تغذیه

چرا شیرین کننده های مصنوعی برای شما مضر هستند؟

شیرین کننده های مصنوعی

شیرین کننده های مصنوعی ممکن است کالری کمتری داشته باشند، اما خطرات زیادی برای سلامتی دارند. بحث در مورد این نوع شیرین کننده ها مطمئناً می تواند در ظاهر جذاب به نظر برسد. همان قند و شیرینی شکر، اما بدون کالری یا با کالری کمتر. شکر برای شما بهتر از این نوع شیرین کننده ها است.

 ملیسا یانگ، متخصص طب کاربردی، می‌گوید: «در واقع، هم شکر و هم شیرین‌کننده‌های غیر طبیعی برای سلامتی مشکل‌ساز هستند. ” اما اگر بخواهیم بد و بدتر را با هم مقایسه کنیم، شیرین کننده های غیر طبیعی به مراتب بدتر از شکر هستند.

چرا شیرین کننده های مصنوعی برای شما مضر هستند؟ و آیا گزینه سالم تری برای تامین شیرینی شما وجود دارد؟

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع و قیمت مکمل های ورزشی حاوی پروتئین

شیرین کننده های مصنوعی شامل چه ترکیباتی هستند؟

ترکیبات شیرین کننده مصنوعی

شیرین کننده های غیر طبیعی ترکیباتی هستند که طعمی شبیه شکر داشته اما کالری بسیار کمی دارند. اکثر آن ها کمتر از 3 کالری در هر قاشق چای خوری دارند. کافیست آن را با یک قاشق چایخوری شکر مقایسه کنید که 16 کالری دارد. این ترکیبات همچنین معمولاً توسط افرادی که مبتلا به دیابت هستند استفاده می‌شوند، زیرا تاثیری مانند قند بر میزان قند خون شما نمی‌گذارند.

اما با این وجود، دکتر یانگ هشدار می دهد که به این معنی نیست که شیرین کننده های مصنوعی برای شما “خوب” هستند.

طیف گسترده‌ای از الکل‌های قندی وجود دارند که تولیدکنندگان، از آن ها برای شیرین کردن غذاها استفاده می‌کنند. این ترکیبات شامل مواردی مانند زایلیتول، اریتریتول، سوربیتول و مالتیتول هستند. اگر چه استفاده از این ترکیبات می تواند چالش هایی برای سلامتی نیز داشته باشند. به عنوان مثال هنگامی که الکل قندی در روده شما قرار می گیرد توسط باکتری های روده بزرگ تخمیر می شود. گاز تولید شده در اثر این تخمیر منجر به نفخ، گرفتگی عضلات، درد و اسهال می شود. همچنین اریتریتول به عنوان یک الکل قندی رایج، منجر به افزایش خطر حمله قلبی و سکته می شود.

مطالعه بیشتر: چه چیزی باعث نفخ معده می شود؟

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) و سایر آژانس های بهداشتی در سراسر جهان، مصرف شیرین کننده های مصنوعی برای انسان را بی خطر می دانند. اما مطالعات علمی هنوز در حال پیشرفت بوده و استفاده از این شیرین کننده ها تا حدودی بحث برانگیز است.

کشیدن سیگار برای بزرگسالان قانونی است، اما این بدان معنا نیست که سیگار کشیدن برای شما مفید است. همین امر در مورد این نوع شیرین کننده ها نیز صدق می کند. مطمئنا، استفاده از
آن ها مجاز بوده، اما این دلیل، آن ها را به یک انتخاب سالم تبدیل نمی کند.

 

علم اعتیادآور در پشت شیرین کننده های مصنوعی

حتما می دانید که قند و غذاهای شیرین باید در حد اعتدال مصرف شوند. از نظر تغذیه ای، شکر چیز زیادی برای سلامتی شما ندارد. هیچ ماده مغذی در آن وجود ندارد. فاقد ویتامین و پروتئین و هر ترکیب دیگری که بدن شما را در بهترین حالت خود نگه می دارد؛ می باشند.

تنها نکته ای که استفاده از شکر دارد این است که سیستم عصبی شما را فعال (روشن) می کند. خوردن شکر باعث ترشح دوپامین در بدن شما می شود. این ماده شیمیایی باعث حس خوب و لذت می شود. این همان ماده شیمیایی است که هنگام سیگار کشیدن افراد سیگاری یا زمانی که افراد مبتلا به اختلال مصرف یک داروی خاص و انتخابی، آزاد می شود.

دکتر یانگ می گوید: «شکر کاملاً اعتیاد آور است. خوردن قند علاوه بر تحریک نواحی مرتبط با اعتیاد در مغز، قند خون شما را نیز بالا می برد. به دنبال آن افت قند خون رخ می دهد و سپس هوس قند و کربوهیدرات بیشتری می کنید و این عمل بارها و بارها و بارها تکرار می شود.

شیرین کننده های مصنوعی می توانند تا 700 برابر شیرین تر از شکر باشند. نتیجه این است که آن ها به طور کامل سیستم عصبی شما را با شیرینی آزاد کننده دوپامین بمباران می کنند.

“هنگامی که شما این نوع شیرین کننده را مصرف می کنید، بدن شما مقدار بیشتری طلب می کند. دکتر یانگ توضیح می‌دهد که تسلیم شدن به این ولع آسان‌تر است. زیرا فکر می‌کنید انتخاب سالم‌تری دارید. ” شما در مجموع کالری بیشتری مصرف می کنید. این طرز فکر و آن اعتیاد به شیرینی منجر به اثراتی در سراسر بدن شما می شود”.

 

اثرات شیرین کننده های مصنوعی

اثرات شیرین کننده های مصنوعی

مجدد تکرار می کنیم که، هم شیرین کننده های مصنوعی و هم شکر معمولی اعتیادآور هستند. اما تحقیقات نشان می دهد که استفاده طولانی مدت از شیرین کننده های غیرطبیعی به ویژه ممکن است برای بدن شما مضر باشد.

تحقیقات اولیه نشان داده که بین سرطان و قند مصنوعی ارتباط وجود دارد. دکتر یانگ گزارش داده که هنوز این ارتباط به طور قطعی ثابت نشده است. اما تحقیقات نشان داده است که مصرف شیرین کننده های غیرطبیعی با طیف وسیعی از بیماری های دیگر که در ادامه بیان شده اند؛ مرتبط است:

  • چاقی.
  • فشار خون.
  • سندرم متابولیک.
  • دیابت نوع 2.
  • بیماری قلبی.
مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع قرص و داروهای قلبی

رایج ترین جایگزین های شکر و اثرات آن بر سلامتی

جایگزین های شکر

 

1- آسپارتام در مقابل قند

آسپارتام یکی از رایج ترین انواع شیرین کننده های مصنوعی است. این ترکیب اغلب در نوشابه های رژیمی، ماست سبک، دسرهای بدون قند و غیره یافت می شود. این شیرین کننده به صورت جداگانه نیز معمولا در بسته بندی آبی رنگ در بازار وجود دارد.

اما برخی تحقیقات ارتباط بین آسپارتام و برخی مریضی ها را نشان داده که عبارتند از:

  • چاقی.
  • دیابت.
  • قاعدگی زودرس
  • اختلالات خلقی.
  • استرس روانی.
  • افسردگی.
  • اوتیسم (در صورت مصرف در دوران بارداری).
مطالعه بیشتر: انواع انسولین برای درمان دیابت

با این حال محققان خاطرنشان می کنند که تحقیقات بیشتری نیز مورد نیاز است. مطالعات اضافی می تواند به اثبات اینکه آیا آسپارتام باعث ایجاد این مشکلات می شود یا فقط در بروز این مشکلات نقش غیر مستقیم دارد، کمک کند.

آنچه به طور قطع شناخته شده است این است که افرادی که مبتلا به فنیل کتونوری می باشند باید از مصرف آسپارتام اجتناب کنند. فنیل کتونوری یک بیماری ژنتیکی است که باعث تجمع اسید آمینه فنیل آلانین می شود. استفاده از آسپارتام نیز می تواند فنیل آلانین را افزایش دهد. این تجمع می تواند منجر به چالش هایی در رشد کودک (ناتوانی ذهنی) شود.

دکتر یانگ می گوید افرادی که دارای اختلالات میگرنی یا تشنجی هستند و همچنین افرادی که باردار هستند نیز باید از مصرف آسپارتام خودداری کنند.

 

2- سوکرالوز

سوکرالوز کمی متفاوت تر از سایر شیرین کننده های مصنوعی است. این ترکیب نسبتاً تازه وارد و جدید است که در سال 1992 تولید شد. در حالی که سایر شیرین کننده ها به صورت شیمیایی تولید می شوند، سوکرالوز از شکر به دست می آید. این بدان معنی است که طعم آن بیشتر شبیه شکر معمولی است (البته، حدود 600 برابر شیرین تر است). معمولا در مواد غذایی مانند ماست، آب نبات و بستنی یافت می شود.

سوکرالوز یا همان اسپلندا رفتار اولیه مانند شکر دارد، اما برای عبور سریع تر از سیستم شما تغییر می یابد. این بدان معناست که در خون شما ذخیره نمی شود و مانند قند روی قند خون شما تأثیر نمی گذارد.

دکتر یانگ می گوید، اما این تغییر گزینه ای نبوده که بتواند سوکرالوز را ایده آل نشان دهد. باید توجه داشت که برای تولید سوکرالوز، برخی از مولکول های قند با کلر جایگزین می شوند و کلر چیزی نیست که واقعاً بخواهید به طور منظم مصرف کنید.

 

طعم شیرین شکر طبیعی

وقتی صحبت از مصرف شکر می شود، هر چه کمتر بخورید بهتر است. اما برای بسیاری از ما، مشکل از قندهای افزودنی است، نه قندهای طبیعی.

بسیاری از میوه ها سرشار از قند طبیعی هستند. این دلیلی است که طعم میوه هایی مانند انبه، موز و آناناس را بسیار شیرین می کند. میوه های نام برده شده دارای شاخص گلیسمی بالا هستند. بنابراین، این میوه ها دارای قندهای طبیعی و کربوهیدرات بیشتری هستند.

بدن شما قندهای طبیعی را به سرعت قندهای افزودنی یا شیرین کننده های مصنوعی پردازش نمی کند. قندهای افزودنی به سرعت هضم می شوند، بنابراین پس از خوردن آن ها احساس سیری نمی کنید. از سوی دیگر، قندهای طبیعی، شیرینی و فیبر را ارائه می دهند که معده شما را پر می کند و شما می توانید از آن ها لذت ببرید بدون اینکه آن ها مراکز مغز شما را فعال کنند که باعث شود شما بیشتر و بیشتر بخواهید.

بنابراین، برای اکثر مردم، قندهای طبیعی جایگزین بهتری برای شیرین کننده های مصنوعی یا شکر معمولی هستند. با این حال، برای افرادی که مبتلا به دیابت یا پیش دیابت هستند، مصرف قندهای طبیعی مناسب تر است.

افرادی که مبتلا به دیابت هستند، در مورد مصرف بیش از حد میوه ها نیز باید مراقب باشند، زیرا این خوراکی ها هم می توانند بر قند خون تأثیر بگذارند. میوه هایی مانند انواع توت ها، سیب سبز و سبزیجات کم نشاسته انتخاب های بهتری نسبت به میوه هایی با شاخص گلیسمی بالا (مانند میوه های استوایی) هستند.

مطالعه بیشتر: راه های مصرف فیبر بیشتر از رژیم غذایی

انتخاب های بهتر برای شیرین کننده ها

انتخاب های بهتر برای شیرین کننده

قندهای طبیعی انتخاب خوبی برای لحظاتی هستند که به خوراکی شیرین نیاز دارید. همچنین جایگزین های دیگری برای شکر و شیرین کننده های مصنوعی وجود دارد که می توانید آن ها را امتحان کنید. اما به یاد داشته باشید، همه شیرین کننده ها باید در مقادیر کم مصرف شوند.

برخی از جایگزین های شکر که خطرات مشابهی با شیرین کننده های مصنوعی ندارند عبارتند از:

شربت افرا.

قند نارگیل.

عسل خام (به دلیل خطر بوتولیسم نوزاد هرگز به نوزادان زیر 12 ماه ندهید).

استویا

این ترکیبات جایگزین‌های کمی بهتر هستند، اما این به ما اجازه نمی‌دهد که بیش از حد مصرف کنیم.

 

نحوه کاهش مصرف شکر و شیرین کننده های مصنوعی

برچسب مواد غذایی شامل: “کم کالری”، “بدون کالری”، “کم قند” و “بدون شکر اضافه شده” می تواند هشداری باشد که آن ها حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند.

حتی غذاهایی که ممکن است آن ها را به عنوان “شیرین” تصور نکنید، می توانند حاوی مقدار زیادی شکر یا جایگزین های شکر باشند که شامل غذاهایی مانند:

  • سس سالاد.
  • سس پاستا.
  • پنیر.
  • کراکر.

غذاهای شیرین و شکر باید هر چند وقت یکبار مصرف شوند. هیچ شیرین کننده مصنوعی نمی تواند یک غذای ناسالم را به یک ماده غذایی سالم تبدیل کند. جایگزین کردن شکر با شیرین کننده غیر طبیعی مزایای سلامتی مورد نظر شما را به همراه نخواهد داشت و ممکن است برای سلامت طولانی مدت شما خطرناک باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *