تناسب اندام

آیا مکمل مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی لازم است؟

مکمل مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی

تاثیر مکمل مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی چیست؟ بدنسازی فعالیتی است که می تواند برای بدن از نظر فیزیکی سخت باشد. کمبود ویتامین‌ ها و مواد معدنی ضروری برای حمایت از فعالیت بدنی طولانی ‌مدت برای اکثر ورزشکاران اغلب یک اتفاق رایج است. یکی از راه هایی که می توانید با آن مبارزه کنید این است که مولتی ویتامین بدنسازی را به عنوان بخشی از مصرف روزانه خود بگنجانید.

مکمل مولتی ویتامین مینرال بدنسازی اساساً یک مکمل غذایی است که ترکیبی از تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مورد نیاز بدن برای حفظ عملکرد در سلامت مطلوب را دارد. مولتی ویتامین بدنسازی به اشکال مختلف در بازار موجود است، مانند پودر، مایعات، کپسول، کپسول، قرص یا حتی تزریقی که آن ها را به یکی از مواد مغذی در دسترس تبدیل می کند.

در ادامه این مطلب به مزایا مکمل مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی اشاره کرده ایم. همچنین اینکه چگونه گنجاندن مولتی ویتامین بدنسازی به عنوان بخشی از تغذیه روزانه شما می تواند برای سلامتی شما مفید باشد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع و قیمت مکمل های ورزشی حاوی پروتئین

تاثیر مکمل مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی

مکمل مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی نقش حیاتی در حفظ عملکردهای ضروری بدن دارند. مصرف منظم مولتی ویتامین های بدنسازی برای بقای ما ضروری است. در حالی که ویتامین E برای سلامت پوست ضروری است، ویتامین A برای بینایی خوب مورد نیاز است. به همین ترتیب ترکیبی از چندین ویتامین برای رشد و تناسب اندام عضلات مورد نیاز است. در حالی که بیشتر علاقه مندان به تناسب اندام روی مکمل های پروتئینی تمرکز می کنند، فراموش می کنند که مولتی ویتامین برای بدنسازی نیز کاملا ضروری است. در ادامه اشاره کرده ایم که چگونه مولتی ویتامین ها به شما کمک می کنند تا فرم بدنی خوبی داشته باشید.

 

فواید مولتی ویتامین برای بدنسازی

 

1- مولتی ویتامین ها می توانند به پاسخ مغز شما به استرس کمک کنند تا بتوانید از طریق جلسات سخت تر قدرت بگیرید.

یکی از فواید مکمل مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی کمک به خستگی جسمی و ذهنی است. خستگی جسمی و ذهنی ناشی از تمرینات ورزشی به کاهش عملکرد ورزشی تبدیل می شود. خستگی زمانی تجربه می شود که انرژی مورد نیاز مغز و عضلات به اندازه کافی برآورده نشود. برخلاف ماهیچه های اسکلتی که حاوی مقادیر قابل توجهی انرژی ذخیره شده به شکل گلیکوژن هستند، مغز فقط ذخایر انرژی محدودی دارد. این وابسته به تامین منظم بسترهای انرژی از گردش خون از طریق سد خونی مغزی است.

فواید مولتی ویتامین برای بدنسازی

در طول فرآیند تمرین شدید، سوخت انرژی برای مغز کاهش می یابد. ویتامین ها نقش مهمی در فرآیند تولید انرژی و کاهش خستگی ذهنی دارند:

  • ویتامین B1 در سنتز و تنظیم انتقال دهنده های عصبی نقش دارد
  • ویتامین B2 به استخراج انرژی از گلوکز، اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه کمک می کند.
  • ویتامین B3 برای تجزیه کربوهیدرات ها و اسیدهای چرب در طول ورزش بسیار مهم است.
  • بیوتین به عنوان یک کوفاکتور در کاتابولیسم BCAA عمل می کند
  • پیریدوکسین به متابولیسم کربوهیدرات ها و به سنتز هموگلوبین حامل اکسیژن و همچنن به تولید انتقال دهنده های عصبی کمک می کند.
  • ویتامین C به عنوان یک کوفاکتور در انتقال اسیدهای چرب با زنجیره بلند به داخل میتوکندری عمل می کند.
  • آشواگاندا، عصاره چای سبز، عصاره جینسنگ، عصاره دانه قهوه سبز به تنظیم متابولیسم کمک می کند، با عادی سازی عملکردهای سیستم به بدن کمک می کند تا با استرس سازگار شود، عملکرد فیزیکی متناسب با پاسخ استرس را بالا می برد.
مطالعه بیشتر: مزایا آشواگاندا چیست؟

2- مولتی ویتامین ها بدن شما را تقویت می کنند تا زمان ریکاوری را کاهش دهند.

آسیب عضلانی ناشی از ورزش منجر به اختلال در عملکرد، درد عضلانی، درد و کاهش کیفیت تمرین می شود. اگر بدن شما با مواد مغذی کافی تامین نشود، ظرفیت شما را برای تمرین سخت‌تر و ریکاوری سریع‌تر محدود می‌کند. یک استراتژی تغذیه ای که به خوبی پشتیبانی می شود به تقویت روند بهبودی کمک می کند.

تاثیر مولتی ویتامین در کاهش زمان ریکاوری

مصرف مکمل مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی مخصوصاً برای کسانی که سخت تمرین می کنند بسیار مهم است، زیرا هر زمان که سخت تمرین می کنید و از نظر رژیم غذایی محدود هستید، بدن به مواد مغذی بیشتری نیاز دارد، زیرا بدن مواد مغذی بیشتری را از طریق تعریق از دست می دهد.

  • ویتامین های B کمپلکس انرژی تولید می کنند تا سلول های عضلانی، سوخت مورد نیاز برای ترمیم پارگی های عضلانی را داشته باشند.
  • ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان برای محافظت از عضلات در برابر آسیب اکسیداتیو عمل می کند.

3- مولتی ویتامین ها از استرس اکسیداتیو ناشی از ورزش محافظت می کنند.

یکی دیگر از مزایای مصرف مکمل مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی محافظت از استرس اکسیداتیو می باشد. جلسات تمرین با شدت شدید به عنوان عوامل استرس زا مانند آسیب عضلانی، التهاب و استرس اکسیداتیو شناخته شده است. در طول تمرینات مقاومتی شدید، تولید بیش از حد گونه‌های فعال می‌تواند بر سیستم دفاعی آنتی‌اکسیدانی درون‌زا غلبه کند و باعث اثرات مضر بر عملکرد فیزیولوژیکی شود. اگر ریکاوری پس از ورزش کافی نباشد، ممکن است ورزشکاران را از جلسات تمرینی بعدی باز دارد.

تاثیر مولتی ویتامین در محافظت از استرس اکسیداتیو ناشی از ورزش

 

  • فیتونوترینت‌ها از طریق مهار مواد واسطه‌ای پرواکسیدانی و پیش‌التهابی، مزایای بازیابی را نشان می‌دهند.
  • آستاگزانتین، لیکوپن، گارسنیا، عصاره چای سبز، عصاره دانه قهوه سبز، عصاره جینسنگ برای افزایش متابولیسم ورزش، عملکرد و ریکاوری پیشنهاد شده است.
  • ویتامین C، ویتامین E و آستاگزانتین در مهار استرس اکسیداتیو ناشی از ورزش موثر هستند.

 

4- مولتی ویتامین ها به شما انرژی می دهند و به حفظ قدرت عضلانی کمک می کنند.

از دیگر مزایا مصرف مکمل مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی حفظ قدرت عضلانی است. کمبود ریز مغذی ها به دلیل فعالیت بدنی زیاد از تعریق در حین ورزش ایجاد می شود. محدودیت در فرآیند تولید انرژی می تواند میزان مصرف انرژی و عملکرد را محدود کند. مصرف مکمل مولتی ویتامین مینرال ویتامین B را تامین می کند.

فواید مولتی ویتامین در حفظ قدرت عضلانی

 

  • ویتامین های B به جز فولات به عنوان کوفاکتور یا سوبسترای آنزیم های دخیل در متابولیسم اسیدهای آمینه، متابولیسم لیپیدها، گلوکونئوژنز، کاتابولیسم BCAA برای تولید انرژی عمل می کنند.
  • منیزیم، روی و کروم قدرت و متابولیسم عضلات را بهبود می بخشد.
مطالعه بیشتر: مصرف منیزیم برای ورزشکاران چقدر مهم است؟

5- مولتی ویتامین ها از سلامت استخوان و سیستم ایمنی حمایت می کنند.

آسیب های استخوانی می تواند منجر به از دست دادن قابل توجه زمان تمرین شود که بدون شک بر عملکرد ورزشی تأثیر می گذارد. مصرف مکمل مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی با بهبود سلامت استخوان همراه است.

فواید مولتی ویتامین در حفاظت از استخوان ها

 

  • منیزیم، کلسیم، فسفر، ویتامین K2، ویتامین D3 به متابولیسم استخوان کمک می کند.
  • ویتامین C به تولید کلاژن در ماتریکس استخوان کمک می کند.
  • علاوه بر این مواد مغذی، ورزشکار باید از دریافت کافی منگنز، مس، آهن، روی، ویتامین A، ویتامین C و ویتامین های B نیز اطمینان حاصل کند تا از سایر فرآیندهای متابولیک مهم برای سلامت استخوان پشتیبانی کند.
  • فسفر برای معدنی شدن استخوان ضروری است.
  • روی به بازسازی استخوان کمک می کند.
  • مس، منیزیم باعث تقویت استخوان ها می شود.
  • ویتامین A، D، C، E، B6، B12، فولات، روی، آهن، مس و سلنیوم با محافظت از آسیب رادیکال‌های آزاد، افزایش فعالیت سلول‌های NK، تنظیم بیان پروتئین ضد میکروبی و تنظیم التهاب، نقش‌های هم افزایی را برای حمایت از عملکرد سیستم ایمنی ایفا می‌کنند.

 

چگونه مکمل مولتی ویتامین مناسب را انتخاب کنیم؟

یک مکمل مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی باید دوز مناسب توصیه شده مانند کپسول یک روزه را به شما ارائه دهد.

یک مولتی ویتامین با 100 درصد ارزش روزانه اکثر مواد تشکیل دهنده آن انتخاب کنید.

همیشه یک مولتی ویتامین از یک برند معتبر تهیه کنید.

 

زمان مناسب برای مصرف مولتی ویتامین ها چه زمانی است؟

یک مکمل مولتی ویتامین باید به گونه ای مصرف شود که جذب مواد مغذی آن را به حداکثر برساند. اگرچه زمان صبحانه زمان ایده آلی برای مصرف مولتی ویتامین است، اما اگر صبحانه شما حاوی مقدار قابل توجهی چربی یا روغن نباشد، بهترین جذب ویتامین های محلول در چربی را نخواهید داشت. از این رو، مصرف مولتی ویتامین ها همراه با غذای حاوی چربی و روغن پیشنهاد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *