دهان و دندان, سایر مقالات

آشنایی با روش های سفید کردن دندان: راه های طبیعی در خانه

سفید کردن دندان

بسیاری از مردم دندان های خود را به عنوان بخش مهمی از ظاهر خود می بینند. این امر یکی از دلایلی است که افراد به دنبال سفید کردن دندان های خود هستند و می خواهند در طول زندگی خود دندان های زیبایی داشته باشند. دندان ها به طور روزانه با عادات شخصی افراد (خوردن، آشامیدن و سیگار کشیدن) ممکن است به مرور زمان لکه دار شوند و تغییر رنگ دهند.

یکی از دلایلی است که افراد بیشتری به سفید کردن دندان ها تمایل پیدا می کنند. خجالت زدگی از تغییر رنگ دندان ها است. برای سفید کردن آن ها محصولات زیادی وجود دارد که می توانید از بین آن ها انتخاب کنید.

با این حال، اکثر محصولات سفید کننده از مواد شیمیایی استفاده می کنند که می تواند برای بسیاری از افراد نگران کننده باشد. اگر می‌خواهید دندان‌های سفیدتری داشته باشید اما می‌خواهید از مواد شیمیایی نیز اجتناب کنید، در این مقاله به روش های طبیعی و بی خطر اشاره کرده ایم. تا پایان همراه ما باشید.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع و قیمت مکمل های ورزشی حاوی پروتئین

راه های طبیعی سفید کردن دندان

 

1- روغن

روش های سفید کردن دندان

روغن مالیدن یک درمان سنتی است که منشا آن هند می باشد. مردم هند این کار را به منظور بهبود بهداشت دهان و دندان و حذف سموم از بدن انجام می دهند.

این عمل شامل چرخاندن روغن در اطراف دهان برای حذف باکتری های (که می توانند به پلاک تبدیل شوند و باعث زرد به نظر رسیدن دندان های شما شود) دهان می شود.

در زمینه سفید کردن دندان، روغن نارگیل یک انتخاب محبوب است زیرا طعم دلپذیری داشته و فواید زیادی برای سلامتی دارد.

روغن نارگیل همچنین سرشار از اسید لوریک است که توانایی کاهش التهاب و کشتن باکتری ها را دارد. مطالعات زیادی نشان داده‌اند که روغن‌ مالیدن روزانه باعث کاهش باکتری‌های موجود در دهان، پلاک و التهاب لثه می شود

استرپتوکوک موتانس یکی از انواع اولیه باکتری های موجود در دهان است که باعث ایجاد پلاک و التهاب لثه می شود. مطالعه دیگری نشان داد که مصرف روزانه روغن نارگیل به طور قابل توجهی استرپتوکوک موتانس را پس از دو هفته کاهش داده و به اندازه یک دهانشویه ضد میکروبی موثر بود.

هیچ مطالعه علمی ثابت نکرده است که روغن مالیدن، دندان های شما را سفید می کند. با این حال، این یک تمرین ایمن است و ارزش امتحان کردن را دارد. بسیاری از مردم ادعا می‌کنند که دندان‌هایشان بعد از روغن مالیدن منظم، سفیدتر و درخشان‌تر شده است.

مطالعه بیشتر: راه های درمان جوش صورت

 

2- با جوش شیرین مسواک بزنید

مسواک زدن با جوش شیرین

جوش شیرین دارای خواص سفید کنندگی طبیعی است، به همین دلیل است که یک عنصر محبوب در خمیر دندان های تجاری محسوب می شود. جوش شیرین یک ساینده ملایم است که می تواند به سفید کردن دندان ها و پاک کردن لکه های سطحی روی دندان ها کمک کند. علاوه بر این، جوش شیرین محیط دهان شما را قلیایی کرده و از رشد باکتری ها جلوگیری می کند.

این روش درمانی نیست که دندان های شما را یک شبه سفید کند، اما باید به مرور زمان متوجه تفاوت در ظاهر دندان های خود خواهید شد.

علم هنوز ثابت نکرده است که مسواک زدن با جوش شیرین دندان های شما را سفید می کند، اما مطالعات متعدد نشان می دهد که خمیردندان حاوی جوش شیرین می تواند سلامت دندان ها را بهبود بخشیده و ممکن است اثر سفید کنندگی داشته باشد.

مطالعه دیگری نشان داد که خمیردندان های حاوی جوش شیرین در مقایسه با خمیردندان های معمولی بدون جوش شیرین، به طور قابل توجهی در کاهش پلاک، التهاب لثه و خونریزی موثر هستند.

برای استفاده از این روش، 1 قاشق چایخوری (6 گرم) جوش شیرین را با 2 قاشق چایخوری آب (5 میلی لیتر) مخلوط کنید و دندان های خود را با این خمیر مسواک بزنید. می توانید این کار را چند بار در هفته انجام دهید.

مطالعه بیشتر: راه های درمان ریزش مو

3- از پراکسید هیدروژن (آب اکسیژنه) استفاده کنید.

مسواک زدن با هیدروژن پراکساید

پراکسید هیدروژن یک عامل برای سفید کردن دندان به طور طبیعی است که باکتری های دهان شما را نیز از بین می برد. در واقع، مردم سال‌هاست از پراکسید هیدروژن برای ضدعفونی کردن زخم‌ها استفاده می‌کنند، زیرا توانایی کشتن باکتری‌ها را دارد.

بسیاری از محصولات سفید کننده تجاری نیز حاوی پراکسید هیدروژن بوده، اگرچه که غلظت آن ها بسیار بیشتر از آنچه در خانه استفاده می کنید هست.

هیچ مطالعه ای اثرات شستشو یا مسواک زدن تنها با پراکسید هیدروژن را بررسی نکرده است، اما چندین مطالعه خمیردندان های تجاری حاوی پراکسید را تجزیه و تحلیل کرده اند.

مطالعه انجام شده نشان داد که خمیردندان حاوی مقدار بیشتری پراکسید هیدروژن در سفید کردن دندان ‌ها بعد از 12 هفته موثرتر از خمیردندان‌هایی است که حاوی مقدار کمتری هستند.

مطالعه دیگری نشان داد که خمیردندان حاوی پراکسید هیدروژن نسبت به سایر انواع خمیردندان  از جمله خمیردندان های حاوی زغال چوب در کاهش تغییر رنگ دندان ناشی از قهوه موثرتر است

با این حال، سوالاتی در مورد ایمنی پراکسید هیدروژن نیز وجود دارد.

در حالی که غلظت های بسیار رقیق شده بی خطر به نظر می رسد، غلظت های قوی یا استفاده بیش از حد می تواند باعث تحریک لثه و حساسیت دندان شود. همچنین این نگرانی وجود دارد که دوزهای بالا ممکن است باعث سرطان شود، اما این مورد ثابت نشده است

استفاده از این خمیر خانگی را به چند بار در هفته محدود کنید، زیرا استفاده بیش از حد می تواند مینای دندان شما را فرسوده کند.

مطالعه بیشتر: بهترین مواد غذایی برای ویتامین D و کلسیم

4- میوه و سبزیجات بخورید

میوه و سبزیجات و سفید کردن دندان

رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات ممکن است هم برای بدن و هم برای دندان شما مفید باشد. در حالی که نمی توان آن ها را به عنوان جایگزین مسواک زدن انتخاب کرد؛ با این حال جویدن میوه ها و سبزیجات ترد و خام می توانند به پاک کردن پلاک کمک کنند.

توت فرنگی و آناناس دو میوه ای اند که ادعا می شود به سفید کردن دندان های شما کمک می کنند.

مطالعه بیشتر: مزایا و معایب آشواگاندا

  • توت فرنگی

سفید کردن دندان ها با مخلوط توت فرنگی و جوش شیرین یک درمان طبیعی است که توسط افراد مشهور استفاده شده است. طرفداران این روش ادعا می کنند که اسید مالیک موجود در توت فرنگی تغییر رنگ روی دندان های شما را از بین برده و جوش شیرین نیز لکه ها را از بین می برد.

با این حال، این درمان به طور کامل توسط علم تایید نشده است.

مطالعه انجام شده در سال 2015 نشان داد که مخلوط توت فرنگی و جوش شیرین در مقایسه با محصولات سفید کننده تجاری، تغییر رنگ بسیار کمی در دندان ایجاد کرد.

اگر تصمیم دارید این روش را امتحان کنید، استفاده از آن را به چند بار در هفته محدود کنید.

علیرغم مطالعاتی که نشان می دهد خمیر توت فرنگی و جوش شیرین تاثیر کمتری بر مینای دندان دارند، استفاده بیش از حد می تواند باعث آسیب شود.

 

  • آناناس

برخی ادعا می کنند که آناناس می تواند به سفید کردن دندان کمک کند. یک مطالعه نشان داد که ژل ساخته شده با بروملین، (آنزیمی که در آناناس یافت می شود)، می تواند در مقایسه با شاهد به حذف لکه های دندان کمک کند.

با این حال، شواهدی وجود ندارد که خوردن آناناس همان اثر را داشته باشد.

 

5- ارزش مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را دست کم نگیرید.

نخ دندان

در حالی که برخی از تغییر رنگ دندان ها به طور طبیعی با افزایش سن ایجاد می شود، اما تا حد زیادی در نتیجه تجمع پلاک است. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم می تواند با کاهش باکتری ها در دهان و جلوگیری از تجمع پلاک به سفیدی دندان های شما کمک کند.

خمیر دندان به آرامی لکه های روی دندان های شما را از بین برده و نخ دندان باکتری هایی که منجر به ایجاد پلاک می شوند را از بین می برد.

تمیز کردن منظم دندان همچنین می تواند به تمیز و سفید کردن دندان های شما کمک کند.

 

6- از لکه های دندان قبل از ایجاد آن ها جلوگیری کنید.

در حالی که با افزایش سن، دندان های شما به طور طبیعی زرد می شوند، برخی موارد می توانند به جلوگیری از ایجاد لکه روی دندان های شما کمک کنند.

استفاده از غذاها و نوشیدنی‌هایی که سبب بروز لکه می شود را محدود کنید: قهوه، شراب قرمز، نوشابه و توت‌های تیره باعث ایجاد لکه در دندان می شوند.

این به این معنی نیست که شما باید به طور کامل از آن ها اجتناب کنید، اما باید مدت زمان تماس این مواد با دندان های خود را محدود کنید.

در صورت امکان، نوشیدنی هایی بنوشید که با نی نوشیده شوند؛ تا از تماس مستقیم با دندان های خود جلوگیری کنید.

علاوه بر این، تقریباً 60 دقیقه پس از مصرف یکی از این غذاها یا نوشیدنی ها، دندان های خود را مسواک بزنید تا تأثیر آن ها بر رنگ دندان هایتان محدود شود.

علاوه بر این، سیگار کشیدن و جویدن تنباکو را محدود کرده و یا به طور کلی اجتناب کنید، زیرا هر دو می توانند باعث تغییر رنگ دندان شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *