مکمل ورزشی

درباره خواص ال کارنیتین برای مردان چه می دانید؟

خواص ال کارنیتین برای مردان

از خواص ال کارنیتین برای مردان چه می دانید؟ ال کارنیتین یک مکمل تقریبا بی عارضه و محبوب می باشد و عمده شهرت آن تاثیراتش بر چربی سوزی و کاهش وزن در افراد چه زنان و چه مردان می باشد ولی این ماده یک وجه کمتر شناخته شده نیز دارد آن داشتن یکسری ویژگی های اختصاصی می باشد ما قصد داریم به بررسی خواص ال کارنیتین برای مردان بپردازیم. اثرات ال کارنیتین در روند تولید اسپرم در مردان سبب می شود تا از آن به عنوان یک درمان کم خطر برای درمان ناباروری مردان استفاده شود پس با ماهمراه باشید تا در ادامه به بررسی خواص ال کارنیتین در مردان بپردازیم.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع و قیمت مکمل های ورزشی حاوی پروتئین

ال کارنیتین چیست؟

ال کارنیتین چیست

قبل از اینکه درباره خواص ال کارنیتین برای مردان صحبت کنیم، لازم دانستیم ابتدا به تعریف ال کارنیتین اشاره کنیم. ال کارنیتین یک آمینو اسید مشتق شده است به این معنا که بدن می تواند از طریق دو آمینواسید متیونین و لایزین ال کارنیتین را بسازد.

مطالعه بیشتر: ال کارنیتین چیست و چه زمانی باید مصرف کرد؟

عملکرد های ال کارنیتین در بدن

غالبا وقتی صحبت از ال کارنیتین می شود افراد از آن به عنوان یک مکمل چربی سوز یاد می کنند و کمتر کسی از خواص ال کارنیتین برای مردان به صورت اختصاصی اطلاع دارد البته تا حدودی هم این مطلب منطقی است زیرا عمده ترین نقش و تاثیر ال کارنیتین در بدن تسریع روند چربی سوزی و تولید انرژی از طریق مصرف اسید های چرب می باشد ولی ال کارنیتین کارکردهای دیگری نیز دارد در ادامه به آن ها می پردازیم:

 

عملکرد های ال کارنیتین در بدن

چربی سوزی: از طریق تولید انرژی از اسیدهای چربی در چربی سوزی موثر است.

بهبود سلامت قلب: یکی از خواص ال کارنیتین برای مردان، بهبود سلامت قلب است. این مکمل علاوه بر بهبود علائم نارسایی قلبی مثل درد قفسه سینه و ضربان نامنظم (آریتمی) باعث بهبود عملکرد قلب و گردش خون به شکل کوتاه مدت پس از سکته قلبی خواهد شد.

بهبود عملکرد مغز: طی مطالعات صورت گرفته مشاهده شده است که مصرف منظم ال کارنیتین (خصوصا استیل ال کارنیتین) در پیشگیری از زوال عقل ناشی از افزایش سن و همچنین در یادگیری بهتر افراد موثر واقع می شود و در جای دیگری نتایج مطالعات خواص ال کارنیتین برای مردان حاکی از آن بود که با مصرف روزانه 2 گرم استیل ال کارنیتین طی دوره 90 روز در افراد مبتلا به الکلیسم تمام معیار های عملکرد مغزی که به دلیل مصرف الکل کاهش یافته بدند طی این دوره بهبود قابل توجهی داشتند.

کمک به سلامت کلیه و کبد‌: پزشکان برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی یا کبدی برای کمک به عملکرد کبد و کلیه افراد از ال کارنیتین استفاده می کنند.

بهبود عملکرد ورزشکاران: مصررف ال کارنیتن می تواند باعث افزایش استقامت عضلات و همچنین ریکاوری سریع تر عضلات بشود.

کمک به درمان ناباروری در مردان: این مورد یکی از خواص ال کارنیتین برای مردان به صورت اختصاصی می باشد. این عملکرد آن چیزی ست که ما در این مقاله سعی داریم به آن بپردازیم.

مطالعه بیشتر: آیا مصرف همزمان کراتین و ال کارنیتین ایمن است؟

ناباروری در مردان

در بالا به خواص ال کارنیتین برای مردان اشاره کردیم. اما قبل از پرداختن به تاثیر ال کارنیتین در کمک به درمان ناباروری مردان جا دارد به طور مختصر به تعریف و علل ناباروری در مردان بپردازیم. زمانی به یک فرد نابارور گفته می شود که پس از یکسال ازدواج کردن و داشتن رابطه جنسی با همسر بدون استفاده از وسایل پیشگیری توانایی باردار شدن وجود نداشته باشد تقریبا چیزی حدود 40 درصد از علل ناباروری زوجین مربوط به اختصاصا مردان می باشد.

 

آنالیز اسپرم

اولین آزمایش در مردان برای تشخیص ناباروری تست آنالیز اسپرم می باشد. یر اساس  معیار های جهانی اگر در دو آزمایش به فاصله 4 هفته معیار های آنالیز اسپرم به صورت زیر باشد مرد توانایی باروری نخواهد داشت:

  • اسپرم ها کمتر از 20 میلیون در میلی لیتر
  • تحرک کلی اسپرم کمتر از 50 درصد
  • حرکات رو به جلو اسپرم کمتر از 25 درصد
  • اشکال طبیعی اسپرم کمتر از 30 درصد
  • سطح گنادوتروپین ها و تستوسترون و پرولاکتین در حد نرمال باشد.

 

علل ناباروری در مردان

به زبان ساده اگر بخواهیم روند طبیعی برای مردان را در طی تولید مثل شرح دهیم باید اینگونه بگوییم که در مردان ابتدا باید اسپرم به میزان کافی تولید و در مرحله بعدی اسپرم ها بالغ شوند و در نهایت این اسپرم ها به درستی منتقل شوند به همین دلیل علل ناباروری مردان ناشی از دو علت اصلی می باشد:

اختلال در مسیر انتقال اسپرم: از عواملی که می توان در این مورد موثر باشند می توان به انسداد مسیر اسپرم -عفونت های منتقله از راه تماس جنسی – اختلال در نعوذ و … اشاره کرد.

اختلال در تولید اسپرم: هر علتی که باعث صدمه و آسیب به بیضه ها بشود می تواند باعث اختلال در روند تولید اسپرم ها شود از جمله می توان به ایدیوپاتیک (بدون علت مشخص)‌ – اختلالات هورمونی – واریکوسل – استعمال زیاد از حد الکل و دخانیات – سرطان و … اشاره کرد.

 ناباروری ایدیوپاتیک در مردان شامل طیف وسیعی از این بیماران می باشد در این نوع علت کاهش تولید اسپرم برای ناشناخته ست در نتیجه ما در این حالت بجای تمرکز بر یافتن علت سعی در افزایش تولید اسپرم داریم که برای این منظور به سراغ ال کارنیتین می رویم زیرا یکی از خواص ال کارنیتین برای مردان همین می باشد.

مطالعه بیشتر: راهنمای جامع بهترین مکمل ال کارنیتین

ال کارنیتین و درمان ناباروری «یکی از مهم ترین خواص الکارنیتن برای مردان»

ال کارنیتین با داشتن چند اثر به درمان ناباروری مردان کمک می کند که در ذیل به آن ها اشاره می کنیم:

 

خواص ال کارنیتین برای مردان

میزان ال کارنیتین موجود در اپیدیدیم (‌محل ذخیره اسپرم ها پس از تولید)‌ 2000 برابر میزان موجود در خون می باشد و از طرفی میزان ال کارنیتین در ناباروری ایدیوپاتیک به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.

ال کارنیتین در نقش یک واسطه برای انتقال اسیدهای چرب به درون میتوکندری سلول ها عمل می کند در نتیجه باعث تامین انرژی لازم برای تحرک اسپرم ها خواهد شد.

یکی از خواص ال کارنیتین برای مردان نقش غیرقابل انکار آن در بالغ شدن اسپرم ها می باشد.

 وجود رادیکال های آزاد در مایع منی منجر به مصرف ذخایر انرژی اسپرم ها و در نتیجه کاهش قدرت حرکت آن ها خواهد شد الکارنیتین به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی از تولید رادیکال های آزاد ممانعت به عمل می آورد.

 

میزان مناسب الکارنیتین در درمان ناباروزی

در طی مطالعات صورت گرفته نتایج بیانگر این بود که اگر مردان به طور منظم و روزانه 3 گرم الکارنیتین را در طی مدت زمانی 4 ماه استفاده کنند شاخص های تعداد  و کیفیت اسپرم های مایع منی به طور معنا داری افزایش می یابد همچینین در مطالعه دیگری محققان به این نتیجه رسیدند که با مصرف روزانه 2 گرم الکارنیتین در مدت زمانی 2 ماه در مردان ناباور ما شاهد افزایش چشمگیر در غلظت و حرکت کلی اسپرم ها خواهیم بود.

 

و در آخر…

سعی ما بر این بود که شما را با ال کارنیتین و ویژگی های کمتر شنیده شده از آن خصوصا در مورد خواص ال کارنیتین برای مردان آشنا کنیم و در آخر لازم به یادآوری است که استفاده از ال کارنیتین برای کمک به درمان ناباروری باید زیرنظر پزشک متخصص و پس از بررسی های لازم صورت گیرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *