بیماری‌ ها, معرفی محصول

بهترین قرص ضد یبوست | با احتیاط مصرف کنید!

قرص ضد یبوست

داروهای زیادی برای تسکین یبوست مزمن وجود دارد. برخی از انواع قرص ضد یبوست درمان های بدون نسخه هستند و برخی دیگر نیاز به تجویز پزشک دارند. شما باید بدانید که چه نوع داروهایی در دسترس هستند و اگر این داروها جواب نداد چه درمان های دیگری وجود دارد.

البته، تغییرات سبک زندگی (مانند دریافت فیبر بیشتر در رژیم غذایی، نوشیدن آب بیشتر و فعالیت بدنی) معمولاً اولین چیزهایی هستند که باید امتحان کنید. پزشک می‌تواند بررسی کند که آیا داروهایی که برای درمان سایر بیماری ‌ها مصرف می‌کنید؛ ممکن است بخشی از مشکل باشد یا خیر.

به خاطر داشته باشید که با هر نوع قرص ضد یبوست، اگر آن را به طور منظم یا به مقدار زیاد مصرف کنید، می تواند عوارض جانبی از جمله عدم تعادل الکترولیت ها را داشته باشید. الکترولیت ها شامل کلسیم، کلرید، پتاسیم، منیزیم و سدیم هستند. بدن شما برای انجام بسیاری از کارها به آن ها نیاز دارد، بنابراین در صورت نیاز به استفاده مکرر ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع و قیمت مکمل های ورزشی حاوی پروتئین

چه چیزی به عنوان یبوست به حساب می آید؟

چه چیزی به عنوان یبوست به حساب می آید؟

قبل از اینکه به دارو و قرص ضد یبوست بپردازیم بهتر است درباره اینکه چه علایمی ممکن است یبوست محسوب شود صحبت کنیم. داشتن کمتر از سه بار اجابت مزاج در هفته، زور زدن بیش از حد، احساس ناتمام ماندن، یا داشتن مدفوع سفت و توده ‌ای نشانه‌هایی هستند که ممکن است به یبوست مبتلا باشید.

مطالعات نشان می دهد حدود 15 درصد از آمریکایی ها ماه ها و حتی سال ها از این عارضه رنج می برند. زنان سه برابر مردان در معرض یبوست قرار دارند و سالمندان نیز در معرض خطر بالایی هستند.

برایان لیسی، پزشک متخصص گوارش در کلینیک مایو در جکسونویل، فلوریدا و یکی از سردبیران مجله آمریکایی گوارش، می گوید: یبوست گاه به گاه بسیار رایج است. بسیاری از بیماران هنگام تغییر برنامه روزانه، مسافرت، تغییر رژیم غذایی (مخصوصاً اگر برنامه کاهش وزن داشته باشند)، یا کاهش سطح فعالیت، متوجه تغییر عادات مدفوع معمول خود می شوند. اما برای برخی از افراد این بیماری مزمن می شود و علائم ناراحت کننده آن سه ماه یا بیشتر طول می کشد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع کربوهیدرات ها در رژیم غذایی شما

چگونه ملین ها یبوست را برطرف می کنند؟

چگونه ملین ها یبوست را برطرف می کنند؟

ملین ها یا همان قرص ضد یبوست به روش های مختلفی عمل می کنند و اثربخشی هر نوع ملین از فردی به فرد دیگر متفاوت است. به طور کلی، ملین ‌های حجیم‌ساز، که به عنوان مکمل ‌های فیبر نیز نامیده می‌شوند، ملایم‌ترین و بی‌خطرترین برای بدن شما هستند و در طولانی ‌مدت استفاده می‌شوند. متاموسیل و سیتروسل در این دسته قرار می گیرند.

 

برخی از انواع محصولات OTC که می توانید استفاده کنید عبارتند از:

برخی از انواع محصولات OTC

1. مکمل های فیبر: یکی از انواع قرص ضد یبوست مکمل های فیبر هستند که آب را جذب و به شکل گیری مدفوع حجیم کمک میکنند تا روده شما بتواند کار کند.

  • عوارض: برای برخی افراد، ممکن است باعث نفخ و درد در شکم شود.
  • انتخاب های رایج عبارتند از: کلسیم پلی کربوفیل (FiberCon)، فیبر متیل سلولز (سیتروسل)، پسیلیوم (Konsyl، Metamucil)، دکسترین گندم (Benefiber)

2. اسموتیکس: این قرص ها به جذب آب به روده بزرگ کمک می کنند، بنابراین مدفوع نرم تر می شود.

  • عوارض: آن ها می توانند باعث اسهال و حالت تهوع شوند. اگر یک فرد مسن هستید یا نارسایی قلبی یا کلیوی دارید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.
  • در داروخانه به دنبال موارد زیر باشید: سیترات منیزیم، هیدروکسید منیزیم، لاکتیتول (پیزنسی)، پلی اتیلن گلیکول (میرالاکس)

3. نرم کننده های مدفوع: در صورت نیاز به اجتناب از زور زدن، مانند بعد از جراحی، ممکن است این موارد را دریافت کنید. آن ها برای استفاده کوتاه مدت بهترین هستند و با کشیدن آب از روده برای نرم شدن مدفوع کار می کنند.

  • انتخاب های رایج عبارتند از: سدیم دوکوزات (کولاس) یکی از مواردی است که می توانید به راحتی پیدا کنید.

4. لاکتولوز (سفولاک، کنستولوز، دوفالاک، انولوز، کریستالوز): این دارو یک اسمزی است که آب را به داخل روده می کشد تا مدفوع را نرم و شل کند.

  • عوارض جانبی شامل: گاز، اسهال، ناراحتی معده و گرفتگی معده است.

برخی از انواع قرص ضد یبوست یا همان ملین های خوراکی ممکن است در جذب برخی داروها و مواد مغذی توسط بدن شما اختلال ایجاد کنند. همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم برخی از ملین ها می توانند منجر به عدم تعادل الکترولیت ها، به ویژه پس از استفاده طولانی مدت شوند. الکترولیت ها که شامل کلسیم، کلرید، پتاسیم، منیزیم و سدیم هستند تعدادی از عملکردهای بدن را تنظیم می کنند. عدم تعادل الکترولیت می تواند باعث ریتم غیر طبیعی قلب، ضعف، گیجی و تشنج شود.

مطالعه بیشتر: آشنایی با مشکلات گوارشی بیماری سلیاک

خطرات استفاده از ملین

خطرات استفاده از ملین

  1. تداخل با داروها: سابقه پزشکی شما و داروهایی که مصرف می کنید ممکن است انتخاب گزینه های قرص ضد یبوست شما را محدود کند. ملین ها می توانند با برخی آنتی بیوتیک ها و داروهای خاص قلب و استخوان تداخل داشته باشند. برچسب ها را با دقت بخوانید اگر مطمئن نیستید، از داروساز یا پزشک خود بپرسید. از دوزهای توصیه شده تجاوز نکنید مگر اینکه پزشک به شما دستور دیگری بدهد.
  2. شرایط پیچیده: اگر یبوست ناشی از یک بیماری جدی مانند آپاندیسیت یا انسداد روده باشد، استفاده از قرص ضد یبوست می تواند خطرناک باشد. اگر مرتباً از ملین ‌های خاصی برای هفته‌ ها یا ماه ‌ها استفاده می‌کنید، می ‌تواند توانایی روده بزرگ شما را برای انقباض کاهش دهد و در واقع یبوست را بدتر کنند.
  3. اقدامات احتیاطی برای زنان باردار و کودکان: بدون تجویز پزشک به کودکان زیر 6 سال قرص ضد یبوست ندهید. اگر باردار هستید، قبل از استفاده از ملین ها با پزشک خود مشورت کنید. استفاده از ملین ‌های حجیم‌ ساز و نرم‌کننده ‌های مدفوع در دوران بارداری بی‌خطر است، اما ملین‌های محرک ممکن است مضر باشند.

اگر به تازگی زایمان کرده اید، قبل از استفاده از ملین ها با پزشک خود مشورت کنید. اگرچه معمولاً استفاده از آن ها در دوران شیردهی بی خطر است، برخی از مواد ممکن است وارد شیر مادر شده و باعث اسهال در نوزادان شیرده شوند.

مطالعه بیشتر: آشنایی با شیرخشک بدون لاکتوز

درمان های بدون نسخه

بسیاری از مردم با محصولاتی شروع می کنند که می توانند بدون نسخه بخرند. پزشک می تواند به شما در انتخاب محصول مناسب کمک کند. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که برنامه بیمه شما ممکن است برخی از این داروهای بدون نسخه را پوشش دهد. با پزشک و شرکت بیمه سلامت خود مشورت کنید تا ببینید آیا برای دریافت بهترین هزینه به نسخه نیاز دارید یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *