بیماری‌ ها

6 راه برای پاکسازی ریه ها

پاکسازی ریه ها

راه‌ های زیادی برای پاکسازی ریه ‌ها وجود دارد، از جمله ایجاد تغییر در سبک زندگی و انجام تمرین ‌هایی برای کمک به ریه ‌ها جهت خلاص شدن از شر مخاط اضافی. ریه های ما کارهای زیادی برای ما انجام می دهند و می توان اقداماتی را برای کمک به عملکرد بهتر آن ها انجام داد.

هوایی که ما تنفس می کنیم می تواند به انواع مختلفی از آلاینده ها آلوده باشد. همه چیز از گرده گرفته تا مواد شیمیایی و دود سیگار می تواند در هوا به دام افتاده و وارد ریه های ما شود.

ریه های ما عمدتاً اندام هایی هستند که خود تمیز شونده هستند، اما کارهای خاصی وجود دارد که می توان برای کمک به عملکرد آن ها در سطح مطلوب انجام داد.

پاکسازی ریه ها ممکن است برای افرادی که شرایط سلامتی دارند که باعث مشکلات تنفسی می شود، مانند آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) یا فیبروز کیستیک مفید باشد که در ادامه به راه های پاکسازی آن اشاره کرده ایم.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع و قیمت مکمل های ورزشی حاوی پروتئین

راه های پاکسازی ریه

  1. رایحه های مصنوعی را از بین ببرید

ممکن است فکر کنید که با خوشبو کردن هوا، شمع‌ها یا عودها، به هوای خانه ‌تان کمک می ‌کنید. با این حال، این عطرها اغلب مملو از مواد شیمیایی مضر هستند که می توانند ریه های شما را تحریک کنند.

حتی پاک کننده های خانگی نیز می توانند به عنوان محرک عمل کنند، بنابراین پاک کننده های خود را با محصولات کاملا طبیعی جایگزین کنید.

 

  1. زمان بیشتری را در خارج از منزل بگذرانید

پاکسازی ریه ها

دریافت هوای تازه کافی می تواند به پاکسازی ریه ها و حفظ عملکرد صحیح آن ها کمک کند. پیش بینی آلودگی در منطقه خود را بررسی کنید. از ورزش کردن در خارج از منزل زمانی که مقدار آلودگی زیاد است خودداری و از سوزاندن زباله، سوزاندن چوب یا سایر انواع دود دوری کنید. اگر نگران آلودگی هستید یا در منطقه ای با آلاینده های سنگین زندگی می کنید، می توانید از ماسک فیلتر هوا استفاده کنید.

مطالعه بیشتر: بهترین زمان تمرینات ورزشی چه ساعاتی از روز است؟
  1. تمرینات تنفسی را امتحان کنید

یکی دیگر از روش های پاکسازی ریه ها تمرینات تنفسی است. برخی تمرین ‌های تنفسی می‌ توانند عملکرد ریه را بهبود بخشند، به‌ ویژه برای افرادی که در حال حاضر سیگار می ‌کشند یا در گذشته سیگار می ‌کشیده ‌اند و به دلیل بیماری مزمن ریوی آسیب ریه دارند.

همچنین ابزارهایی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تنفس خود را تمرین کنید، مانند اسپیرومتر. این نوع دستگاه اغلب بعد از جراحی برای کمک به روند بهبودی استفاده می شود.

سایر تمرینات تنفسی نیازی به استفاده از وسایل کمکی ندارند. این تکنیک ها عبارتند از:

مطالعه بیشتر: آشنایی با برنامه صحیح ورزشی
  1. ضربات به قفسه سینه را تمرین کنید

ضربات به قفسه سینه

پرکاشن قفسه سینه، یکی از روش هایی است که علاوه بر پاکسازی ریه ها می تواند به تخلیه مخاط کمک کند. به این صورت است که روی تخت بر روی شکم دراز بکشید و سر خود را پایین بیاورید و به آرامی فرد دیگری به پشت شما ضربه بزند و از بالا به پایین این کار را تکرار کند.

بسیاری از افراد مبتلا به فیبروز کیستیک یا ذات ‌الریه از ضربه ‌ای و درناژ وضعیتی استفاده می ‌کنند. به پشت فرد ضربه محکمی با دست (حالتی که در عکس می باشد) ضربه می زنیم که به تخلیه ترشحات کمک می کند. این حالت به ترشحات به سمت بالا و خارج از ریه ها کمک می کند.

 

  1. رژیم غذایی خود را تغییر دهید

رژیم غذایی شما می تواند به طرق مختلف بر سلامت ریه شما تأثیر بگذارد.

  • ویتامین دی: خوردن غذاهای غنی از ویتامین D ممکن است سلامت ریه شما را بهبود بخشد. یک مطالعه در سال 2017 روی افراد مبتلا به آسم نشان داد که سطوح سالم ویتامین D تعداد حملات آسمی را که نیاز به درمان کورتیکواستروئیدی دارند کاهش می دهد. بهترین منابع غذایی ویتامین D معمولاً محصولات حیوانی مانند سالمون، ساردین و تخم مرغ هستند. با این حال، غلات صبحانه و سایر محصولاتی که به طور طبیعی حاوی ویتامین نیستند ممکن است با آن غنی شده باشند.
  • غذاها و نوشیدنی های ضد التهاب: برخی از غذاها و نوشیدنی ها حاوی آنتی اکسیدان های ضد التهابی هستند. کاهش التهاب راه‌ های هوایی و آنتی‌اکسیدان‌ها می ‌تواند به تنفس راحت ‌تر شما کمک کنند. سایر گزینه های ضد التهابی شامل انواع توت ها، بروکلی، زردچوبه و شکلات تلخ است.
  • چای سبز را امتحان کنید: در یک مطالعه کره ای، نشان داده شد که مصرف چای سبز فقط دو بار در روز خطر ابتلا به COPD را در افراد 40 سال و بالاتر کاهش می دهد.
  • چربی های سالم: همچنین می ‌توانید رژیمی انتخاب کنید که کربوهیدرات کم و چربی ‌های سالم بیشتری داشته باشد. متابولیسم کربوهیدرات ها نسبت به متابولیسم چربی ها دی اکسید کربن بیشتری تولید و اکسیژن بیشتری مصرف می کند.
مطالعه بیشتر: بهترین مواد غذایی برای ویتامین D و کلسیم
  1. بیشتر ورزش های هوازی داشته باشید

ورزش های هوازی

یک برنامه ورزشی که شامل فعالیت هوازی است می تواند به بهبود ظرفیت و پاکسازی ریه ها کمک کند. تمرینات هوازی شامل:

  • پیاده روی
  • دویدن
  • دوچرخه سواری، چه در فضای باز یا داخل خانه
  • شنا كردن
  • رقص یا تمریناتی مانند رقص زومبا
  • بوکس
  • ورزش هایی مانند تنیس

اگر یک بیماری مزمن ریوی دارید، مهم است که قبل از شروع یک برنامه ورزشی با پزشک خود صحبت کنید تا روتین مناسب خود را پیدا کنید.

مطالعه بیشتر: آشنایی با تمرینات قدرتی شناگران

خطرات و هشدارها

خطرات و هشدارها

تحقیقات زیادی که استفاده از محصولاتی مانند قرص ‌های پاکسازی ریه ‌ها را حمایت کند، وجود ندارد. بهتر است با پرهیز از سیگار کشیدن، آلودگی و سایر عوامل تحریک کننده ریه از آسیب ریه جلوگیری کنید.

برخی از محصولات پاک کننده ریه، ممکن است برخی از بیماری های ریوی را بدتر کنند، بنابراین قبل از استفاده از هر محصول خاصی برای پاکسازی ریه حتما با پزشک خود صحبت کنید.

مطالعه بیشتر: انواع کربوهیدرات ها در رژیم غذایی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *