مواد غذایی

آیا کنسرو تن ماهی برای شما خوب است یا بد؟

کنسرو تن ماهی

کنسرو تن ماهی یکی از مواد اصلی در بسیاری از آشپزخانه ها است. این بسته بندی پروتئینی، ارزان است و ماندگاری بالایی دارد.

با وجود این فواید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا کنسرو ماهی واقعاً سالم است و خوردن آن چقدر بی خطر است.

این مقاله به محتوای غذایی کنسرو تن ماهی و همچنین فواید و مضرات بالقوه خوردن آن می پردازد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع و قیمت مکمل های ورزشی حاوی پروتئین

ارزش غذایی تن ماهی

ارزش غذایی تن ماهی

تن ماهی انواع مختلفی دارد. با این حال، به طور کلی یک منبع عالی از پروتئین است که چربی و کالری کمی دارد.

بسته بندی کنسرو تن ماهی در روغن یا آب می تواند بر محتوای غذایی آن تأثیر بگذارد. تن ماهی بسته بندی شده در روغن کالری و چربی بیشتری نسبت به تن ماهی بسته بندی شده در آب دارد. به طور کلی، تن ماهی کنسرو شده نسبت به ماهی تازه دارای سدیم بیشتری است. با این حال، تعداد کالری و مقدار چربی کل و چربی اشباع شده بستگی به این دارد که ماهی تن در روغن یا آب بسته بندی شده باشد.

محتوای مواد مغذی می تواند بین برندها بر اساس نحوه بسته بندی ماهی تن متفاوت باشد، بنابراین بهتر است برچسب آن را بررسی کنید.

کنسرو ماهی تن بسته بندی شده در آب ممکن است دارای اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) بیشتری باشد. DHA نوعی اسید چرب امگا 3 است که به ویژه برای سلامت مغز و چشم مهم است.

علاوه بر این، ماهی کنسرو شده منابع خوبی از چندین ویتامین و مواد معدنی ضروری از جمله ویتامین D، سلنیوم و ید می باشد.

مطالعه بیشتر: بهترین مواد غذایی برای ویتامین D و کلسیم

فواید کنسرو تن ماهی

فواید کنسرو تن ماهی

خوردن تن ماهی فواید زیادی دارد.

  • منبع پروتئین ارزانی است.
  • همچنین برای مدت طولانی نگهداری می شود. برخی از مارک ها می توانند 2 تا 5 سال در انبار دوام بیاورند.
  • اگر به دنبال کاهش وزن هستید، تن ماهی گزینه خوبی است زیرا کالری کمی دارد و در عین حال پروتئین بالایی دارد.
  • رژیم های غذایی سرشار از پروتئین با مزایایی برای کاهش وزن، از جمله افزایش احساس سیری و کاهش هوس همراه است
  • تن ماهی علیرغم اینکه چربی کمی دارد، همچنان منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 محسوب می شود
  • امگا 3 چربی های ضروری رژیم غذایی هستند که برای سلامت قلب، چشم و مغز مفید هستند. ماهی منبع مهمی از این چربی های سالم است که در رژیم غذایی در نظر گرفته می شود، اگرچه امگا 3 را هم می توان از غذاهای گیاهی نیز دریافت کرد.
  • خوردن تن ماهی یک راه آسان برای افزایش امگا 3 در رژیم غذایی شما است.

علاوه بر چربی های سالم، تن ماهی همچنین منبع خوبی از چندین ویتامین و مواد معدنی، به ویژه ویتامین D و سلنیوم است.

مطالعه بیشتر: خواص ماکارونی و فواید سلامتی آن

نکات منفی کنسرو تن ماهی

نکات منفی کنسرو تن ماهی

دو نگرانی اصلی در مورد تن ماهی، محتوای جیوه و پایداری آن است.

همچنین برخی از مضرات بالقوه برای تن ماهی وجود دارد، از جمله محتوای چربی و سدیم و ایمنی خود قوطی.

 

1-جیوه

جیوه یک فلز سنگین است که اغلب به دلیل آلودگی آب در ماهی وجود دارد. تحقیقات نشان داده است که قرار گرفتن زیاد در معرض جیوه می‌تواند باعث اختلال در سیستم عصبی مرکزی در انسان شود.

ماهی مخصوص تن نسبت به سایر انواع ماهی مانند ماهی آزاد یا تیلاپیا، جیوه بیشتری دارد. به طور کلی، گونه‌های بزرگ‌تر ماهی استفاده شده در تن، مانند آلباکور، دارای جیوه بیشتری است.

بزرگسالان: مطالعات نشان داده است که افرادی که حداقل یک بار در هفته ماهی با جیوه بالا مصرف می کنند، سطح جیوه بالایی دارند و بیشتر در معرض خستگی هستند.

کودکان: نکته مهم، تحقیقات نشان داده است که قرار گرفتن در معرض جیوه به ویژه برای سیستم عصبی کودک در حال رشد سمی است. به همین دلیل، والدین باید از دادن تن ماهی به نوزادان و کودکان خردسال خودداری کنند.

طبق گفته سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، کودکان 2 تا 10 ساله می توانند دو تا سه بار در هفته تا 1 اونس (28 گرم) ماهی کم جیوه، از جمله تن ماهی مصرف کنند.

مطالعه بیشتر: راه های مصرف فیبر از رژیم غذایی

پزشکان مصرف ماهی در نوزادان در سال اول زندگی را توصیه نمی کنند. اما با این حال، هیچ توصیه ای برای مصرف کنسرو تن ماهی در نوزادان وجود ندارد. بنابراین، بهتر است از پزشک اطفال خود بپرسید که چه مقدار کنسرو را می توانید با خیال راحت به کودک خود بدهید.

زنان باردار یا شیرده:  FDAتوصیه می کند که زنان باردار یا شیرده از مصرف ماهی های حاوی جیوه پرهیز کنند.

مطالعه بیشتر: منابع پروبیوتیک طبیعی شامل چه چیزی است؟

2-فشارخون

اگر به‌ علت بیماری ‌هایی مانند فشار خون به شما توصیه شده است که میزان مصرف نمک خود را کاهش دهید، بهتر است که در رژیم غذایی خود از کنسروهای کم‌نمک‌تر یا تن ماهی تازه استفاده کنید. همچنین، اگر قصد کاهش وزن دارید، توصیه نمی‌شود از کنسرو با روغن استفاده کنید. تن ماهی با آب دارای سطوح کمتری از چربی‌های اشباع، چربی‌های معمولی و کلسترول است و همچنین با تامین پروتئین خون، احساس سیری را در شما به ارمغان می‌آورد که تمامی این عوامل به کاهش وزن شما کمک خواهند کرد.

مطالعه بیشتر: 9 فواید سلامتی ویتامین B6

3- بیس‌فنول (BPA)

بیس‌فنول BPA

استفاده از ماده شیمیایی به نام بیس‌فنول (BPA) در بسته‌بندی تن ماهی، باعث افزایش ماندگاری فلز کنسرو می ‌شود. هرچند تاکنون تأثیر مستقیم این ماده بر سلامت انسان به طور دقیق ثابت نشده است، اما برخی افراد باور دارند که ورود این ماده شیمیایی به بدن، تأثیرات منفی روی سلامتی خواهد داشت. به همین دلیل، برخی از برندها در حال حاضر تن ماهی خود را به صورت BPA-free (بدون بیس‌فنول) تولید می‌ کنند.

و در آخر…

مصرف کنسرو تن ماهی به عنوان یک منبع غذایی پربار و قیمت مناسب، با ارزش غذایی بالا و غنی از پروتئین، ویتامین‌های حیاتی و مواد معدنی همراه است. همچنین، با ماندگاری بالا و داشتن عمر طولانی پیش از باز شدن، می‌توان مقدار زیادی از آن را برای استفاده در مواقع ضروری نگهداری کرد. با این وجود، مصرف تن ماهی ممکن است عواقبی برای سلامتی انسان و محیط زیست به همراه داشته باشد. به همین دلیل، رعایت نکاتی مانند بررسی ارزش غذایی بسته‌بندی و کنترل میزان مصرف هفتگی تن ماهی بسیار حائز اهمیت است. آگاهی از خطرات احتمالی، اجازه خواهد داد تا بتوانیم از فواید مصرف تن ماهی بهره ببریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *