سایر مقالات

ویتامین های جلوگیری از ریزش مو: 6 ویتامین ضروری بازیابی ریزش مو

ویتامین های جلوگیری از ریزش مو

ویتامین های جلوگیری از ریزش مو چه ویتامین هایی هستند؟ متخصصان می گویند ریزش بین 50 تا 100 مو در روز طبیعی است. با این حال، هنگامی که به طور منظم توده های ریزش مو را تجربه می کنید، می تواند هشداری برای یک مشکل بزرگتر باشد. عواملی مانند شرایط پزشکی، استرس و کمبود ویتامین همگی می توانند بر سلامت موهای شما تأثیر بگذارند.

یکی از راه های مبارزه با ریزش مو، ارزیابی رژیم غذایی است. یک سبک زندگی سالم نقش مهمی برای اطمینان از داشتن موهایی شاداب، بلند و ضخیم ایفا می کند. یکی دیگر  از دلایل رایج وضعیت بد مو یا ریزش مو، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. در ادامه 7 مورد از مهم ترین مواد معدنی و ویتامین های جلوگیری از ریزش مو برای رشد موی سالم و را گردآوری کرده ایم.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع و قیمت مکمل های ورزشی حاوی پروتئین

ویتامین های جلوگیری از ریزش مو

1- بیوتین (ویتامین B8)

ویتامین جلوگیری از ریزش مو

بیوتین یکی از مهم ترین ویتامین های جلوگیری از ریزش مو است. ویتامین B8 برای حفظ سلامت مو ضروری است. بیوتین به تولید کراتین کمک می کند که برای مو، پوست سر و ناخن ها مهم است. علاوه بر این، بیوتین می تواند از سفید شدن موها جلوگیری کند. از جمله، بیوتین را می توان در محصولات سویا، آجیل (به ویژه بادام و فندق)، بادام زمینی، تخم مرغ و شیر یافت.

مطالعه بیشتر: فواید سلامتی ویتامین B6 چیست؟

2- اسید فولیک (ویتامین B11)

اسید فولیک یکی دیگر از ویتامین های جلوگیری از ریزش مو است. ویتامین B11 برای رشد سلولی و رشد بافت ضروری است. به همین دلیل، برای فولیکول های مو سالم و در نتیجه رشد مو نیز مهم است. اسید فولیک همچنین گردش خون بهتر را تضمین می کند و به مواد مغذی اجازه می دهد راحت تر به پوست سر برسد. اسید فولیک به عنوان ویتامین B11 نیز شناخته می شود و در فرانسه، آلمان و ایالات متحده به آن B9 می گویند. غذاهای غنی از اسید فولیک عبارتند از سبزیجات برگ سبز، جوانه ها، کلم، کلم بروکلی، مرکبات و جگر

مطالعه بیشتر: علائم کمبود اسید فولیک چیست؟

3- ویتامین سی

ویتامین سی جهت جلوگیری از ریزش مو

یکی از دلایل اصلی ریزش مو استرس اکسیداتیو است. این زمانی اتفاق می‌افتد که سطح رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌های بدن ما از تعادل خارج می‌شود، که می‌تواند منجر به عدم تعادل الکترون و ریزش مو شود.

مصرف غذاهای غنی از ویتامین C راه چاره است. ویتامین C یکی دیگر از ویتامین های جلوگیری از ریزش مو می باشد. آنتی اکسیدان های موجود در بدن شما با متعادل کردن الکترون های رادیکال های آزاد از آسیب رساندن به موهای شما جلوگیری می کند. ویتامین C همراه با متعادل کردن پوسته ها به بدن شما کمک می کند کلاژن تولید شود (کلاژن مانع سفید شدن زودرس موها می شود). همچنین موجب جذب آهن شده که می تواند به رشد مو کمک کند. سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و داشتن رژیم غذایی نامناسب می تواند منجر به کمبود ویتامین C شود.

ویتامین C را در مرکبات، فلفل، توت فرنگی، گوجه فرنگی خواهید یافت. از آنجایی که بدن شما آن را تولید نمی کند، باید این ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید یا مکملی با ویتامین C داشته باشد مصرف کنید.

مصرف روزانه ویتامین C برای مردان بالغ تا 90 میلی گرم در روز و برای زنان بالغ 75 میلی گرم است. مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند منجر به سوزش سر دل، گرفتگی عضلات، خستگی، برافروختگی پوست و احتمال سنگ کلیه شود.

مطالعه بیشتر: ۱۳ روش درمان ریزش مو برای مردان در سال ۲۰۲۳

4- ویتامین دی

ویتامین دی یکی دیگر از ویتامین های چلوگیری از ریزش مو است. کمبود ویتامین D می تواند منجر به بیماری های ریزش مو مانند آلوپسی، ریزش موی زنانه و ریزش بیش از حد شود. این کاهش ها را بیشتر در افراد 65 ساله و بالاتر خواهید دید.

برای دریافت بیشتر ویتامین D، می توانید ماهی های چرب، روغن کبد ماهی، غذاهای غنی شده (غلات، تخم مرغ، نان، ماست) و قارچ را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

600 واحد بین المللی ویتامین D دوز توصیه شده برای بزرگسالان است. مصرف بیش از حد ویتامین D می تواند منجر به حالت تهوع، کاهش وزن، بی نظمی و مشکلات ریتم قلب شود.

 

5- ویتامین E

ویتامین E جهت جلوگیری از ریزش مو

یکی دیگر از ویتامین های جلوگیری از ریزش مو، ویتامین E است. قدرت آنتی اکسیدانی ویتامین E برابر با ویتامین C است. این بدان معنی است که می تواند استرس اکسیداتیو را با متعادل کردن سطح الکترون در رادیکال های آزاد مهار کند. افرادی که از بیماری هایی مانند کرون یا فیبروز کیستیک رنج می برند در برابر کمبود ویتامین E آسیب پذیرتر هستند.

ویتامین E یک روش موثر برای درمان ریزش مو است. یک مطالعه کوچک نشان داد که افرادی که به مدت هشت ماه مکمل های ویتامین E مصرف کرده اند، 5/34 درصد افزایش رشد مو داشته اند. همچنین می توانید ویتامین E را در تخمه آفتابگردان، اسفناج، آووکادو و بادام پیدا کنید.

اگر قصد دارید از مکمل استفاده کنید، مقدار توصیه شده آن روزانه 15 میلی گرم است.

 

6- روی

زینک جهت جلوگیری از ریزش مو

یکی دیگر از ویتامین های جلوگیری از ریزش مو، زینک است. روی باعث رشد مو می شود و سلامت غدد چربی را که فولیکول های مو را احاطه کرده اند حفظ می کند. اگر کمبود روی دارید، ممکن است دچار ریزش مو شوید. کسانی که بیشتر مستعد کمبود روی هستند کسانی هستند که الکل بیش از حد مصرف می کنند، افراد مبتلا به کرون، زنان باردار یا شیرده و کسانی که بیماری های مزمن کلیوی دارند.

روی در بسیاری از غذاهای رایج مانند گوشت گاو، اسفناج، جوانه گندم، تخم کدو تنبل، صدف و عدس وجود دارد. دوز توصیه شده روزانه آهن برای مردان 11 میلی گرم و برای زنان 8 میلی گرم است. مصرف بیش از حد می تواند منجر به از دست دادن اشتها، گرفتگی عضلات و سردرد شود. همچنین می تواند کلسترول خوب شما را کاهش دهد.

 

سایر ویتامین ها و مواد معدنی مهم

برای داشتن رشد موی سالم، مصرف ویتامین های C و E ضروری است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که برای حفظ و ساخت کلاژن در پوست و اطراف فولیکول مو مهم است. ویتامین C همچنین به جذب آهن در بدن کمک می کند و می توان در مرکبات، توت فرنگی، کیوی، گوجه فرنگی و سبزیجات سبز یافت.

ویتامین E جریان خون را در پوست سر تحریک می کند، به طوری که فولیکول های مو مواد مغذی مناسب را برای رشد بهینه مو دریافت می کنند. کمبود ویتامین E ممکن است منجر به ریزش مو و شوره سر شود. ویتامین E در تخم مرغ، تخمه آفتابگردان، سبزیجات و مارچوبه و غیره یافت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *