مکمل ورزشی

تفاوت گینر و مکمل مس در چیست؟ گینر و مکمل مس از اشتراکات تا اختلافات

تفاوت گینر و مکمل مس

تفاوت گینر و مکمل مس در چیست؟ در ذهن عموم افرادی که ورزش بدنسازی را دنبال می کنند افزایش حجم و وزن همیشه با یاد کردن از مکمل گینر همراه می باشد و چیزی که شاید خیلی ها از آن اطلاعی ندارند این است که ما بیش از یک نوع گینر داریم و این ها در عین داشتن شباهت ها تفاوت هایی دارند که باعث می شوند هر فرد براساس نیاز های خود از گینر اختصاصی باید استفاده کند پس کلیدی ترین سوالی که ما به دنبال پاسخ دادن به آن در این مقاله خواهیم بود این است که تفاوت گینر و مکمل مس چیست؟ با ما تا انتها همراه باشید.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع و قیمت مکمل های ورزشی حاوی پروتئین

گینر و مکمل مس چیست؟

گینر و مکمل مس چیست

قبل از اینکه درباره تفاوت گینر و مکمل مس بپردازیم ابتدا توضیح داده ایم که این دو مکمل چیست؟ مکمل گینر یکی از مکمل های رایج و محبوب در بین بدنسازان می باشد خود مکمل گینر دو نوع می باشد.

ویت گینر (weight gainer) (کلمه ویت به معنی وزن و وزن گرفتن)

مس گینر (mass gainer) (کلمه مس به معنی حجم و توده)

بدنسازان وقتی گینر می گویند عموما منظورشان همان ویت گینر و وقتی مکمل مس گویند منظورشان همان مس گینر می باشد ما نیز در ادامه از این اصطلاحات استفاده می کنیم.

 

تشابهات گینر و مکمل مس (در عین شباهت تفاوت هایی دارن )

تشابهات این دو مکمل در دو دسته کلی قرار می گیرد:

مواد تشکیل دهنده: هر دو این مکمل حاوی کربوهیدرات – پروتئین – چربی – ویتامین ها و مواد معدنی می باشند،

علت اصلی مصرف: اصلی ترین و اولین هدف از مصرف این مکمل ها افزایش وزن می باشد.

مطالعه بیشتر: راهنمای جامع بهترین مکمل های گینر

تفاوت گینر و مکمل مس در چیست؟

تفاوت گینر و مکمل مس

تا اینجا ما به اشتراکاتی که این دو مکمل با هم دارند اشاره کردیم از اینجا به بعد به بررسی تفاوت گینر و مکمل مس خواهیم پرداخت. تفاوت در میزان و درصد مواد تشکیل دهنده می باشد.

کالری: یکی از اصلی ترین تفاوت های گینر با مکمل مس در میزان کالری این دو مکمل می باشد. مکمل مس گینر کالری کمتری دارد و به گونه ای طراحی شده است تا به عنوان یک مکمل در بین وعده های غذایی مصرف شود ولی در مقابل ویت گینر کالری بالاتری دارد و هدف از طراحی آن این است که به عنوان یک وعده غذایی کامل توسط ورزشکاران برای افزایش وزن مصرف شود.

کربوهیدرات: یکی دیگر از کلیدی ترین تفاوت گینر و مکمل مس در میزان و نوع کربوهیدرات های این مکمل هاست . در مکمل مس گینر کربوهیدرات های پیچیده مثل آرد جو دو سر وجود دارد مزیت این کربوهیدرات ها این است که به صورت طولانی مدت باعث تامین انرژی برای ورزشکاران می باشد و در نتیجه باعث بهبود عملکرد تمرینی و رشد عضلات می شود در مقابل ویت گینر درصد بالاتری کربوهیدرات نسبت به مس گینر دارد و هچنین نوع کربوهیدرات آن از نوع ساده می باشد مزیت این کربوهیدرات ها این است که به سرعت باعث تولید انرژی می شود و در نتیجه طول اثر آن ها کمتر است.

مطالعه بیشتر: راهنمای جامع بهترین مکمل های کربوهیدرات

پروتئین: یکی دیگر از تفاوت گینر با مکمل مس پروتئین است. در مقایسه گینر با مکمل مس ما مشاهده می کنیم که مکمل مس درصد بسیار بالاتری پروتئین دارد و پروتئین های تشکیل دهنده آن از نوع پروتئین وی – کازئین و پروتئین سویا می باشد ولی پروتئین ویت گینر غالبا از نوع پروتئین وی می باشد.

چربی: از دیگر تفاوت گینر و مکمل مس، چربی است. مکمل گینر جزو مکمل های کم چرب می باشد در مکمل ویت گینر در هر وعده چیزی حدود 2.5 تا 3 گرم چربی به بدن می رساند ولی در مس میزان این چربی بسیار کمتر بوده و از چربی های غیر مضر می باشد.

فیبر: فیبر ها به هضم چربی و کربوهیدرات کمک می کند و در افزایش قدرت عضلانی موثر است میزان فیبر موجود در مکمل مس گینر به مراتب بیشتر از ویت گینر است.

مطالعه بیشتر: چگونه بهترین گینر را انتخاب کنیم؟

کلیدی ترین تفاوت گینر و مکمل مس

ما اشاره کردیم که هدف از مصرف مکمل گینر افزایش وزن است ولی یک نکته اینجا وجود دارد ویت گینر با داشتن چربی بالاتر در کنار کربوهیدرات و کالری بیشتر (در هر وعده غذایی حدودا 700 تا 1000 کالری از مصرف ویت گینر در اختیار بدن قرار می گیرد) با افزایش توده چربی در کنار توده عضلانی سبب افزایش وزن می شود در حالی که مس گینر پروتئین بالاتری دارد در نتیجه باعث افزایش توده عضلانی بدون افزایش توده چربی و بالارفتن وزن از این طریق می شود.

 

گینر یا مکمل مس ؟ کدام را انتخاب کنم؟

در بالا به تفاوت گینر و مکمل مس اشاره کردیم. نیاز های تغذیه ای هر فرد بر اساس معیار های از جمله : 1- سبک زندگی 2- سن 3- ژنتیک ( تایپ بدنی )‌ و 5- اهداف فرد در تناسب اندام تعیین می شود.

 

مهم ترین ملاک در انتخاب مکمل

مهم ترین ملاک در انتخاب مکمل

برای انتخاب بهترین از بین ویت گینر و مس گینر باید تایپ بدنی خود را بدنی بدانید ما سه تایپ بدنی مختلف داریم:

اندومورف: این افراد بدن پهن تری دارند عمده حجم عضلات و چربی آن ها در قسمت تحتانی جمع شده است این افراد حجم عضلانی بیشتری نسبت به سایرین دارند ولی از آن طرف توده چربی بیشتری نیز دارند سرعت متابولیسم در این افراد کند است در نتیجه سریعا دچار افزایش وزن می شوند به طور کلی در رژیم غذایی این افراد کربوهیدرات های ساد باید محدود و حجم پروتئین مصرفی بیشتر باشد در نتیجه برای این افراد مس گینر مکمل مناسب تری می باشد.

اکتومورف: افراد با این تایپ بدنی عموما لاغر و بلند هستند سرعت متابولیسم در این افراد بالاتر است در نتیجه افزایش حجم عضلات و توده چربی در این افراد به مراتب سخت تر است این افراد به سختی وزن شان افزایش می یابد اصطلاحا این افراد هارد گینر هستند و مصرف کربوهیدرات و چربی در این افراد محدودیت خاصی ندارد  در نتیجه مصرف ویت گینر برای افزایش وزن در این افراد گزینه مناسب تری ست.

مزومورف: این تایپ بدنی چیزی ما بین اندومورف و اکتومورف است این افراد براحتی چاق و براحتی لاغر می شوند ساختن عضله و سوختن چربی در آن ها کار راحتی هست در این افراد باید مقادیر یکسانی از چربی و پروتئین در کنار مقادیر متوسطی از کربوهیدرات مصرف شود در این افراد هم ویت گینر هم مس گینر بر اساس اهداف فرد می توان مصرف کرد.

مطالعه بیشتر: انواع تیپ بدنی چیست؟

طراحی یک پرسشنامه برای انتخاب بهتر مکمل

شما با جواب دادن به چند سوال زیر دید بهتری برای انتخاب بین ویت گینر و مس گینر خواهید داشت.

تایپ بدنی تان چیست؟ در بالا در این مورد مفصل صحبت کردیم و مکملی که برای هر تایپ مناسب است را نیز اشاره کردیم.

هدف تان از مصرف گینر چیست؟ فقط می خواهید وزن تان بالا برود یا می خواهید توده عضلانی تان افزایش یابد؟ قاعدتا مس گینر سبب افزایش توده عضلانی بیشتر نسبت ویت گینر خواهد شد.

آیا سطح انرژی تان پایین است و به دنیال افزایش انرژی هستید؟ در این مورد ویت گینر به دلیل دارا بودن مقادیر بیشتر کالری و کربوهیدرات در اولویت است.

سبک تمرینی شما چگونه است سنگین تمرین می کنید و یا سبک ؟ افرادی که ورزش های سنگین انجام می دهند مکمل مس گینر را ترجیح می دهند. زیرا علاوه کربوهیدرات پیچیده و پروتئین بالاتری دارند ولی افرادی که هارد گینر هستند باید برای افزایش وزن در کنار تمرینات سبک از ویت گینر استفاده کنند.

 

کلام آخر

همانطور که اشاره کردیم مکمل گینر دارای دو نوع ویت گینر و مس گینر می باشد ما  سعی کردیم در عین بیان کردن شباهت ها به بررسی تفاوت گینر و مکمل مس بپردازیم و توصیه ما این است تا زمانی که به سوالاتی که مطرح کردیم پاسخ دقیق و روشنی نداده اید اقدام به خرید مکمل نکنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *