تناسب اندام

نکات و ترفندهایی برای ایجاد رگ برجسته بدنسازی با کراتین

رگ برجسته بدنسازی با کراتین

کراتین مدت هاست که در جامعه بدنسازی به دلیل تأثیر آن بر اندازه و قدرت عضلات مورد استقبال قرار گرفته است. با این حال، موضوع بحث قابل توجه تأثیر آن بر عروق یا همان دیده شدن وریدها اغلب با عضلات کاملاً مشخص می باشد. در این مطلب، ما درباره رگ برجسته بدنسازی با کراتین می‌پردازیم و دیدگاهی متعادل بر اساس شواهد علمی ارائه می‌کنیم. چه یک بدنساز مشتاق باشید که به دنبال درک تأثیرات بالقوه مکمل ها هستید یا یک ورزشکار باتجربه که به دنبال راه هایی برای افزایش توده عضلانی خود، این مطلب تأثیرات واقعی کراتین بر عروق را روشن می کند.

در این مقاله، توضیح داده شده است که چگونه می‌توان رگ برجسته بدنسازی با کراتین را به وجود آورد و جوانب مختلف این فرآیند را مورد بررسی قرار داد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع و قیمت مکمل های ورزشی حاوی پروتئین

مکمل کراتین چیست؟

مکمل کراتین چیست

قبل از اینکه درباره رگ برجسته بدنسازی با کراتین صحبت کنیم ابتدا برای درک بهتر و آشنایی اولیه به تعریف مکمل کراتین خواهیم پرداخت. عنصر کراتین از نظر شیمیایی به آمینواسیدها شباهت دارد و از متابولیسم اسیدهای آمینه دیگر در کبد، لوزالمعده و کلیه‌ها تولید می‌شود. کراتین در بدن انسان از دو نوع اسید آمینه به نام‌های «گلیسین» و «آرژنین» به وجود می‌آید. تقریباً 65 درصد از مقدار کراتین موجود در بدن انسان در عضلات و به صورت فسفوکراتین وجود دارد، در حالی که مقدار باقی‌مانده کراتین در کلیه‌ها، کبد و مغز ذخیره شده است.

حضور کراتین در عضلات موجب انقباض و فعالیت مناسب ماهیچه‌ها می‌شود، که این انقباضات موجب جابجایی بارهای سنگین توسط انسان می‌گردد. در زمینه بدنسازی و ورزش، استفاده و افزایش کراتین در عضلات، ظرفیت سیستم فسفوژنی بدن را تقویت می‌کند و بهبود قدرت این سیستم باعث بهبود و تقویت عملکرد عضلات می‌شود.

کراتین، باعث افزایش نیروی و مدت زمان انقباض فیبرهای عضلات می‌شود، که این امر باعث افزایش قدرت و حجم عضلات در بدن‌سازان و ورزشکاران می‌شود. برای آشنایی بیشتر با عملکرد کراتین در بدن، می‌توانید مطلب مربوطه را در وبلاگ داروپست مطالعه کنید.

مطالعه بیشتر: مکانیزم کارکرد کراتین در بدن به چه صورت است؟

منابع غذایی کراتین

منابع غذایی کراتین

منابع غذایی مانند گوشت ماهی ساردین، تن ماهی، گوشت سینه مرغ، تخم مرغ و بادام زمینی از بهترین منابع کراتین هستند. افراد گیاه‌خوار به طور کلی کمترین مقدار کراتین را نسبت به افراد گوشت‌خوار در عضلات خود دارند. برای تأمین مقدار کراتین لازم برای بدنشان، ورزشکاران و بدن‌سازان معمولاً از پودر کراتین منوهیدرات استفاده می‌کنند که می‌توانند آن را با آب یا مایعاتی مانند اسموتی مخلوط کنند.

مطالعه بیشتر: مصرف همزمان کراتین به چه صورت است؟

رگ برجسته بدنسازی با کراتین

سیاهرگ‌ها، که خون بدون اکسیژن را از بافت‌های بدن به قلب منتقل می‌کنند، به نزدیکی سطح پوست قرار دارند. معمولاً، برخلاف خانم‌ها که اغلب از برجستگی رگ‌ها ناراحت می‌شوند و سعی می‌کنند از ظاهر آن در بدن‌شان، به‌ویژه در مواردی که رگ‌ها التهابی یا آسیب‌دیده از واریس دارند، جلوگیری کنند، آقایان به دلیل جذابیت این پدیده استقبال می‌کنند. بدن‌سازان و بسیاری از ورزشکاران تمایل دارند که عضلات بزرگ‌تر و قوی‌تری داشته باشند، همچنین به دنبال داشتن رگ‌های برجسته در بدن هستند.

برجستگی و فراوانی رگ‌های بدن، اغلب نمایانگر تمرین بدنسازی یا فعالیت در باشگاه ورزشی، احساس مردانگی و نشانه‌ای از قدرت است. برخی افراد به صورت ژنتیکی دارای رگ‌های برجسته می‌باشند، اما کسانی که از این نوع رگ‌های طبیعی برخوردار نیستند، با استفاده از تکنیک‌ها و مصرف مکمل‌هایی مانند کراتین، می‌توانند رگ برجسته بدنسازی با کراتین را پیدا کنند. در این مورد، توصیه می‌شود با پزشک مشورت کنید.

 

رگ برجسته بدنسازی با کراتین چگونه پدیدار می‌شود؟

رگ برجسته بدنسازی با کراتین

کراتین به عنوان یک گشادکننده‌ی خفیف عروق و شریان‌ها عمل می‌کند. با ایجاد گشودگی در عروق توسط کراتین، مقدار بیشتری خون و اکسیژن به عضلات انسان تأمین می‌شود. معلوم است که شریان‌ها (سرخرگ‌ها) مسئول حمل خون پاک هستند. از سوی دیگر، وریدها (سیاهرگ‌ها) بار مغذی خون دارای دی‌اکسید کربن را منتقل می‌کنند؛ وریدها در سطح عضلات و شریان‌ها در عمق عضلات واقع شده‌اند.

توضیحات فوق بیان می‌کند که کراتین، تأثیر بیشتری بر شریان‌ها دارد، زیرا موجب افزایش تامین خون به عضلات از طریق این شریان‌ها می‌شود. همچنین، با افزایش میزان خونی که از طریق شریان‌ها به عضلات می‌رسد، مقدار بازگشتی خون از طریق وریدها نیز افزایش می‌یابد که این امر یکی از عوامل تشکیل رگ‌ برجسته با کراتین است.

کراتین نیز تاثیری در احتباس و بقاء آب در عضلات دارد که این موضوع باعث رگ برجسته بدنسازی با کراتین می‌گردد. اما چگونه این اتفاق می افتد؟ با افزایش احتباس آب در عضلات، فشار عضلات بر روی وریدهای سطحی افزایش می‌یابد که این امر باعث برجسته‌تر شدن رگ‌ها می‌گردد.

کراتین به طریق دیگری نیز می‌تواند به‌طور غیرمستقیم در برجسته‌سازی رگ‌ها دخیل باشد، و آن افزایش قدرت ورزشکار و بلند کردن وزنه‌های سنگین‌تر است؛ که این امر نیز باعث افزایش فشار بر عضلات و در نتیجه برجسته شدن رگ‌ها می‌شود.

 

راه های دیگر برای داشتن رگ برجسته بدنسازی

افراد لاغر معمولاً بیشترین تمایل به داشتن رگ‌های نمایان در بدن خود دارند و به طور کلی بدن آنان به نمایان شدن رگ‌های سطحی حساس‌تر است. از این ویژگی می‌توان برای روشی در جهت برجسته‌سازی رگ‌های بدن استفاده کرد. این روش شامل برداشتن لایه چربی بین عضله و پوست بدن است. ورزش‌های سنگین باعث افزایش مصرف کالری و کاهش چربی می‌شوند؛ بنابراین، افزایش وزن و تعداد جلسات ورزشی که انجام می‌دهید، بطور طبیعی منجر به افزایش توانایی پمپاژ خون و برجسته‌تر شدن رگ‌ها خواهد شد.

حذف آب از عضلات با استفاده از رژیم غذایی کم نمک، می‌تواند باعث نمایان‌تر شدن عضلات و برجسته‌تر شدن رگ‌ها شود. یک روش دیگر استفاده از منبسط‌کننده‌های عروق مانند “آرژنین” و “اسید نیتریک” است که نقش مؤثری در رگ برجسته بدنسازی با کراتین را دارند.

 

رگ برجسته بدنسازی با کراتین در پاها

رگ برجسته بدنسازی با کراتین در پاها

اصطلاح “عروق” توسط پزشکان برای اشاره به سیستم سرخرگ‌ها و سیاه‌رگ‌ها به کار می‌رود، اما برای بدن‌سازان، اهمیت واژه “رگ” در ارتباط با دیده شدن رگ‌ها زیر پوست است. در شرایط ایده‌آل، رگ‌های برجسته منجر به ظاهری سالم و متعادل در بدن می‌شوند و عضلات با وجود وجود رگ‌های برجسته به طور آرام و بهتر کار می‌کنند.

برجسته سازی رگ پا منجر به آشکار شدن دو رگ اصلی در پا می‌شود، یکی در قسمت ساق پا به نام “تیبیا” که استخوان درشت نی نیز نامیده می‌شود، و دیگری در قسمت استخوان ران به نام “فمور”. اگرچه شکل و گسترش رگ‌های زیر پوستی شما به دلیل عوامل ژنتیکی مشخص می‌شود، اما با استفاده از چندین روش و تکنیک، می‌توان رگ‌های پا را برجسته ساخت.

 

تمرین برجسته سازی رگ‌ها

غیر از رگ برجسته بدنسازی با کراتین برای داشتن پاهایی عضلانی با رگ‌های برجسته، حیاتی است که یک برنامه‌ی عضله‌سازی منظم و متناسب را برای تقویت عضلات چهار سر ران و ساق پا طراحی و اجرا کنید.

برای برجسته سازی رگ‌های پا، تمرینات زیر را انجام دهید:

  • پرس ساق پا
  • اکستنشن ساق پا
  • فلکشن نشسته
  • فلکشن خوابیده
  • اسکوات با یک پا (یکی از سخت‌ترین تمرین‌ها)

یک توصیه مهم درباره “پمپ”ها این است که بلافاصله بعد از مصرف مکمل‌های پمپ که معمولاً قبل یا حین تمرین مصرف می‌شوند، ورزشکاران باید حرکات کششی انجام دهند. طبق توصیه‌های “مؤسسه فناوری ماساچوست”، عضلات در طول ورزش تحت فشارند و کوچک می‌شوند و این مکمل‌ها می‌توانند باعث تجمع اسید لاکتیک شده و در نتیجه، دردهای عضلانی را ایجاد کنند.

انجام حرکات کششی به سرعت تخلیه اسید لاکتیک جمع شده را تسریع می‌کند. حتی اگر در آن لحظه، عضله‌ی پمپ شده (عضله‌ای که به دلیل افزایش جریان خون حجیم‌تر و دارای رگ‌های برجسته است) به نظر کوچک‌تر برسد، اما برای جلسه‌ی بعدی تمرین آماده می‌شود.

مطالعه بیشتر: راهنمای جامع تاثیر مکمل پمپ برای عضله سازی

تمرینات «کاردیو» را شروع کنید.

ورزش کاردیو، یک فعالیت ورزشی با ریتم خاص است که باعث افزایش شدید ضربان قلب می‌شود. اضافه کردن تمرینات کاردیو به برنامه‌ی تمرینات، جریان خون در بدن شما را افزایش می‌دهد. این تمرینات باعث افزایش ظرفیت رگ‌های شما برای منبسط شدن می‌شود و اکسیژن بیشتری به عضلات شما می‌رساند، همچنین با کاهش احتباس آب، وضعیت عضلاتتان را بهبود می‌بخشد.

با توجه به دستورالعمل فعالیت بدنی برای آمریکایی‌ها، هر هفته باید 150 الی 300 دقیقه ورزش متوسطی مانند پیاده‌روی یا تمرینات کاردیو را به برنامه‌ی تمرینات خود اضافه کنید. اگر در سه روز از هفته به فعالیت‌های سنگین‌تری مانند دویدن، دوچرخه‌سواری با سرعت متوسط یا سریع (با میانگین سرعت 12 کیلومتر در ساعت)، بوکس و شنا به مدت 20 الی 60 دقیقه در هر نوبت اختصاص دهید، نتایج مشابهی را خواهید داشت.

 

رگ برجسته بدنسازی با تغذیه

بیشتر بدن‌سازان برای کاهش چربی و نمایان ساختن رگ‌های عضلات، از برنامه‌ی غذایی خاصی پیروی می‌کنند. برای حفظ توده عضلانی، نیاز است که مقدار کالری مصرفی و مقدار پروتئین مورد نیاز را رعایت کنید. آکادمی تغذیه و رژیم غذایی توصیه می‌کند که برای هر 453 گرم (یک پوند) وزن بدن، حدود 0.37 گرم پروتئین مصرف شود.

اجتناب از مصرف چربی‌های اشباع و ترجیحاً استفاده از چربی‌های غیراشباع موجود در تخم کتان و روغن ماهی، همچنین از چربی‌های تک اشباع نشده که در بادام زمینی و آووکادو یافت می‌شود، توصیه می‌شود؛ زیرا بدن قادر به تولید چربی‌های اشباع نشده نیست. مصرف آب به میزان کافی نیز می‌تواند به برجسته‌سازی رگ‌ها کمک نماید. قبل از شروع رژیم غذایی برای بدنسازی، مشاوره با پزشک توصیه می‌شود.

 

رگ برجسته بدنسازی با تکنیک‌هایی دیگر

اگر تمایل به شرکت در مسابقات زیبایی اندام یا حضور در صحنه دارید، علاوه بر رگ برجسته بدنسازی با کراتین، روش‌های دیگری نیز وجود دارد. قبل از شروع به مسابقه، می‌توانید حرکاتی مانند پمپ عضلانی با وزن‌های سبک (برای افزایش حجم و تاکید بر رگ‌های عضلانی)، انجام حرکات انعطاف‌پذیری و فرم‌دهی، و انجام تمرینات مختلفی مانند حرکات تقویت عضلات ساق پا را انجام دهید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *