تناسب اندام

مصرف مکمل گلوکز آمین کندروئیتین در ورزشکاران

مصرف مکمل گلوکز آمین کندروئیتین در ورزشکاران

ورزش و مصدومیت دو روی یک سکه هستند. آسیب دیدگی و مصدومیت امری غیرقابل اجتناب در ورزشکاران می باشد؛ اما با این بدان معنا نیست که برای جلوگیری از مصدومیت باید ورزش را رها کرد. بالعکس ورزش ضامن سلامتی بوده و کیفیت زندگی را در حد بسیار زیادی بهبود می بخشد؛ بنابراین ما باید در کنار ورزش کردن باید به دنبال این باشیم که صدمات ناشی از ورزش را کاهش دهیم. مصرف مکمل گلوکز آمین کندروئیتین در ورزشکاران چگونه به بهبودی آن ها کمک می کند؟ در این مقاله به ارزیابی مصرف این مکمل در ورزشکاران پرداخته و در نهایت به سوالات زیر پاسخ داده ایم.

آسیب های رایج برای ورزشکاران چیست؟

چگونه از استئو آرتریت می توان پیشگیری کرد؟

چگونه می توان از آسیب دیدن غضروف ها در مفاصل جلوگیری کرد؟

آیا مصرف مکمل گلوکز آمین کندروئیتین در ورزشکاران یک درمان برای آسیب دیدگی ست یا یک پیشگیری کننده؟

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع و قیمت مکمل های ورزشی حاوی پروتئین

آسیب های ورزشی

آسیب های ورزشی

قبل از اینکه به ارزیابی مصرف مکمل گلوکز آمین کندروئیتین در ورزشکاران بپردازیم ابتدا درباره آسیب های ورزشی صحبت خواهیم کرد. پارگی، پیچ خوردگی، کشیدگی، شکستگی و کبودی واژه هایی آشنا برای ورزشکاران می باشند. این آسیب ها که رایج ترین آسیب های ورزشی قلمداد می شوند معمولا در اثر استفاده بیش از حد (از عضلات یا مفاصل) و یا  اعمال فشار مستقیم یا فشاری بیش از حد توان و تحمل بدن برای ورزشکار رخ می دهند.

 

انواع آسیب های ورزشی

مصرف مکمل گلوکز آمین کندروئیتین در ورزشکاران برای آسیب های ورزشی باید با احتیاط باشد. بنابراین در ادامه به انواع آسیب های ورزشی اشاره کرده ایم:

1-آسیب های حاد: این نوع به صورت ناگهانی رخ می دهند و با درد شدیدی همراه هستند مانند شکستگی ها یا پیچ خوردگی هایی که در حین ورزش کردن برای ورزشکاران رخ می دهد.

۲- آسیب مزمن: این نوع به مرور زمان پیشرفت می کند و علائم آن کم کم از حالت خفیف شروع شده تا به مرحله حاد می رسد. از جمله عوامل موثر در بروز این نوع آسیب تکرار استفاده بیش از عضلات یا مفاصل، ناهنجاری های آناتومیک بدن و همچنین افزایش سن می باشد.

مطالعه بیشتر: خرید مکمل گلوکز آمین کندروئیتین

پیشگیری از آسیب های ورزشی

آیا مصرف مکمل گلوکز آمین کندروئیتین در ورزشکاران برای پیشگیری از آسیب های ناشی از ورزش ضروری است؟ باید به عنوان ورزشکار چند اصل را رعایت کنیم:

 

پیشگیری از آسیب های ورزشی

۱-اصلاح دیدگاه: مهم ترین فاکتور برای پیشرفت در هر ورزشی استمرار و پشتکار می باشد. پس نمی توان «ره صد ساله را یک شبه طی کرد» پس از اعمال فشار های زیاد و کوتاه مدت به بدن مان باید پرهیز کنیم و ورزش باید جزوی از سبک زندگی ما بشود.

۲-شناخت بدن (نقاط ضعف): هر ورزشکاری از لحاظ ساختار بدنی دارای نقاط ضعف و قوتی می باشد که باید در انجام و انتخاب ورزش برای آن شخص مدنظر قرار گیرد. زیرا اعمال فشار زیاد در حین تمرین کردن بر نقاط ضعف نتیجه ای جز آسیب نخواهد داشت. باید با تمرکز بر نقاط ضعف و با برنامه مناسب آن ها را تبدیل به نقاط قوت کرد.

۳-تکنیک صحیح: مهم ترین اصل در ارتباط با پیشگیری از آسیب های ورزشی یادگرفتن تکنیک ها و مهارت های لازم برای هر ورزش می باشد.

۴-گرم کردن و سرد کردن: وارد کردن شوک ناگهانی معادل آسیب دیدن می باشد. قبل از شروع هر ورزشی باید با انجام یکسری حرکات کششی و ابتدایی عضلات و سیستم قلبی عروقی را آماده شروع تمرین کنیم و بعد از تمرین نیز با سرد کردن مناسب بدن را از فاز فعالیت شدید وارد فاز استراحت می کنیم این اتفاقات مانع از وارد شدن شوک ناگهانی به بدن خواهد شد.

۵-تجهیزات مناسب: لباس و کفش مناسب از مقدمات اولیه هر ورزش می باشد که باید متناسب با همان ورزش انتخاب شوند. برای هر ورزشی متناسب با آسیب های رایج در آن ورزش یکسری تجهیزاتی وجود دارد که به ورزشکاران کمک می کنند که از این آسیب ها پیشگیری نمایند مثلا مچ بند و کمربند به بدنسازان کمک می کنند از مفاصلی که در معرض آسیب قرار دارند محافظت نمایند.

۶-محیط مناسب: محیط نامناسب و ناایمن می تواند تمام زحمات شما را برای انجام تمرینات سالم و پیشگیری از آسیب به هدر بدهد.

۷-تغذیه: بدن ما برای سالم ماندن نیاز های مشخصی دارد پاسخ این نیاز ها در گرو داشتن تغذیه مناسب می باشد. ذکر این نکته در اینجا ضروری ست که اصول تغذیه مناسب، خوردن غذای سالم و استفاده از مکمل های مناسب می باشد.

تا اینجا ما به بررسی آسیب های ورزشی و راه های پیشگیری از آن ها به صورت کلی پرداختیم و این نکات ما را برای پیشگیری در برابر آسیب های حاد بیشتر از آسیب های مزمن آماده می نماید. زیرا در بحث آسیب های مزمن مقداری بحث پیچیده تر است. در ادامه ما قصد داریم به بررسی یکی از مهم ترین آسیب های مزمن ورزشکاران و راهکار های مقابله با آن بپردازیم.

مطالعه بیشتر: اصول تغذیه در ورزشکاران دیابتی به چه صورت است؟

 زمان عامل مزمن

حتی با رعایت اصول اولیه پیشگیری از آسیب ها بازهم ورزشکاران در معرض آسیب دیدن قرار دارند.

مفاصل آسیب پذیرترین نقاط بدن ورزشکاران می باشند به این دلیل که مفاصل به دلیل ساختارشان برخلاف عضلات قابلیت قوی تر شدن مداوم ندارند و ظرفیت مفاصل در تحمل فشار های وارده به ان ها محدود می باشد. استفاده بیش از حد از مفاصل زمینه ساز فرسودگی و تخریب آن ها می شود که زمینه ساز آسیب آن ها می‌شود. افزایش سن نیز روند تخریب در مفاصل را تسریع می کند.

 

مقابله با تخریب مفاصل

ورزش کردن با رعایت اصول پیشگیری از آسیب راه اصلی برای حفاظت از آسیب دیدن مفاصل می باشد ولی در کنار آن ما نیازمند رعایت اصول تغذیه ای و استفاده از مکمل های مناسب نیز می باشیم. امروزه مصرف مکمل گلوکز آمین کندروئیتین در ورزشکاران بسیار رایج شده است. در ادامه به بررسی مصرف این مکمل پرداخته ایم.

 

گلوکز آمین یا کندروئیتین؟! مسئله این است

مصرف مکمل گلوکز آمین کندروئیتین در ورزشکاران

گلوکز آمین یک قند نیتروژن دار است این ماده در بافت همبند، غضروف و رباط ها وجود دارد این ماده به صورت طبیعی در بدن وجود دارد.

دو نوع اول در بازار وجود دارد که ترجیح بر مصرف نوع اول است.

 

کاربرد های مکمل گلوکز آمین

مصرف مکمل گلوکز آمین کندروئیتین در ورزشکاران اثرات ضد التهابی داشته و موجب تولید اسیدهیالورونیک می شود. در ادامه به دیگر فواید آن اشاره کرده ایم.

 

۱-افزایش مایع میان مفصلی

2-تاخیر در تخریب غضروف (از بروز آرتروز جلوگیری نمی کند ولی آن را به تاخیر می اندازد)

3-کاهش درد (در افراد مبتلا به آرتروز خصوصا آرتروز زانو)

4-کاهش احتمال بروز سکته قلبی

5-کاهش عود بیماری در مبتلایان به بیماری MS (مولتیپل اسکلروزیس)

۶-کاهش ریسک ابتلا ب سرطان ریه

 

مکمل یا دارو کدام یک؟ یک ویژگی منحصر به فرد (گلوکز آمین یک همه کاره در مفاصل)

مصرف مکمل گلوکز آمین کندروئیتین در ورزشکاران با وجود اینکه مکمل بوده و مانند سایر مکمل ها مانع از بروز بیماری و به سلامت فرد کمک می کند اما برخلاف بسیاری از مکمل ها در طی دوره بیماری نیز مصرف دارد و به کاهش علائم فرد بیمار (مثلا کاهش درد در مبتلایان ب آرتروز) کمک می کند. زیرا خواص ضد التهابی دارد.

 

کندروئیتین، موثر حتی به تنهایی

کندروئیتین یک ماده شیمیایی بوده که در ساختار غضروف ها (به عنوان یکی از بلوک های ساختمانی غضروف) وجود دارد.

کاربرد های کندروئیتین در مصرف مکمل گلوکز آمین کندروئیتین در ورزشکاران:

۱-کمک به درمان آتروز

۲-پیشگیری و درمان پوکی استخوان

ترکیبی پررو گلوکز و کندرو

با وجود اینکه هرکدام از این مواد به صورت جداگانه وجود دارند ولی مکمل هایی هم وجود دارند ک ترکیبی از گلوکز آمین با کندروئیتین می باشد و مشاهدات حاکی از اثر بخشی بیشتر این مکمل های ترکیبی می باشد.

 

عوارض مصرف مکمل گلوکز آمین کندروئیتین در ورزشکاران

مصرف مکمل گلوکز آمین کندروئیتین در ورزشکاران مانند داروها عارضه حادی در پی ندارد ولی مصرف آن می تواند یکسری عوارض در پی داشته داشته باشد از جمله:

 

عوارض مصرف مکمل گلوکز آمین کندروئیتین

۱-عوارض گوارشی از جمله اسهال، یبوست و سوء هاضمه

۲-سردرد

۳-بثورات پوستی

۴-خواب آلودگی

 

تداخلات مصرف مکمل گلوکز آمین کندروئیتین در ورزشکاران

۱-وارفارین: خطرناک ترین تداخل آن با داروی وافارین (داروی ضد انعقاد خون) می باشد. این مکمل سبب افزایش اثر وارفارین شده و احتمال مسمومیت با این دارو را افزایش می دهد.

۲-استامینوفن: باعث کاهش اثر این دارو می شود

۳-داروهای شیمی درمانی: این مکمل اثر این داروها را نیز کاهش می دهد

 

چه کسانی در مصرف گلوکز آمین کندروئیتین باید احتیاط کنند؟

۱-افراد دیابتی: این مکمل باعث افزایش سطح قند خون می شود این افراد در صورت مصرف این مکمل باید با پزشک مشورت و سپس با چک روزانه قند خون مصرف نمایند.

۲-افراد مبتلا به گلوکوم (آب سیاه): در این بیماری فشار چشم زیاد شده است مصرف این مکمل هم می تواند سبب افزایش فشار چشم شود. بنابراین این افراد حتما قبل از مصرف باید با پزشک مشورت نمایند.

۲-افراد حساس به صدف: کسانی که این حساسیت را دارند در زمان مصرف این مکمل نیز دچار واکنش آلرژیک و شوک آنافیلاکتیک خواهند شد. مصرف این مکمل در این افراد ممنوع است.

۳-مبتلایان به آسم: این مکمل می تواند سبب تشدید واکنش های آلرژیک و تنگی نفس بشود.

۴-افراد سرطانی: این مکمل باعث کاهش اثر داروهای شیمی درمانی شده و در نتیجه مصرف آن در این بیماران ممنوع می باشد.

۵-زنان باردار و شیرده: احتیاط در مصرف برای این افراد به آن دلیل است که اثرات این مکمل در دوره بارداری مورد بررسی قرار نگرفته است و بهتر است مصرف نشود.

۶-افرادی که جراحی دارند: این افراد باید حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی مصرف این مکمل را قطع نمایند.

 

سخن آخر

در این مقاله درباره مصرف مکمل گلوکز آمین کندروئیتین در ورزشکاران صحبت کردیم. با وجود اینکه گلوکز آمین کندروئیتین یک مکمل است ولی گاهی به عنوان دارو در کاهش علائم بیماری نقش دارد به همین دلیل بهتر است مصرف آن با مشورت یک پزشک صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *