سایر مقالات

آنچه باید درباره اثرات قرص اورژانسی بدانید

اثرات قرص اورژانسی

قرص اورژانسی می‌تواند از بارداری که احتمال دارد پس از رابطه جنسی بدون استفاده از وسایل مانند کاندوم رخ دهد، جلوگیری کند، بنابراین تمام زنانی که در سن بارداری هستند، باید اطلاعاتی در مورد این قرص داشته باشند. استفاده از قرص اورژانسی موجب تأخیر در تخمک‌گذاری شخص می‌شود و در نتیجه از بروز بارداری غیرمنتظره جلوگیری می‌کند.

مهم ترین اثرات قرص اورژانسی می توان به خونریزی بین قاعدگی یا خونریزی شدیدتر قاعدگی، حالت تهوع یا استفراغ، سرگیجه، خستگی، سردرد، درد یا گرفتگی زیر شکم اشاره کرد. ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که مدت زمان لازم برای اعمال اثر این قرص پس از رابطه جنسی برای بررسی این مسئله در این مقاله به‌طور دقیق بحث و تجزیه و تحلیل خواهد شد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع و قیمت مکمل های ورزشی حاوی پروتئین

قرص اورژانسی چیست؟

قرص اورژانسی چیست

قرص ضد بارداری اورژانسی (ECP) یک نوع دارو است که پس از رابطه جنسی بدون استفاده از وسیله‌ی محافظتی برای جلوگیری از بارداری مصرف می‌شود. با این حال، این قرص، که به آن “قرص صبح روز بعد” هم می‌گویند، تأثیراتی بر روند قاعدگی فرد دارد. در این مقاله، اثرات قرص اورژانسی بر دوره‌ی پریودی به تفصیل بررسی خواهد شد.

 

انواع قرص اورژانسی

قبل از اینکه به اثرات قرص اورژانسی بپردازیم ابتدا برای درک بهتر به انواع این نوع قرص ها خواهیم پرداخت. انواع مختلف قرص‌های اورژانسی و روش‌های جلوگیری اورژانسی از بارداری به دو صورت عمده می‌توانند انجام شوند.

در ابتدا، با مصرف قرص‌ها: این شامل قرص‌های اورژانسی مانند یولی پریستال، لوونورژسترول، LD و HD است.

با استفاده از دستگاه IUD که این دستگاه را داخل رحم قرار می‌دهند و به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری تا سال‌ها قابل استفاده است. لازم به ذکر است که باید به این نکته توجه داشته باشید که هرگز بعد از هر رابطه جنسی از قرص‌های مذکور استفاده نکنید، زیرا این قرص‌ها صرفاً در شرایط اورژانسی مانند پاره شدن کاندوم باید مورد استفاده قرار گیرند. یکی از اثرات قرص اورژانسی این است که می‌تواند تعادل هورمون‌ها را به هم بریزد و به مشکلات عدیده‌ای منجر شود.

مطالعه بیشتر: علت و درمان زود انزالی

مدت زمان تاثیر قرص اورژانسی

مدت زمان تاثیر قرص اورژانسی

بعد از آشنایی با اثرات قرص‌ اورژانسی، حائز اهمیت است که بدانید مدت زمان تأثیر هر یک از آنها متفاوت است. در زیر، مدت زمان تأثیر قرص‌های اورژانسی در انواع مختلف بیان شده است:

  • قرص لوونورژسترول: ۳ روز
  • قرص یولی پریستال: 5 روز

توجه داشته باشید که برای داشتن تأثیر بیشتر، قرص‌های ترکیبی استروژن-پروژسترونی مانند LD و HD باید به‌صورت هرچه سریع‌تر پس از رابطه جنسی بدون استفاده از وسیله محافظتی برای جلوگیری از بارداری ناخواسته، مصرف شوند.

 

مصرف قرص اورژانسی

با توجه به اطلاعاتی که در بخش قبلی ارائه شد، می‌توان تخمین زد که مدت تاثیر قرص اورژانسی معمولاً بین ۳ تا ۵ روز است.

قرص‌های یولی پریستال یا ellaOne، از میان داروهای فوق، بیشترین تأثیر را در مهار تخمک‌گذاری دارند، به‌طوری‌که تا 5 روز پس از رابطه جنسی همچنان می‌توانند مؤثر باشند و کارایی آنها کاهش نمی‌یابد. برای مصرف این داروها حتماً باید به توصیه و نسخه پزشک پایبند بود.

استفاده زودهنگام از قرص لوونورژسترول، بهبودی در نتایج را به همراه دارد. باید این قرص حتماً ظرف ۷۲ ساعت پس از رابطه جنسی مورد استفاده قرار گیرد تا به‌عنوان مانعی از تخمک‌گذاری عمل نماید.

قرص‌های LD و HD باید بلافاصله پس از رابطه جنسی بدون استفاده از وسایل محافظتی مصرف شوند. اگر تصمیم به استفاده از این دو نوع قرص را داشته‌اید، باید دانست که قرص HD باید دو عدد در اولین فرصت و دو عدد دیگر پس از ۱۲ ساعت مصرف شود، اما قرص LD باید چهار عدد در اولین فرصت و چهار عدد دیگر پس از ۱۲ ساعت مصرف شود تا به نتایج مطلوب دست یافت.

دستگاه داخل رحمی IUD نیز باید حتماً ظرف ۵ روز پس از رابطه جنسی بدون استفاده از وسایل محافظتی مورد استفاده قرار گیرد. یکی از مزایای این روش این است که می‌توان به عنوان یک روش جلوگیری طولانی‌مدت از آن بهره‌برد و در صورت تمایل به باردار شدن، دستگاه را از رحم خارج نمود.

مطالعه بیشتر: تغذیه دوران بارداری چیست؟

اثرات قرص اورژانسی

اثرات قرص اورژانسی

در صورتی که به قرص اورژانسی نیاز فوری دارید، بهتر است آن را مصرف کنید زیرا معمولاً با عارضه جانبی خاصی همراه نیست، اما در برخی افراد اثرات قرص اورژانسی در زیر گزارش شده است:

  • سردرد
  • معده درد
  • تغییرات در زمان ظاهر شدن پریود بعدی ممکن است به صورت عقب‌افتاده یا جلوتر از موعد معمول رخ دهد.
  • احساس فرسودگی و علایمی شبیه به بیماری ممکن است حاصل از مصرف این دارو باشد.
  • احساس فرسودگی می‌تواند یکی از اثرات قرص اورژانسی باشد.

اگر علائم فوق پس از چند روز بهبود نیافت، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. همچنین در موارد زیر نیز ضروری است که پزشک شما را معاینه کند:

اگر شما فکر می‌کنید که ممکن است باردار باشید، اگر پریود بعدی شما بیش از ۷ روز تأخیر داشته باشد، اگر مدت زمان پریود شما کوتاه‌تر از همیشه باشد، یا اگر درد ناگهانی در ناحیه زیر شکم تجربه کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

مطالعه بیشتر: آنچه در مورد پیشگیری از افسردگی باید بدانید

نکات استفاده از قرص اورژانسی

  • درصورت تصمیم به استفاده از قرص‌های اورژانسی، به موارد زیر توجه کنید:
  • تا ۵ روز پس از رابطه جنسی بدون محافظت، استفاده از قرص‌های اورژانسی می‌تواند بیش از ۹۵٪ از بارداری‌ها را جلوگیری نماید.
  • IUD مسی به عنوان موثرترین روش پیشگیری اورژانسی از بارداری شناخته می‌شود.
  • در دوران شیردهی، قرص لوونورژسترول بهترین گزینه است؛ زیرا ممکن است به نوزاد انتقال یابد، اما برای وی ضرری ندارد.
  • بهتر است قرص اورژانسی با معده خالی مصرف نشود.
  • اگر تا ۲ ساعت پس از مصرف قرص اورژانسی استفراغ داشتید، باید آن را مجدداً مصرف کنید.
  • هرچند محدودیتی برای استفاده از این نوع قرص‌ها وجود ندارد، اما پزشکان معمولاً توصیه نمی‌کنند که بیش از ۳ بار در سال از آنها استفاده کنید.

با توجه به مدت زمان تأثیر قرص اورژانسی، بهتر است به سرعت اقدام به مصرف آن نمایید، زیرا برای مثال، قرص‌های LD و HD نمی‌توانند به مدت 5 روز پس از رابطه جنسی مؤثر باشند و به منظور داشتن تأثیرگذاری بهتر، باید بسیار زود استفاده شوند.

در صورتی که پس از گذشت ۱۵ روز از مصرف قرص اورژانسی، هنوز پریود نشده باشید، حتماً برای انجام آزمایش بارداری به پزشک مراجعه کنید.

 

آیا مصرف قرص اورژانسی باعث نازایی می‌شود؟

بسیاری از خانم‌های جوان، به ویژه زمانی که به تازگی عروس شده‌اند، درباره اثرات قرص‌ اورژانسی و قرص‌های ضدبارداری اظهار نگرانی می کنند، زیرا شایعه‌ای شنیده‌اند که مصرف این داروها ممکن است منجر به نازایی شود!

هیچ شواهد علمی قوی و معتبری درباره نازایی پس از مصرف قرص‌های اورژانسی موجود نیست. به طور کلی، اگر شخصی تا یک سال پس از استفاده از روش‌های جلوگیری از بارداری هنوز باردار نشده باشد، می‌تواند به پزشک مراجعه کند تا مشکل نازایی را بررسی کند. اما اگر این مدت زمان گذشته نبود، دلیلی برای نگرانی در مورد نازا بودن وجود ندارد.

 

سخن آخر

استفاده از قرص اورژانسی در اکثر موارد به عنوان یک راه‌حل موثر واقع می‌شود و می‌تواند از بروز بارداری ناخواسته پس از رابطه جنسی بدون استفاده از وسایل محافظتی کاملاً جلوگیری کند. احتمال بروز بارداری در افرادی که قرص اورژانسی مصرف کرده‌اند، به‌طور واقعی بسیار کم است.

همانطور که در مقاله بیان شده است، قرص‌های اورژانسی انواع مختلفی دارند و بنابراین مدت زمان تأثیر آنها بسته به نوع مصرف شده متفاوت است. بهترین زمان برای مصرف قرص‌های اورژانسی، هر چه زودتر پس از رابطه جنسی است. توصیه می‌شود تمام خانم‌ها حداقل یک بار در سال برای انجام معاینات معمول به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند. هنگام مراجعه به پزشک، بهتر است در مورد اثرات قرص اورژانسی و روش مصرف آن اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *