سلامت و تقویت جنسی

تاثیر رابطه جنسی بر بدنسازی: آشنایی با اثرات مثبت و منفی آن

تاثیر رابطه جنسی بر بدنسازی

داشتن نگاه صفر و صد به هیچ موضوعی خوب نیست بلکه باید با پیدا کردن شناخت مناسب از آن موضوع سعی در استفاده بهینه بر اساس نیاز های مان باشیم. بنابر اعتقاد خیلی ها تاثیر رابطه جنسی بر بدنسازی خصوصا در دوران آماده سازی برای مسابقات قابل جمع نیست و راه حل این افراد حذف رابطه جنسی از سبک زندگی بدنساز می باشد. ما در اینجا ابتدا به بررسی تغییرات بدن در حین رابطه جنسی می پردازیم و سپس به بررسی این باور رایج و غلط و در انتها به توصیه های لازم برای بدنسازان خواهیم پرداخت با ما تا انتها همراه باشید

آیا برقراری رابطه جنسی تاثیر منفی بر رشد عضلات و تمرینات بدنسازی دارد؟

چه زمانی مناسب برای برقراری رابطه در بدنسازان می باشد؟

 تاثیر رابطه جنسی بر بدنسازی چیست و چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع و قیمت مکمل های ورزشی حاوی پروتئین

واکنش های فیزیولوژیک بدن در رابطه جنسی

مهم ترین اتفاقی که در بدن انسان در قبل حین و بعد از رابطه جنسی اتفاق می افتد تغییرات هورمونی می باشد. برای بررسی تاثیر رابطه جنسی بر بدنسازی باید این تغییرات هورمونی را بررسی نماییم.

 

هورمون های آزاد شده در رابطه جنسی

هورمون های آزاد شده در رابطه جنسی

1- هورمون اکسی توسین (هورمون عشق): یک آرامبخش  و ضد درد طبیعی است. این هورمون درست قبل از ارگاسم از مغز ترشح می شود.

2- هورمون اندورفین: در بررسی تاثیر رابطه جنسی بر بدنسازی هورمون اندورفین نقش دارد. این هورمون ها همراه با اکسی توسین ترشح می شود؛ که دو اثر واضح دارد :

  • کاهنده سطح استرس (به همین دلیل افرادی که رابطه جنسی منظم دارند روحیه قوی تری دارند)
  • تقویت کننده سیستم ایمنی (افرادی که رابطه منظم دارند سطح ایمونوگلوبولین بالاتری دارند)

۳- هورمون استروژن: این هورمون در حین رابطه جنسی در زنان ترشح می شود این هورمون مسئولیت ارگاسم را در زنان برعهده دارد؛ و همچنین اثراتی همچون درخشان شدن پوست (از طریق تحریک تولید کلاژن)، جلوگیری از آلزایمر، کاهش ریسک نارسایی قلبی در زنان و جلوگیری از پوکی استخوان دارد.

۴- هورمون تستوسترون: در بررسی تاثیر رابطه جنسی بر بدنسازی هورمون تستوسترون نقش دارد. این هورمون در مردان در طول رابطه جنسی ترشح می شود و مسئول میل جنسی در مردان می باشد.

۵- هورمون سروتونین: این هورمون بلا فاصله پس از ارگاسم ترشح شده و سبب ایجاد حس رضایت و آرامش در فرد می شود.

۶- هورمون پرولاکتین: این هورمون برای سیستم عصبی بسیار مهم است و همچنین در زنان باردار باعث رشد ریه ها و سیستم ایمنی در جنین می شود.

۷- هورمون دوپامین: در بررسی تاثیر رابطه جنسی بر بدنسازی، هورمون دوپامین نقش مهمی دارد. چرا که این هورمون در مغز باعث افزایش توجه و بهبود تمرکز می شود.

مطالعه بیشتر: علایم و راه های درمان کمبود تستوسترون

هورمون ها و بدنسازی

هورمون ها و بدنسازی

ازبین هفت هورمون ذکر شده در بالا در بررسی تاثیر رابطه جنسی بر بدنسازی دو هورمون اکسی توسین و تستوسترون مهم ترین هورمون ها از منظر بدنسازی می باشد.

 

اکسی توسین و بدنسازی

در بررسی تاثیر رابطه جنسی بر بدنسازی هورمون اکسی توسین در جریان عضله سازی نقشی ندارد. اما این هورمون در مغز تولید و در هنگام همدردی، اعتماد، زایمان و رابطه جنسی ترشح می شود. میزان ترشح آن در زنان بالاتر از مردان می باشد. این هورمون در هنگام رابطه جنسی و ارگاسم به شدت افزایش می یابد و بعد از ارگاسم میزان هورمون در بدن کاهش می یابد؛ به همین دلیل پس از ارگاسم فرد دچار حالت ضعف و سستی و خواب آلودگی می شود.

 

تستوسترون و بدنسازی

مهم ترین هورمون برای بدنسازان، تستوسترون می باشد این هورمون علاوه بر تمام تاثیراتی که در بروز صفات جنسی دارد و در دیگر موارد تاثیر دارد که از حوصله بحث ما خارج است، در بررسی رابطه جنسی بر بدنسازی نشان داد که این هورمون در بدنسازی نقش بسیار چشمگیر و مهمی دارد.

 

ویژگی های تستوسترون در بدنسازی

  • کمک به عضله سازی و افزایش توده عضلانی (مهم ترین ویژگی این هورمون در بدنسازی)
  • جلوگیری از جذب و ذخیره بیش از حد چربی و کمک به چربی سوزی بهتر
  • افزایش انرژی
  • تقویت مفاصل و استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان
  • کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی
  • افزایش میزان تولید گلبول های قرمز در مغز استخوان (باعث بهبود خونرسانی و اکسیژن رسانی به عضلات می شود)

مهم ترین نکته هم در مورد این هورمون این است که مانند اکسی توسین پس از رابطه جنسی سطح تستوسترون خون به طرز چشمگیری کاهش می یابد.

مطالعه بیشتر: آیا مکمل مولتی ویتامین مینرال در بدنسازی لازم است؟

تعادل هورمونی پس از رابطه کی برقرار می شود؟

تاثیر رابطه جنسی بر بدنسازی

برای بدنسازان تعادل دو هورمون اکسی توسین و تستوسترون مهم می باشد. هورمون اکسی توسین تقریبا پس از چهار ساعت به حالت نرمال خود برمی گردد و در نتیجه حالت رخوت و سستی بعد از رابطه برطرف خواهد شد. اما هورمون تستوسترون در افراد عادی پس از برقراری رابطه بعد از یک هفته میزان تستوسترون به بالاترین حد ممکن خواهد رسید که مغز دستور به توقف تولید این هورمون می دهد.

چون که هورمون تستوسترون برای بدنسازان بسیار مهم می باشد در بررسی تاثیر رابطه جنسی بر بدنسازی نشان داد که بدنسازان باید با رعایت یکسری موارد که ذکر خواهیم کرد تلاش کنند که در کوتاه ترین زمان تعادل این هورمون را در بدن برقرار نمایند.

  • راه های افزایش سطح تستوسترون بدون مصرف هورمون
  • خواب و استراحت پس از رابطه
  • اجتناب از مصرف مواد قندی و کربوهیدرات بلافاصله پس از رابطه (باعث کاهش سرعت تولید تستوسترون می شود)
  • مصرف موادی همچون پیاز، فلفل، دارچین و … (مصرف خوراکی ها با طبع گرم)
  • انجام تمرینات قدرتی و تمریناتی که در آن مفاصل و عضلات زیادی درگیر می شوند از جمله این تمرینات می توان به اسکات اشاره نمود.
مطالعه بیشتر: هورمون های پپتیدی چیست؟

باورهای غلط درباره تاثیر رابطه جنسی بر بدنسازی

باورهای غلط درباره تاثیر رابطه جنسی بر بدنسازی

باور اینکه رابطه جنسی تاثیر منفی بر بدنسازی دارد و باید پرهیز کرد باوری غلط است بلکه به دلیل اثراتی همچون کاهش استرس از طریق کاهش سطح هورمون کورتیزول (این هورمون باعث تخریب بافت عضلانی می شود) ارامبخشی و تقویت روحیه وجود آن لازم است ولی باید یکسری موارد را در این مورد در نظر داشته باشیم.

 

توصیه های لازم در ارتباط با بدنسازی و رابطه جنسی

در بررسی تاثیر رابطه جنسی بر بدنسازی نتایجی نشان داده شد که عبارتند از:

۱- در صورت برقراری رابطه قبل تمرین حداقل پنج ساعت فاصله زمانی لازم است.

۲- حتما با رعایت اصول بالا سعی در جبران هورمون تستوسترون داشته باشید.

۳- در برقراری رابطه تعادل را رعایت نمایید. تعداد نرمال برقراری رابطه در هفته حداکثر دو مرتبه می باشد.

۴- از مصرف مشروبات الکلی و دخانیات پرهیز کنید.

 

یک توصیه مهم به آقایان

مایع منی و ترشحات آقایان در رابطه جنسی سرشار از زینک می باشد و زینک نقش مهمی در رشد عضلات دارد در نتیجه بدنسازانی که رابطه جنسی منظم دارند باید حتما باید مصرف زینک را در برنامه غذایی و مکمل های خود بگنجانند.

و در آخر…

 براساس هرم مازلو برقراری رابطه جنسی مانند سایر نیاز های فیزیولوژیک در صدر نیاز های انسان قرار دارد پس حذف و نادیده گرفتن این نیاز حتی در دوران اماده سازی برای مسابقات اصلا منطقی نیست، پس باید بدنسازان با داشتن یک برنامه و بهره گیری از توصیه هایی که در بالا ذکر کردیم به طور مطلوبی به این نیاز پاسخ دهند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *