نوزاد, مکمل غذایی

آشنایی با میزان کلسیم مورد نیاز کودک در سنین مختلف

میزان کلسیم مورد نیاز کودک

میزان کلسیم مورد نیاز کودک جهت ساخت استخوان ها و دندان های قوی در دوران کودکی و نوجوانی او ضروری است. چرا که خطر شکستگی و پوکی استخوان در مراحل بعدی زندگی کاهش می یابد. کلسیم نقش های دیگری در بدن از جمله کمک به عملکرد قلب دارد. استخوان ‌های بدن بیشترین کلسیم را نگه می‌دارند، که باید روزانه از طریق رژیم ‌های غذایی دریافت شوند. سلامت استخوان ها مستلزم یک رژیم غذایی متعادل با لبنیات کم چرب، میوه ها و سبزیجات و همچنین فعالیت بدنی منظم است.

میزان کلسیم مورد نیاز کودک در سنین 9 تا 18 سالگی به بالاترین حد خود می رسد. دریافت نکردن کلسیم کافی در طول این مدت می تواند بر استحکام استخوان ها در مراحل بعدی زندگی تأثیر بگذارد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع و قیمت مکمل های ورزشی حاوی پروتئین

کلسیم چیست؟

کلسیم چیست

قبل از اینکه درباره میزان کلسیم مورد نیاز کودک صحبت کنیم برای درک بهتر به اهمیت کلسیم پرداخته ایم. کلسیم یک ماده معدنی است که بسیاری از قسمت های بدن به آن نیاز دارند. کار اصلی آن ساخت استخوان ها و دندان های قوی است که حاوی 99 درصد کلسیم بدن است. کلسیم همچنین به حرکت ماهیچه ‌ها و به تنظیم فشار خون، در کنار سایر عملکردهای حیاتی کمک می ‌کند.

مطالعه بیشتر: بهترین مواد غذایی برای ویتامین D و کلسیم چیست؟

اگر کلسیم کافی دریافت نکنید چه اتفاقی می افتد؟

عدم دریافت کلسیم کافی

در صورت عدم دریافت کلسیم کافی، استخوان ها ضعیف می شود. به این دلیل که بدن کلسیم را از استخوان ها خارج می کند تا در صورت نیاز از آن در جای دیگری به کار ببرد.

وقتی ما جوان هستیم، بدن ما می تواند کلسیم را در استخوان ها ذخیره کند، اما با افزایش سن، توانایی ذخیره کلسیم در استخوان ها را از دست می دهیم. زمانی که کودک به سن بلوغ می رسد، استخوان های او به اوج تراکم استخوانی خود می رسد. به بیانی دیگر استخوان ‌های آن ‌ها متراکم از کلسیم است. پس از آن، بدن کلسیم را از آنچه در استخوان ‌های ما ذخیره شده است خارج می‌کند.

افرادی که کلسیم کافی در استخوان ‌های خود ذخیره نمی‌کنند، ممکن است با افزایش سن به پوکی استخوان مبتلا شوند. پوکی استخوان بیماری است که می تواند استخوان ها را آنقدر شکننده کند که با خم شدن بشکنند.

مطالعه بیشتر: راه های درمان پوکی استخوان چیست؟

آیا کلسیم تنها چیزی است که برای استخوان های قوی لازم است؟

فعالیت بدنی

کلسیم به تنهایی کار نمی کند. با رشد بدن کودکان علاوه بر کلسیم مورد نیاز کودک بدن آن ها به مواد معدنی دیگری مانند فسفر و منیزیم و سایر مواد مغذی مانند ویتامین D و ویتامین K نیز نیاز دارد.

فعالیت بدنی نیز مهم است. مطالعات نشان می دهد که انجام منظم فعالیت هایی ازجمله مانند پیاده روی، دویدن، پریدن، و بازی تنیس، بسکتبال یا فوتبال کمک می کند تا استخوان های قوی بسازید. هنگامی که بچه ها این فعالیت ها را در خارج از منزل انجام می دهند و پوست آن ها در معرض نور خورشید قرار می گیرد، بدن آن ها می تواند ویتامین D بسازد. (به یاد داشته باشید که ضد آفتاب بزنید.)

 

کودکان، نوجوانان و جوانان به چه میزان کلسیم نیاز دارند؟

میزان نیاز بدن به کلسیم بر اساس سن متفاوت است. شما در سنین 9 تا 18 سالگی به بیشترین کلسیم نیاز دارید. در ادامه به میزان کلسیم مورد نیاز کودک اشاره کرده ایم:

مصرف روزانه توصیه شده کلسیم
سن (سال) نیاز به کلسیم (میلی گرم در روز) وعده های لبنی کم چرب برای رفع نیاز
8-4 800 3
9-18 300/1 4
> 19 000/1 3-4

مطالعه بیشتر: مزایا آب پنیر چیست؟

 چگونه می توانم به فرزندم کمک کنم کلسیم کافی دریافت کند؟

منابع کلسیم موجود در غذاها

بهترین راه برای دریافت کلسیم مورد نیاز کودک، خوردن و نوشیدن غذاهایی است که به طور طبیعی حاوی کلسیم هستند. اگر کودک شما بیماری پزشکی دارد، با پزشک در مورد غذاها و نوشیدنی هایی که بیشترین فایده را برای او دارد صحبت کنید.

منابع کلسیم موجود در غذاها عبارتند از:

  • شیر کم چرب، ماست و سایر محصولات لبنی و نوشیدنی
  • شیرهای طعم دار مانند شکلات و توت فرنگی به اندازه شیر ساده کلسیم دارند. نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که آن ها ممکن است شکر و کالری بیشتری داشته باشند.
  • سبزیجات سبز تیره و برگ دار مانند کلم پیچ و شلغم کم کالری و کلسیم بالایی دارند. با این حال، اسفناج منبع خوبی از کلسیم نیست.
  • کلم بروکلی، نخود، عدس، ماهی با استخوان، مانند کنسرو ماهی سالمون و کنسرو ساردین.
  • آبمیوه های غنی شده با کلسیم
  • غلات غنی شده با کلسیم
مطالعه بیشتر: علائم کم خونی در کودکان چیست؟

آیا کودک من نیاز به مصرف مکمل های کلسیم دارد؟

برخی از شرایط پزشکی، رژیم‌ های غذایی یا شیوه ‌های زندگی می‌توانند دریافت کلسیم مورد نیاز کودک را با خوردن غذاهای مناسب برای آن ها سخت کنند. در برخی موارد، پزشک اطفال ممکن است مکملی را توصیه کند. با پزشک اطفال خود مشورت کنید تا ببینید چه چیزی برای کودک شما بهتر است.

مطالعه بیشتر: راه های درمان یبوست در نوزادان

چه چیزی باعث کاهش مصرف کلسیم می شود؟

در ادامه مواردی وجود دارد که می تواند به سلامت استخوان آسیب برساند.

  • نوشیدن مقدار زیادی نوشابه (نوشیدنی های گازدار یا گازدار): مطالعات نشان می دهد که این امر ممکن است بدن را مستعد شکستگی استخوان کند. علت آن این است نوشابه ها اغلب جای شیر یا سایر نوشیدنی های غنی از کلسیم مورد نیاز کودک را می گیرند.
  • برخی رژیم‌های غذایی: برخی رژیم ‌ها ممکن است کلسیم مورد نیاز کودک را تامین نکنند.
  • برخی داروها و بیماری ‌ها: برخی داروها و بیماری ‌های کلیوی و روده‌ای می‌توانند باعث کاهش کلسیم مورد نیاز کودک شوند.

 

عدم تحمل لاکتوز چیست؟

برخی از جوانان عدم تحمل لاکتوز قابل توجهی دارند، به این معنی که در هضم لاکتوز (قند موجود در شیر) مشکل دارند. در بیشتر افراد، عدم تحمل لاکتوز شکل خفیفی دارد. این افراد می توانند لبنیات را به مقدار کم با یک وعده غذایی هضم کنند. پنیرها و ماست هایی که لاکتوز در آن ها تا حدی تجزیه می شود می توانند منابع خوبی از کلسیم برای آن ها فراهم کنند. شیر با لاکتوز کاهش یافته نیز موجود است.

نوشیدنی های غیر لبنی از جمله شیر سویا که سرشار از کلسیم هستند و همچنین غذاهای غنی شده با کلسیم نیز می توانند انتخاب های خوبی برای افرادی که به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند باشد.

مطالعه بیشتر: شیر خشک بدون لاکتوز چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *