بیماری‌ ها

درمان زود انزالی: علت و درمان

درمان زود انزالی

از مشکلات شایع جنسی که اکثر آقایان دچار هستند و به دنبال راه و چاره برای آن می باشند، درمان زود انزالی است. انزال زودرس (PE) زمانی است که مرد در طول فعالیت جنسی زودتر از آنچه که او یا همسرش ترجیح می دهد، ارگاسم را تجربه می کند. این یک مشکل گسترده است که 30 تا 40 درصد از مردان آن را تجربه می کنند. اگر زود انزالی بر روابط تأثیر بگذارد ممکن است باعث شود برخی از افراد از رابطه جنسی خودداری کنند. با این حال، درمان هایی وجود دارد که می تواند مفید باشد. درمان زود انزالی می تواند شامل مکمل های غذایی، عادات، داروهای شیمیایی مانند پماد، اسپری و… باشد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع و قیمت مکمل های ورزشی حاوی پروتئین

 

انزال زودرس چیست؟

انزال زودرس چیست

قبل از اینکه به راه های درمان زود انزالی بپردازیم ابتدا بهتر است بدانید زود انزالی چیست؟ چه بازه ای در حین رابطه انزال اتفاق می افتد؟ انزال زودرس نوعی اختلال عملکرد جنسی است و زمانی رخ می دهد که مرد زودتر از آنچه که دوست دارد به ارگاسم می رسد. این مشکل شایع اغلب قبل یا کمی بعد از دخول در حین مقاربت اتفاق می افتد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با عملکرد مکمل های افزایش تستوسترون

 

انزال زودرس چقدر شایع است؟

بین 30 تا 40 درصد از مردان در مقطعی از زندگی خود دچار انزال زودرس می شوند. طبق گفته انجمن اورولوژی آمریکا، انزال زودرس شایع ترین نوع اختلال عملکرد جنسی در مردان است. از هر پنج مرد بین 18 تا 59 سال، یک نفر دچار زود انزالی است.

 

چه بازه زمانی از نظر پزشکی انزال زودرس مرد را تعریف می کند؟

بسیاری از افراد به دنبال درمان زود انزالی هستند و از بازه زمانی که انزال اتفاق می افتد آگاهی ندارند. انجمن اورولوژی آمریکا انزال زودرس را به عنوان انزالی که زودتر از حد انتظار، قبل یا بلافاصله پس از دخول رخ می دهد، توصیف می کند و باعث ناراحتی یکی یا هر دو طرف می شود. انجمن روانپزشکی آمریکا سه سطح شدت (خفیف، متوسط، شدید) را بر اساس زمان تا انزال تعریف می‌کند که خفیف آن کمتر از یک دقیقه است. با وجود نظرات حرفه ای، احساسات شما در مورد اینکه چه چیزی زودرس است نیز در نظر گرفته می شود.

مطالعه بیشتر: علائم کمبود تستوسترون چیست؟

 

علت انزال زودرس چیست؟

علت انزال زودرس

قبل از اینکه به درمان زود انزالی بپردازید باید به دنبال علل آن باشید. عواملی از جمله فیزیکی، شیمیایی و عاطفی/روانی باعث انزال زودرس می شوند.

مشکلات فیزیکی و شیمیایی عبارتند از:

  • تشخیص زمینه ای اختلال نعوظ.
  • یک مشکل هورمونی در سطح اکسی توسین که در عملکرد جنسی مردان نقش دارد. هورمون های دیگری که در عملکرد جنسی نقش دارند عبارتند از: هورمون لوتئینیزه کننده (LH)، پرولاکتین و هورمون محرک تیروئید (TSH).
  • سطوح پایین سروتونین یا دوپامین، مواد شیمیایی در مغز که در میل و هیجان جنسی نقش دارند.
  • آلت تناسلی که به تحریک بسیار حساس است.

علل عاطفی یا روانی عبارتند از:

  • اضطراب عملکرد: ممکن است ناشی از اضطراب در مورد شروع یک رابطه با یک شریک جدید، ترس از شروع یک دوره طولانی بدون رابطه جنسی، عدم اعتماد به نفس، احساس گناه، بسیار هیجان زده یا تحریک بیش از حد از عوامل دیگر باشد.
  • فشار
  • مشکلات رابطه
  • افسردگی
مطالعه بیشتر: راه های پیشگیری از افسردگی چیست؟

 

آیا انزال زودرس علائم دیگری دارد؟

خیر. تنها علامت انزال زودرس خود این بیماری است.

 

انزال زودرس چگونه درمان می شود؟

درمان انزال زودرس

بسته به علت، گزینه های مختلفی برای درمان زود انزالی وجود دارد که شامل رفتار درمانی، مشاوره و داروها هستند. اغلب زود انزالی با رفتار درمانی و/یا مشاوره برای کمک به نگرانی های عاطفی، اضطراب عملکرد یا عوامل استرس زا که ممکن است در ایجاد آن موثر باشند، درمان می شوند. گاهی اوقات ممکن است چندین روش درمان زود انزالی برای افراد با هم استفاده شود.

مطالعه بیشتر: علائم و راه های درمان سرطان بیضه چیست؟

 

1-رفتار درمانی

رفتار درمانی یکی از روش های درمان زود انزالی است که شامل آزمایش روش های مختلف برای به تاخیر انداختن ارگاسم است. هدف آن این است که به شما یاد دهد چگونه بدن و احساسات خود را کنترل کنید. روش ها عبارتند از:

  • شروع و توقف: با این تکنیک، شما یا شریک جنسیتان، آلت تناسلی را در نزدیکی نقطه ارگاسم تحریک می کنید و سپس تحریک را برای حدود 30 ثانیه متوقف می کنید تا زمانی که کنترل خود را دوباره به دست آورید. این رویکرد «شروع و توقف» را سه یا چهار بار تکرار کنید قبل از اینکه اجازه دهید به ارگاسم برسید. این روش را تا زمانی که کنترل خوبی به دست آورید ادامه دهید.
  • فشار درمانی: یکی دیگر از روش های درمان زود انزالی فشار درمانی است. با این روش، آلت تناسلی را در نزدیکی نقطه ارگاسم تحریک کنید و سپس به آرامی سر آلت تناسلی خود را برای حدود 30 ثانیه فشار دهید تا نعوظ خود را از دست بدهید. قبل از اینکه به خود اجازه ارگاسم بدهید، این روش را چند بار تکرار کنید.
  • منحرف کردن تفکرات: یکی دیگر از روش های درمان زود انزالی استفاده از تکنیک منحرف کردن تفکرات است. در این روش بهتر است هنگامی که از نظر جنسی تحریک می شوید، توجه خود را روی چیزهای غیرجنسی متمرکز کنید.

 

2-مشاوره

اگر انزال زودرس شما ناشی از نگرانی های روانی، عاطفی یا رابطه ای مانند اضطراب عملکرد، غمگینی، استرس، احساس گناه یا یک رابطه آشفته است، به روانشناس، روانپزشک، زوج درمانگر یا درمانگر جنسی مراجعه کنید. اورولوژیست می تواند به شما در یافتن این متخصصان پزشکی کمک کند.

 

3-داروها

داروی زود انزالی

از دیگر روش های درمان زود انزالی استفاده از داروها می باشد که در زیر به آن ها اشاره شده است:

  • دستمال مرطوب زود انزالی: دستمال مرطوب زود انزالی با کاهش حس در نوک آلت تناسلی کار می کند. این دستمال مرطوب حاوی بنزوکائین است، یک بی حس کننده موضعی که کانال های سدیمی را که باعث ایجاد حس در آلت تناسلی می شوند، مسدود می کند.
  • کرم های موضعی: بسیاری از کرم ‌های بی‌حس کننده موضعی بدون نسخه حاوی یک عامل بی‌ حس ‌کننده هستند که می‌تواند با کاهش حس و به تاخیر انداختن اوج انزال، موجب درمان زود انزالی شود. کرم را 10 تا 15 دقیقه قبل از رابطه جنسی روی آلت تناسلی خود بمالید تا بیشترین تاثیر را داشته باشد.
  • اسپری لیدوکائین: مانند کرم های موضعی، اسپری تاخیری می تواند با حساسیت زدایی آلت تناسلی و کاهش حساسیت به درمان زود انزالی کمک کند.
  • کاندوم های “Climax Control“: به طور کلی، کاندوم می تواند حساسیت را کاهش دهد و شما را از انزال زودهنگام باز دارد. اما کاندوم‌های کنترل اوج نیز وجود دارد که یا از مواد لاتکس ضخیم‌تر ساخته شده‌اند یا حاوی یک عامل بی‌حس‌کننده هستند که اوج را به تعویق می‌اندازد.
  • مکمل های روی: روی نه تنها از ایمنی سالم و رشد سلولی حمایت می کند، بلکه ماده معدنی ضروری است که به تولید تستوسترون نیز کمک کند، که در برخی موارد ممکن است به درمان زود انزالی کمک کند. 220 میلی گرم سولفات روی، دو بار در روز، طی 1 تا 4 ماه، اغلب توصیه می شود.
مطالعه بیشتر: نحوه استفاده از اسپری تاخیری به چه صورت است؟

 

4-درمان های خانگی برای زود انزالی

  • تغییرات رژیم غذایی: طبق تحقیقات، علاوه بر روی، منیزیم نیز در سلامت جنسی به ویژه در انزال زودرس نقش داشته باشد. گنجاندن غذاهای غنی از روی و منیزیم در رژیم غذایی شما ممکن است به افزایش زمان برای رسیدن به اوج کمک کند. آن غذاها عبارتند از: صدف، دانه کدو تنبل، سویا، ماست، اسفناج، غلات جوانه گندم، بادام ها، لوبیا، نخود، دانه های کنجد، گوشت گاو و بره، شکلات تلخ، سیر، نخود فرنگی
  • تمرینات کف لگن: تقویت عضلات کف لگن می تواند تأثیر زیادی بر مدت زمانی که طول می کشد تا اوج گیری کنید، داشته باشد. یک مطالعه قدیمی‌ در سال 2014 نشان داد که ورزش‌های کف لگن می‌تواند به مردانی که مادام‌العمر با انزال زودرس دست و پنجه نرم می‌کنند، کمک کند تا رفلکس انزالی خود را کنترل کنند و زمان اوج گرفتن آن‌ها را افزایش دهند.

برای انجام تمرینات کف لگن:

در حالی که دراز کشیده اید، عضلات کف لگن خود را به مدت 3 ثانیه منقبض کنید و سپس به مدت 3 ثانیه استراحت کنید. این کار را حداقل 10 بار پشت سر هم انجام دهید. حداقل 3 بار در روز تکرار کنید.

با قوی‌تر شدن ماهیچه‌ها، به تدریج تعداد ثانیه‌ها را افزایش دهید. پوزیشن های جدیدی مانند ایستادن، راه رفتن یا نشستن را امتحان کنید.

نفس کشیدن را فراموش نکنید و به یاد داشته باشید که فقط روی عضلات کف لگن خود تمرکز کنید. شکم، ران یا باسن خود را سفت نکنید.

و در آخر…

دخول تنها راه رسیدن به رضایت جنسی نیست، بنابراین به راه‌های دیگری فکر کنید که شما و همسرتان می‌توانید احساس لذت کنید که باعث ناراحتی یا ناامیدی هیچ‌کدام از شما نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *