پوست

تشخیص و راه های درمان خارش و خشکی پوست در زمستان

خشکی پوست در زمستان

هوای سرد می تواند بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد. با کاهش دما، رطوبت پوست شما نیز کاهش می یابد. این می تواند منجر به خارش و خشکی پوست در زمستان شود. خارش زمستانی ناحیه ای از پوست تحریک شده است. اغلب به دلیل خشکی پوست ایجاد می شود. حتی اگر در بقیه ایام سال پوست سالمی داشته باشید، ممکن است در فصول سرد فصل زمستان دچار بثورات پوستی شوید. این بیماری شایع است و اغلب سال به سال عود می کند. اکثر افرادی که در آب و هوای سرد زندگی می کنند حداقل یک بار آن را تجربه کرده اند.

بدون درمان و تغییر شیوه زندگی، خارش و خشکی پوست در زمستان ممکن است در طول زمستان باقی بماند. خوشبختانه راه هایی برای حفظ سلامت و مرطوب نگه داشتن پوست در تمام طول سال وجود دارد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع و قیمت مکمل های ورزشی حاوی پروتئین

علائم

علائم خشکی پوست

گاهی اوقات خارش و خشکی پوست در زمستان را بثورات زمستانی می نامند، اما در واقع اصلاً بثورات پوستی نیست. خارش زمستانی توسط هوای سرد و خشک ایجاد می شود که رطوبت را از پوست شما خارج می کند

همچنین باعث ایجاد بثورات پوستی نمی شود. پوست متاثر از خارش زمستانی عموماً سالم اما کمی خشک به نظر می رسد. خارش زمستانی در پاییز و زمستان رخ می دهد و در ماه های تابستان برطرف می شود.

خارش و خشکی پوست در زمستان می تواند هر قسمتی از بدن را درگیر کند، اما بیشتر در پاها دیده می شود. محل‌های معمولی سطح داخلی ران‌ها، بالا و پشت زانو، روی ساق پا و اطراف مچ پا است. روی دست‌ها، پاها، صورت یا پوست سر تأثیر نمی‌گذارد.

علائم رایج خارش زمستانی عبارتند از:

  • خشکی
  • سرخی
  • خارش
  • ترک های کوچک در پوست
  • خون ریزی
مطالعه بیشتر: راه های درمان ریزش مو

عوامل خطر

عوامل خطر

خارش و خشکی پوست در زمستان ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، اما برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض خطر هستند. اگر سابقه پوست حساس دارید، حتما از مرطوب کننده اضافی برای محافظت از پوست خود در ماه های سرد استفاده کنید.

 

1-سن

با افزایش سن، پوست ما نازک تر و خشک تر می شود. این امر افراد مسن را در معرض خطر بیشتری برای ایجاد پوست تحریک شده و خشک در زمستان قرار می دهد.

عوامل محیطی مانند دما می توانند این مشکل را تشدید کنند. تحقیقات نشان داده است که هوای سرد با رطوبت کم در ماه‌ های زمستان می ‌تواند رطوبت پوست را کاهش داده و باعث خشکی پوست در سالمندان شود.

 

2-داشتن پوست خشک

اگر پوست خشکی دارید، احتمال بیشتری وجود دارد که به خارش و خشکی پوست در زمستان مبتلا شوید. شرایط پوستی مزمن مانند اگزما و پسوریازیس می تواند با هوای سرد و خشک تشدید شود. با متخصص پوست خود در مورد نحوه محافظت از پوست و درمان هرگونه خارش پوستی در طول زمستان صحبت کنید.

مطالعه بیشتر: راه های درمان جوش صورت

علل خشکی، خارش و پوسته پوسته شدن پوست

علل خشکی و خارش پوست

علت دقیق خارش زمستانه ناشناخته است. اما می توان گفت که هوای سرد و خشک باعث ایجاد آن می شود. عوامل دیگری نیز می توانند در مستعد شدن پوست شما به خارش و خشکی پوست در زمستان نقش داشته باشند.

 

1-آب و هوا

هوای سرد به دلیل کمبود رطوبت در هوا باعث خارش و خشکی پوست در زمستان می شوند. هوای سرد هوای خشک است و این خشکی می تواند رطوبت را از لایه های بالایی پوست شما خارج کند. همچنین اگر زمانی را در داخل خانه می گذرانید، ممکن است در ماه های گرمتر خارش زمستانی را تجربه کنید.

 

2-رطوب

پس از گذراندن زمان در خارج از منزل در دمای سرد، هیچ چیز بهتر از آمدن به خانه برای یک دوش طولانی و گرم به نظر نمی رسد. متأسفانه آب داغ پوست شما را بیشتر از قبل تحریک می کند. آب داغ چربی طبیعی پوست شما را از بین می برد و باعث خشکی و قرمزی می شود. به همین دلیل است که استفاده از مرطوب کننده بعد از دوش گرفتن یا شستن دست ها بسیار مفید است. پوست شما به خصوص خشک است و نیاز به جبران رطوبت دارد.

 

3-مواد شیمیایی

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی نیز می تواند به خارش و خشکی پوست در زمستان کمک کند. شستن مکرر دست ها یک اقدام ایمنی مهم برای محافظت از شما در برابر ویروس ها است، اما برای پوست شما سخت است. مواد شیمیایی موجود در برخی از صابون‌ها رطوبت را از دست‌های شما می‌گیرند و آن‌ها را بیشتر در معرض خطر قرمزی، خشکی و ترک خوردن قرار می‌دهند. کلر موجود در استخرها نمونه دیگری از مواد شیمیایی است که پوست را خشک می کند.

مطالعه بیشتر: علایم و راه های درمان زگیل تناسلی

راه های جلوگیری

راه های جلوگیری

جلوگیری از خارش و خشکی پوست در زمستان، کمک به پوست شما برای حفظ رطوبت تا حد ممکن است. می توانید از یک مرطوب کننده غلیظ برای استفاده مکرر در طول روز شروع کنید. هر زمان که دستان خود را می شویید یا دوش می گیرید، حتما مرطوب کنید.

قرار گرفتن در معرض هوای سرد را با محافظت مناسب هر زمانی که بیرون هستید به حداقل برسانید.

استفاده از آب داغ در حمام یا هنگام شستن دست خودداری کنید. سعی کنید دوش گرفتن را به پنج دقیقه یا کمتر محدود کنید و هنگام شستن دست ‌ها، شیر آب را به جای گرم، روی ولرم بچرخانید. پس از بیرون آمدن از حمام، به جای مالش دادن با حوله، پوست خود را به آرامی خشک کنید.

مطالعه بیشتر: خرید کرم مرطوب کننده

راه های درمان

گزینه های درمانی برای خارش و خشکی پوست در زمستان عبارتند از:

  • کرم های مرطوب کننده پایه اصلی درمان هستند. بعد از حمام و هر زمان که پوست احساس خارش یا خشکی کرد، از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.
  • لباس‌های سبک مانند ابریشم و کتان بپوشید.
  • از پارچه های تحریک کننده مانند پشم خودداری کنید که می تواند علائم خارش و خشکی پوست در زمستان را تشدید کنند.
  • برای درمان درماتیت ثانویه از کورتیکواستروئیدهای موضعی استفاده کنید.
  • کرم کپسایسین را امتحان کنید، که می تواند برای نواحی موضعی خارش مداوم مفید باشد.
  • بهتر است از کرم های سرکوب کننده خارش بدون نسخه خودداری کنید. چرا که آن ها اغلب با مواد شیمیایی ساخته می شوند که می توانند خارش زمستانی را بدتر کنند.
مطالعه بیشتر: عوارض داروهای ضد التهاب چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *