تغذیه

5 باور غلط درباره بهترین زمان میوه خوردن (و حقیقت)

بهترین زمان میوه خوردن

باورهای غلطی که ادعا می کنند بدترین یا بهترین زمان میوه خوردن وجود دارد، بی اساس هستند. خوردن میوه یک راه خوشمزه و سالم برای افزودن مواد مغذی به بدن شما صرف نظر از زمان مصرف آن است.

اطلاعات غلط زیادی در مورد تغذیه در اینترنت پخش می شود. یکی از موضوعات رایج، بهترین زمان برای خوردن میوه است. ادعاهایی در مورد زمان و نحوه مصرف میوه و همچنین افرادی که نباید میوه مصرف کنند وجود دارد.

در اینجا 5 باور غلط برتر درباره بهترین زمان میوه خوردن به همراه حقایق آورده شده است.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع و قیمت مکمل های ورزشی حاوی پروتئین

باور غلط 1: همیشه میوه را با معده خالی بخورید

بهترین زمان میوه خوردن

این مورد یکی از رایج ترین افسانه ها در مورد بهترین زمان میوه خوردن است. این باور ادعا می کند که خوردن میوه همراه با وعده های غذایی هضم غذا را کند کرده و باعث می شود غذا در معده شما مدت زمان بیشتری حضور داشته باشد.

همچنین ادعا می کند که خوردن میوه همراه با وعده های غذایی باعث تولید گاز در روده، ناراحتی معده و طیف وسیعی از علائم نامناسب دیگر می شود.

در حالی که فیبر موجود در میوه می تواند روند هضم غذا در معده شما را آهسته تر کند، بقیه این ادعاها نادرست هستند.

به طور کلی میوه باعث کند شدن فرآیند هضم و طولانی تر شدن حضور غذا در معده شود. ولی این به معنای مدت زمان بسیار طولانی نیست.

نتایج یک تحقیق نشان داد که شرکت‌کنندگانی که پکتین ژلاتینی (نوعی فیبر موجود در میوه‌ها) مصرف می‌کردند، سرعت تخلیه معده آهسته‌تری داشتند و مدت زمان تخلیه معده این افراد در حدود 82 دقیقه بوده که این عدد برای گروهی که پکتین مصرف نمی کردند حدود 70 دقیقه بود.

در حالی که این تغییر در سرعت تخلیه نسبتا قابل توجه است؛ با این وجود به هیچ وجه هضم غذا را آنقدر کند نمی کند که باعث فاسد شدن غذا در معده شود.

علاوه بر این، کند شدن روند تخلیه معده به طور کلی مناسب و خوب بوده و ممکن است باعث ایجاد احساس سیری طولانی تری کنید.

با این حال، حتی اگر مصرف میوه باعث طولانی تر شدن ماندگاری غذا در معده شما شود؛ این موضوع نگران کننده نبوده چرا که معده شما به طور خاص برای جلوگیری از رشد باکتری هایی که باعث تخمیر و پوسیدگی می شوند، طراحی شده است.

غذا پس از ورود به معده با اسید آن مخلوط (که pH بسیار پایینی در حدود یک یا دو) می شود. بنابراین محتویات معده شما آنقدر اسیدی می شود که امکان رشد برای اکثر میکروارگانیسم ها وجود ندارد.

نکته دیگری که در مورد این افسانه وجود دارد؛ احساس ناراحتی معده، نفخ و اسهال در زمان مصرف میوه با معده خالی می باشد.

 باید گفت که هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد خوردن میوه با معده خالی باعث نفخ، اسهال یا سیاهی زیر چشم می شود.

مطالعه بیشتر: بهترین میوه‌ های چربی سوز برای کاهش وزن

باور غلط 2: خوردن میوه قبل یا بعد از غذا ارزش غذایی آن را کم می کند

یکی دیگر از باورهای اشتباه بهترین زمان میوه خوردن قبل و بعد از غذا است. به نظر می رسد این باور غلط نیز به نوعی همان باور غلط شماره 1 باشد. در این باور عقیده بر این است که برای دستیابی به تمام فواید غذایی میوه، باید آن را در زمان خالی بودن معده مصرف کنید.

طبق این باور غلط، اگر درست قبل یا بعد از غذا میوه بخورید، مواد مغذی به نحوی از بین می روند. با این حال، این درست نیست. کارایی بدن انسان برای استخراج مواد مغذی از غذا زیاد می باشد.

هنگامی که شما یک وعده غذایی می خورید، معده شما بیشتر به عنوان یک مخزن عمل کرده و تنها مقادیر کمی از عناصر غذایی را در یک زمان آزاد می کند تا روده های شما به راحتی آن را هضم کنند. همچنین، روده کوچک طوری طراحی شده است که تا حد امکان مواد مغذی را جذب کند. طول روده کوچک تا 20 فوت (6 متر) بوده و منطقه جذبی آن بیش از 320 فوت مربع (30 متر مربع) است.

این ناحیه جذبی عظیم به این معنی است که صرف نظر از اینکه میوه را با معده خالی می خورید یا با غذا؛ دریافت مواد مغذی از میوه ها (و بقیه وعده های غذایی) برای دستگاه گوارش شما کار آسانی است.

خلاصه

بهترین زمان میوه خوردن چه با معده خالی و چه همراه با غذا؛ سیستم گوارشی شما آمادگی هضم و جذب مواد مغذی میوه را دارد.

 

باور غلط 3: اگر دیابت دارید، باید 1 تا 2 ساعت قبل یا بعد از غذا میوه بخورید.

میوه خوردن بعد یا قبل از غذا

سومین باور اشتباه درباره بهترین زمان میوه خوردن برای افراد دیابتی است. عقیده بر این است که افراد مبتلا به دیابت اغلب مشکلات گوارشی دارند و خوردن میوه جدا از وعده های غذایی به نوعی هضم آن را بهتر می کند.

با این حال، هیچ مدرک علمی نشان نمی دهد که خوردن میوه به تنهایی باعث بهتر هضم شدن آن می شود.

تنها تفاوتی که ممکن است به وجود بیاید این است که کربوهیدرات ها و قند موجود در میوه ها احتمالا سریع تر وارد جریان خون شوند و این دقیقا همان نکته ای است که افراد مبتلا به دیابت باید به آن توجه داشته باشند.

پس بهترین زمان میوه خوردن برای افراد دیابتی بهتر است آن را با یک وعده غذایی یا میان وعده میل کنید.

خوردن میوه در کنار یک غذای سرشار از پروتئین، فیبر یا چربی می‌تواند باعث شود که انتقال غذا از معده به روده کوچک به آرامی اتفاق بیفتد.

مزیت این کار برای افراد مبتلا به دیابت این است که مقدار کمتری قند در یک زمان جذب می شود، که به طور کلی منجر به افزایش کمتری در سطح قند خون شود.

به عنوان مثال، گزارش شده که فقط 7.5 گرم فیبر محلول که در میوه ها یافت می شود، می تواند افزایش قند خون بعد از صرف غذا را تا 25٪ کاهش دهد.

علاوه بر بهترین زمان میوه خوردن، نوع میوه ای که می خورید نیز مهم است. برای افراد مبتلا به دیابت، میوه هایی با شاخص گلیسمی پایین مناسب بوده که قند خون در زمان مصرف این میوه ها کندتر از سایر میوه ها بالا رود.

بیشتر میوه ها به جز خربزه، آناناس و میوه های خشک، شاخص گلیسمی پایین دارند.

با این حال، امکان دارد برخی از افراد مبتلا به دیابت واقعاً دچار مشکلات گوارشی شوند. شایع ترین مشکل گوارشی گاستروپارسیس بوده و این مشکل زمانی اتفاق می افتد که معده کندتر از حد معمول تخلیه می شود یا اصلاً تخلیه نمی شود.

اگرچه برخی از تغییرات رژیم غذایی می تواند سبب بروز گاستروپارسیس شود، ولی خوردن میوه با معده خالی یکی از آن ها نیست.

مطالعه بیشتر: انواع انسولین برای درمان دیابت چگونه کار می کند؟

خلاصه

خوردن میوه با معده خالی ممکن است به سرعت قند خون شما را افزایش دهد. بهترین زمان میوه خوردن ترکیب میوه با یک وعده غذایی یا میان وعده ممکن است به جلوگیری از این امر کمک کند، که می تواند برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد

 

باور غلط 4: بهترین زمان از روز برای خوردن میوه صبح است

باور اشتباه دیگری که برای بهترین زمان میوه خوردن وجود دارد صبح است. هیچ منطقی پشت این ایده و همچنین هیچ مدرکی برای حمایت از آن وجود ندارد.

برخی منابع آنلاین ادعا می‌کنند که خوردن مواد غذایی سرشار از قند، مانند میوه، سطح قند خون شما را بالا می‌برد و دستگاه گوارش شما را اصطلاحا بیدار می کند.

در واقع، باید توجه داشت که هر غذای حاوی کربوهیدرات بدون توجه به زمان روز، به طور موقت قند خون شما را افزایش می دهد.

با این حال، به غیر از تامین انرژی و سایر مواد مغذی بدن، این کار هیچ مزیت دیگری ندارد.

توجه کنید که نیازی به “بیدار کردن” دستگاه گوارش نیست چرا که دستگاه گوارش همیشه آماده بوده و از زمان تماس غذا با زبان شما وارد عمل می شود و مهم نیست که چه وقتی از روز باشد.

و در حالی که خوردن یک وعده غذایی سرشار از کربوهیدرات ممکن است به طور موقت باعث شود بدن شما از کربوهیدرات ها به عنوان سوخت استفاده کند، اما نرخ کلی متابولیسم شما را تغییر نمی دهد.

حقیقت این است که مصرف میوه در هر زمانی از روز مشکلی ندارد.

خلاصه

هیچ دلیل یا منطقی پشت این ایده وجود ندارد که بهترین زمان میوه خوردن صبح می باشد. مصرف میوه بدون توجه به ساعت خوردن هم مفید می باشد.

مطالعه بیشتر: راه های مصرف فیبر بیشتر از رژیم غذایی

باور غلط 5: نباید بعد از ساعت 14:00 بعد از ظهر میوه بخورید.

میوه های چربی سوز

یکی دیگر از باروهای اشتباه درباره بهترین زمان میوه خوردن که همانند باور قبلی است ساعت خاصی از روز است. باور غلط شماره 5 ادعا می کند که باید بعد از ساعت 2 بعد از ظهر از مصرف میوه خودداری کنید.

به نظر می رسد که این قانون به عنوان بخشی از “رژیم غذایی 17 روزه” سرچشمه گرفته است.

ایده این قانون این است که خوردن میوه (یا هر کربوهیدرات) بعد از ساعت 2 بعد از ظهر قند خون شما را افزایش می دهد و بدن شما زمان کافی برای تثبیت آن قبل از خواب ندارد و در نهایت منجر به افزایش وزن می شود.

با این حال، دلیلی وجود ندارد که باور کنیم میوه باعث افزایش قند خون در بعد از ظهر می شود.

جذب گلوکز از هر ماده غذایی حاوی کربوهیدرات باعث افزایش قند خون شما می شود.

با این حال، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد قند خون شما بعد از ساعت 2 بعد از ظهر بیش از هر زمان دیگری از روز بالا میرود، در حالی که تحمل کربوهیدرات شما ممکن است در طول روز در نوسان باشد، این تغییرات جزئی هستند و میزان متابولیسم کلی شما را تغییر نمی دهند.

همچنین هیچ مدرکی مبنی بر اینکه بهترین زمان میوه خوردن در بعد از ظهر باعث افزایش وزن می شود وجود ندارد.

سرعت متابولیسم شما با به خواب رفتن کاهش می یابد، اما شما همچنان کالری زیادی می سوزانید تا بدن خود را در حال حرکت نگه دارید.

عوامل زیادی تعیین می‌کنند که کالری برای انرژی سوزانده می‌شود یا به‌عنوان چربی ذخیره می‌شود، اما پرهیز از مصرف میوه‌ها پس از یک زمان خاص از روز یکی از آن ها نیست.

در واقع، اگر به دنبال کاهش یا حفظ وزن خود هستید، تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در طول روز میوه و سبزیجات زیادی می‌خورند، احتمال افزایش وزن کمتری دارند.

به عنوان مثال، نتایج یک بررسی نشان داده که خطر چاقی در افرادی که بیشترین مصرف میوه را داشتند تا 17 درصد کاهش یافت.

خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات یک راه عالی و مناسب برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن است. علاوه بر این، اگر بعد از ظهر و قبل از خواب از مصرف میوه پرهیز می کنید، در واقع  یک گزینه کامل و سالم به عنوان میان وعده یا دسر را حذف می کنید.

خلاصه

حذف میوه را برنامه غدایی بعد از ساعت 2 بعد از ظهر هیچ فایده ای نداشته و بر وزن شما تأثیر نمی گذارد. خوردن میوه در هر زمانی از روز ایده خوبی است.

 

پس آیا بهترین زمان برای خوردن میوه وجود دارد؟

بهترین زمان برای خوردن میوه

بهترین زمان میوه خوردن هر زمانی از روز است. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه باید در بعدازظهر یا نزدیک به خوردن غذا، میوه مصرف نکرد وجود ندارد.

میوه ها مواد غذایی سالم و مغذی هستند که می توانند در طول روز مصرف شوند. با این حال، چند مورد نیز وجود دارد که ممکن است بر روی زمان خوردن میوه تاثیر گذار باشد.

 

اگر می خواهید وزن کم کنید

با توجه به فیبر موجود در میوه، خوردن آن ممکن است به شما کمک کند برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید. این امر می تواند باعث مصرف کمتر کالری توسط شما شده و ممکن است منجر به کاهش وزن شود. خوردن میوه همراه یا درست قبل از غذا ممکن است این اثر را افزایش دهد. خوردن میوه در این زمان ها می تواند باعث شود که مصرف مواد غذایی با کالری بالاتر در زمان صرف وعده غذایی کمتر شود.

 

اگر دیابت نوع 2 دارید

خوردن میوه همراه با مواد غذایی دیگر می تواند برای افراد دیابتی مناسب تر باشد. دلیل این ادعا نیز کاهش رها شدن قند میوه در روده در زمان خورده شدن همراه با وعده غذایی سرشار از پروتئین، چربی یا فیبر می باشد. در نهایت این کار می تواند منجر به افزایش کمتر قند خون در مقایسه با خوردن میوه به تنهایی شود.

 

اگر دیابت بارداری دارید

دیابت بارداری زمانی است که فرد در دوران بارداری به دیابت مبتلا می شود. برای این افراد، تغییر هورمون ها در دوران بارداری باعث عدم تحمل کربوهیدرات می شود. مانند افراد مبتلا به دیابت نوع 2، خوردن میوه همراه با وعده غذایی احتمالا انتخاب خوبی برای این افراد است.

با این حال، اگر در مدیریت قند خون خود مشکل دارید، باید از خوردن مقادیر زیاد میوه و سایر کربوهیدرات ها در صبح خودداری کنید چرا که تحقیقات نشان داده افزایش قند خون در افراد مبتلا به دیابت بارداری ممکن است بعد از صبحانه بیشتر باشد. با این حال، مطالعات بیشتری در مورد این موضوع مورد نیاز است.

مطالعه بیشتر: بهترین تغذیه دوران بارداری چیست؟

خلاصه

برای اکثر مردم، خوردن میوه یک انتخاب سالم در هر زمانی از روز است. با این حال، بهترین زمان میوه خوردن ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که می خواهند وزن کم کنند، مهم باشد.

 

و در آخر

میوه ها سرشار از عناصر غذایی و بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم هستند. افسانه‌هایی که ادعا می‌کنند بدترین یا بهترین زمان میوه خوردن وجود دارد، بی‌اساس و نادرست هستند و تنها باعث ایجاد سردرگمی و اطلاعات نادرست می‌شوند. صرف نظر از زمان روز، خوردن میوه یک راه خوشمزه و سالم برای دریافت مقدار زیادی عناصر غذایی برای بدن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *