا استفاده از چسبی است که روی پوست شما اعمال می شود. اگر از درمان جایگزینی تستوسترون استفاده می کنید، باید برای معاینات منظم به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که سطح این هورمون متعادل باشد و مشکلی ایجاد نمی کند.

  1. سایر درمان ها

اگر اختلال عملکرد غده هیپوفیز علت اصلی کمبود تستوسترون باشد، درمان با هورمون های هیپوفیز ممکن است باعث افزایش تولید اسپرم و افزایش باروری شود که یکی از گزینه های درمان جایگزینی تستوسترون است.

اگر تومور هیپوفیز علت کمبود تستوسترون باشد، این امر نیاز به درمان دارد، مانند برداشتن جراحی، شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی و همچنین درمان جایگزینی با هورمون‌های دیگر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *