مکمل ورزشی

راهنمای جامع تاثیر مکمل پمپ برای عضله سازی

مکمل پمپ برای عضله سازی

با ظهور مکمل های جدیدی مثل مکمل های پمپ تحولی عظیم در بدنسازی را شاهد بودیم این مکمل با افزایش انرژی و تاثیر بر روحیه بدنسازان در کنار تاثیر مکمل پمپ بر عضله سازی توجه عظیمی از مربیان و بدنسازان را به خود جلب کرده است ما نیز در این مقاله با بررسی نحوه و مکانیسم رشد عضلانی به سوال آیا مکمل پمپ برای عضله سازی موثر است پاسخ مفصل و کاملی خواهیم داد پس برای دریافت اطلاعات بیشتر با ماهمراه باشید.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع و قیمت مکمل های ورزشی حاوی پروتئین

مکمل پمپ چیست؟

مکمل پمپ چیست

قبل از اینکه به مکمل پمپ برای عضله سازی بپردازیم ابتدا به تعری مکمل پمپ پرداخته ایم. با حرفه ای شدن نگاه به ورزش در دنیا کم کم ورزشکاران مجبور شدند که سبک تمرینی خود را عوض کنند و با انجام تمرینات حرفه ای تر خود را از رقبا پیش بیندازند. ورزشکاران خصوصا بدنسازان برای انجام تمرینات سخت به انرژی و توان بدنی بالاتری نیازمندند این اتفاق باعث شد تا شرکت های تولید کننده مکمل بفکر تولید محصولات جدیدی برای پاسخگویی به نیاز بدنسازان باشند ماحصل این تلاش ها باعث تولید مکمل هایی به نام پمپ شد تا علاوه بر تولید انرژی و افزایش روحیه از مکمل پمپ برای عضله سازی نیز استفاده شد. اما ما در این مقاله به دنبال جواب برای سوال تاثیر مکمل پمپ برای عضله سازی چیست خواهیم بود.

مطالعه بیشتر: مکمل پمپ چیست؟

تاثیر مکمل پمپ بر افزایش عضلانی

تاثیر مکمل پمپ بر افزایش عضلانی

هنگامی که بخشی از بدن ما، به ویژه عضلات، فعالیت می‌کند، نیاز آن به مواد غذایی و اکسیژن افزایش می‌یابد. برای تأمین این نیازها، گردش خون باید افزایش یابد. مکمل پمپ، با افزایش گردش خون، این نیازها را برای عضلات تأمین می‌کند، زیرا باعث ارسال بیشتر اکسیژن و مواد غذایی به آنها می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله بررسی تاثیر مکمل های پمپ بر افزایش انرژی در سایت ما مراجعه کنید.

مطالعه بیشتر: تاثیر مکمل پمپ بر افزایش انرژی

عضله چگونه رشد می کند؟

برای اینکه با مفهوم نحوه تاثیر مکمل پمپ برای عضله سازی آشنا شوید ابتدا باید بدانید عضلات به چه صورت رشد می کند. پس از یک جلسه تمرینی ما دچار درد عضلانی و احساس خستگی در عضلات می شویم این درد ناشی از آسیب های عضلانی است ولی نگران نباشید این آسیب  ها در حد و اندازه میکرو اتفاق می افتد در نتیجه باعث اختلال در عملکرد عضله نمی شود بلکه به دلیل ایجاد این آسیب ها در فیبرهای عضلانی بدن تلاش می کند تا به ترمیم و بازسازی آن ها بپردازد که همین فرایند موجب تشکیل فیبر های عضلانی جدید و رشد عضلانی می شود.

 

مکانیسم های بدن برای رشد عضلات چیست؟

ما با اعمال فشار و استرس به عضلات باعث می شویم که هموستاز ( تلاش برای حفظ تعادل بدن) ‌برهم بخورد این عدم تعادل در نهایت باعث تحریک سه مکانیسم اصلی در بدن خواهد شد که حاصل آن رشد عضلانی می باشد.

تنش عضلانی: برای رسیدن به رشد عضلانی خیلی اهمیت دارد که به بدن تنش و فشاری وارد شود که بدن به آن عادت ندارد مثلا ما در حین تمرین با افزایش میزان وزنه ها و یا افزایش تکرار باعث افزایش این فشار وارد شده به بدن خواهیم شد حالا بدن در پاسخ به این تنش ها و برای ارتقا توان خود اقدام به فعال سازی فاکتورهای رشدی مثل mTOR می کند که تاثیر زیادی بر رشد عضلانی دارند.

آسیب عضلانی: همانطور که اشاره کردیم درد پس از تمرین نشانه از بروز آسیب های بسیار کوچک در فیبرهای عضلانی می شود در نتیجه این آسیب باعث ایجاد التهاب و فعال شدن سیستم ایمنی ما می شود سیستم ایمنی هم با تحریک عضلات در جهت بازسازی و ترمیم این آسیب ها منجر به رشد عضلانی می شود.

استرس متابولیک: استرس و تنش ناشی از تولید یکسری مواد و ترکیبات در عضلات را استرس متابولیک می نامند. تولید این ترکیبات باعث حالتی که بدنسازان از آن با نام دم عضلانی یاد می کنند می شود اصطلاح علمی برای دم عضلانی پمپ عضلانی می باشد درک درست ما از تاثیر مکمل پمپ برای عضله سازی در گرو درک فرایند پمپ عضلانی می باشد که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

مطالعه بیشتر: حجم عضله خشک چیست؟

پمپ عضلانی چیست؟

پمپ عضلانی چیست

قبل از پرداختن به تاثیر مکمل پمپ برای عضله سازی باید حتما با مفهوم پمپ عضلانی آشنا شویم که اصطلاح پمپ برای این مکمل ها نیز از همین پمپ عضلانی گرفته شده است. پمپ یا دم عضلانی به معنی افزایش حجم و سایز عضله به صورت موقتی می باشد.

 

علت ایجاد پمپ عضلانی چیست؟

با منقبض شدن عضلات یک محصول جانبی به نام اسید لاکتیک تولید می شود و تجمع همین ماده در عضله باعث ایجاد درد و سوزش عضلانی می شود.

 

مراحل پمپ عضلانی چیست؟

با تولید اسید لاکتیک یک فرایند سه مرحله ای در بدن شروع می شود که در نهایت منجر به افزایش حجم عضلات می شود:

مرحله اول: قلب برای دفع ترکیبات زائد تولید شده پمپاژ خون بیشتری را به سمت عضلات انجام می دهد که این افزایش خونرسانی منجر به افزایش حجم عضله می شود

مرحله دوم: مواد تولید شده منجر به افزایش غلظت سلول ها  شده این اتفاق  باعث ورود آب بیشتر به سلول های عضلانی و در نهایت افزایش حجم ماهیچه ها می شود .

مرحله سوم: مراحل اول و دوم انبساط سلول ها را در پی دارد با انبساط سلولی مقدار خونی خروجی از عضله کمتر از خون ورودی خواهد بود با این فرایند افزایش سایز عضله ادامه دار خواهد بود.

 

چه کارهایی باعث افزایش پمپ عضلانی می شوند؟

چه کارهایی باعث افزایش پمپ عضلانی می شوند

اصولا دو راه کلی برای رسیدن به دم عضلانی بیشتر وجود دارد راه اول برنامه تمرینی و راه دوم استفاده از مکمل ها علی الخصوص مکمل های پمپ می باشد.

برنامه تمرینی: برای رسیدن به دم عضلانی بیشتر در طول تمرین باید سه راهکار زیر را در پیش بگیریم.

افزایش تعداد تکرار ها در ست ها: هر چقدر تعداد تکرار در یک ست افزایش یابد باعث انقباض بیشتر عضلانی و تولید بیشتر محصولات جانبی متابولیک (‌استرس متابولیک بیشتر‌) خواهد شد و از این طریق پمپ عضلانی افزایش می یابد.

کاهش زمان استراحت بین ست ها: با این کار فرصت بدن برای دفع محصولات جانبی متابولیک از عضلات کاهش می یابد و باعث افزایش و ادامه دار شدن استرس متابولیک می شود و به ادامه دارشدن پمپ عضلانی کمک می کند. طبق مطالعات انجام شده پیشنهاد شده برای رسیدن به حداکثر دم عضلانی زمان استراحت بین 30 تا 90 ثانیه باشد.

افزایش تعداد ست ها: با این کار میزان خون بیشتری در مدت زمان طولانی تری به عضلات می رسد در نتیجه با رساندن مواد مغذی بیشتر و افزایش حجم به پمپ عضلانی بهتر و بیشتر کمک می کند.

مطالعه بیشتر: اهمیت استراحت و ریکاوری در ورزش

دم عضلانی تا چه مدت باقی می ماند؟

این یک حقیقت است که دم عضلانی همیشگی نیست و شما هر چقدر هم در طی تمرین با افزایش تکرار و ست ها به خودتان فشار بیاورید بین یک تا نهایت سه ساعت پس از تمرین پمپ عضلانی ادامه خواهد یافت و بعد عضلات به حالت اولیه خود برمی گردند.

 

آیا چون پمپ عضلانی دائمی نیست نباید در تمرین کردن به خودمان فشار بیاوریم؟

تا زمانی که دم عضلانی ایجاد نشود عملا رشدی هم در عضلات صورت نمی گیرد و ما برای رشد بیشتر عضلات باید سعی کنیم این دم عضلانی مدت زمان بیشتری ادامه یابد که در اینجا تاثیر مکمل پمپ برای عضله سازی و ایجاد دم عضلانی پررنگ می شود.

مکمل ها: اشاره کردیم که راه دوم برای افزایش پمپ عضلانی استفاده از مکمل ها ست و در اینجا ما نقش مکمل پمپ بر عضله سازی و دم عضلانی را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

چگونه مکمل پمپ برای عضله سازی موثر است؟

از دو جهت این نوع مکمل بر عضله سازی موثر است:

کمک به افزایش دم عضلانی: مکمل های پمپ با تحریک ترشح نیتریک اکساید موجب افزایش خونرسانی به عضلات می شوند این کار علاوه بر افزایش حجم عضلانی به تغذیه بهتر عضلات نیز کمک می کند.

مواد تشکیل دهنده: مکمل های پمپ در ترکیبات خود حاوی آمینو اسیدهای آرژنین و سیترولین می باشند که این آمینواسید ها با شرکت در فرایند پروتئین سازی باعث منجر به عضله سازی بیشتر می شوند.

 

سخن آخر

اگر ما نتوانیم باعث دم یا پمپ عضلانی بشویم شاهد هیچ رشدی در عضلات مان نخواهیم بود پس سعی کنید با داشتن برنامه تمرینی درست  در کنار مکمل ها دم عضلانی بیشتر و پایدارتر داشته باشید و در این زمینه از تاثیر مکمل پمپ برای عضله سازی و افزایش دم عضلانی غافل نشوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *