زایمان و بارداری, زنان

آیا باید مولتی ویتامین در بارداری مصرف شود؟

مولتی ویتامین در بارداری

مولتی ویتامین‌ در بارداری مکمل ‌هایی هستند که برای زنان باردار ساخته می‌شوند تا ویتامین ‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بارداری سالم را به بدنشان برسانند. داشتن یک رژیم غذایی سالم و متنوع در بارداری به شما کمک می کند تا بیشتر ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را دریافت کنید.

زمانی که باردار هستید توصیه می شود 400 میکروگرم اسید فولیک در روز از قبل از بارداری تا هفته 12 بارداری مصرف شود. علاوه بر این توصیه می شود که روزانه یک مکمل ویتامین D مصرف کنید. در دوران بارداری از مکمل حاوی ویتامین A (رتینول) استفاده نکنید. ویتامین A  بیش از حد می تواند به کودک شما آسیب برساند.

مولتی ویتامین در بارداری معمولا حاوی بیش از 20 ویتامین و مواد معدنی از جمله ویتامین های B1، B2، B3، B6، B12، C، D، E، K، اسید فولیک، ید، منیزیم، آهن، مس، روی و سلنیوم هستند. تحقیقات نشان داده است که مصرف مولتی ویتامین های گران قیمت در دوران بارداری ضروری نیست.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع و قیمت مکمل های ورزشی حاوی پروتئین

چرا مصرف مولتی ویتامین در بارداری مهم است؟

اهمیت مصرف مولتی ویتامین در بارداری

مولتی ویتامین اسید فولیک و آهن در بارداری به بیش از حد معمول آن نیاز است. که در ادامه به دلایل آن پرداخته ایم.

اسید فولیک به جلوگیری از نقص لوله عصبی کمک می کند. این نقص ها ناهنجاری های جدی در مغز و نخاع جنین هستند. در حالت ایده آل، مصرف اسید فولیک اضافی را حداقل 3 ماه قبل از بارداری شروع کنید.

آهن از رشد جفت و جنین حمایت کرده و به بدن کمک می کند تا خون را برای تامین اکسیژن به جنین فراهم سازد. آهن همچنین به پیشگیری از کم خونی کمک می کند.

مطالعه بیشتر: علل کم خونی در کودکان چیست؟

کدام ویتامین قبل از تولد بهتر است؟

کدام ویتامین قبل از تولد بهتر است

علاوه بر بررسی اسید فولیک و آهن، به دنبال مصرف مولتی ویتامین در بارداری باشید که حاوی کلسیم و ویتامین D باشد. این ویتامین ها به رشد دندان ها و استخوان های کودک کمک می کنند. همچنین ممکن است به دنبال یک ویتامین قبل از تولد باشید که حاوی ویتامین C، ویتامین A، ویتامین E، ویتامین B، روی و ید باشد.

 

1-اسید فولیک

اسید فولیک به جلوگیری از نقص لوله عصبی کمک می کند.

غذاهایی که اسید فولیک دارند عبارتند از:

 

2-کلسیم

کلسیم برای یک زن باردار نیز مهم است. چرا که کلسیم می تواند به جلوگیری از از دست دادن تراکم استخوان کمک کند. به این دلیل که کودک از کلسیم برای رشد استخوان خود استفاده می کند.

منابع کلسیم عبارتند از:

  • شیر، پنیر و ماست
  • سبزیجات برگ سبز، شاهی یا کلم پیچ
  • نان و هر غذایی که با آرد غنی شده درست می شود
  • ماهی ها مانند ساردین و pilchards
مطالعه بیشتر: آب پنیر چیست؟

3-ید

ید برای عملکرد سالم تیروئید زنان در دوران بارداری حیاتی است. کمبود ید می تواند باعث:

  • سقط جنین
  • مرده زایی
  • توقف رشد فیزیکی
  • ناتوانی ذهنی شدید
  • ناشنوایی شود

 

4-آهن

آهن به بدن کمک می کند تا گلبول های قرمز خون بیشتری بسازد. این سلول‌ های خونی اکسیژنی را که برای رشد کودک نیاز دارد به او می‌رسانند.

 

5-ویتامین C

ویتامین C از سلول ها محافظت و به حفظ سلامت زنان باردار کمک می کند. این ویتامین در طیف گسترده ای از میوه ها و سبزیجات یافت شده و یک رژیم غذایی متعادل می تواند تمام ویتامین C مورد نیاز را تامین کند.

منابع ویتامین C عبارتند از:

  • پرتقال
  • فلفل قرمز و سبز
  • توت فرنگی
  • توت سیاه
  • کلم بروکلی
  • سیب زمینی
مطالعه بیشتر: آشنایی با ماده معدنی ضروری بدن

رژیم های گیاهخواری و رژیم های خاص در بارداری

رژیم های گیاهخواری در بارداری

یک رژیم گیاهخواری متنوع و متعادل باید در دوران بارداری مواد مغذی کافی برای شما و کودکتان فراهم کند. اما ممکن است دریافت آهن و ویتامین B12 کافی در این نوع رژیم سخت تر باشد. با یک ماما یا پزشک در مورد چگونگی اطمینان از دریافت کافی این مواد مغذی مهم صحبت کنید.

اگر گیاهخوار هستید یا به دلیل عدم تحمل غذایی (مثلاً رژیم غذایی بدون گلوتن برای بیماری سلیاک) یا به دلایل دیگری از رژیم غذایی محدود پیروی می کنید، با یک ماما یا پزشک عمومی صحبت کنید.

اما به طور کلی، از مصرف ویتامین ها یا مولتی ویتامین در بارداری با دوز بیش از مقدار مورد نیاز روزانه خودداری کنید. دوزهای بالای برخی از ویتامین ها ممکن است برای کودک شما مضر باشد. به عنوان مثال، ویتامین A اضافی در دوران بارداری می تواند به طور بالقوه به کودک شما آسیب برساند.

مطالعه بیشتر: اثرات مکمل بدنسازی در دوران بارداری و شیردهی چیست؟

 آیا باید نگران سایر مواد مغذی باشید؟

اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3، نوعی چربی که به طور طبیعی در بسیاری از ماهی ها یافت می شود، به رشد مغز کودک کمک می کند. اگر ماهی یا سایر مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 نمی خورید، پزشک ممکن است مکمل های اسید چرب امگا 3 را علاوه بر مولتی ویتامین در بارداری توصیه کند.

 

چه زمانی باید مصرف ویتامین های دوران بارداری را شروع کنید؟

در حالت ایده آل، مصرف مولتی ویتامین در بارداری را قبل از بارداری شروع کنید. در واقع، به طور کلی ایده خوبی برای زنان در سنین باروری است که به طور منظم ویتامین مصرف کنند. لوله عصبی کودک، که به مغز و نخاع تبدیل می شود، در ماه اول بارداری رشد می کند، شاید حتی قبل از اینکه بدانید باردار هستید.

مطالعه بیشتر: معرفی بهترین مولتی ویتامین ها در سال 2023

آیا ویتامین های دوران بارداری عوارض جانبی دارند؟

گاهی اوقات آهن موجود در مولتی ویتامین در بارداری به یبوست کمک می کند. برای پیشگیری از یبوست:

  • به مقدار زیاد مایعات بنوشید
  • فیبر بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید
  • فعالیت بدنی را در برنامه روزانه خود بگنجانید، تا زمانی که از نظر پزشک معالجتان خوب باشد
  • از پزشک خود در مورد استفاده از نرم کننده مدفوع سوال کنید
مطالعه بیشتر: نحوه عملکرد قرص ضد یبوست به چه صورتی است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *