بیماری‌ ها

10 روش پایین آوردن تب در خانه

روش پایین آوردن تب در خانه

برخلاف باکتری ها، ویروس ها به آنتی بیوتیک ها پاسخ نمی دهند. در بیشتر موارد، بیماری های ویروسی به سادگی باید دوره خود را طی کنند. استراحت کردن، خوردن مایعات یا استفاده از داروهای کاهنده تب بدون نسخه از روش پایین آوردن تب در خانه می باشند که می تواند تا زمان برطرف شدن آن کمک کند.

تب ویروسی تبی است که در نتیجه یک عفونت ویروسی اتفاق می افتد. ویروس ها میکروب های کوچکی هستند که به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند.

تب‌هایی که توسط ویروس‌های سرماخوردگی یا ویروس‌های آنفولانزا ایجاد می‌شوند، می‌توانند 3 تا 4 روز طول بکشند، و متأسفانه، تب به‌ویژه تب شدید (بیش از 39 درجه سانتی گراد) می‌تواند کاملاً ناراحت کننده باشد. اگر از تب رنج می برید و به دنبال راهی برای پایین آوردن تب خود هستید در ادامه چند نکته و روش پایین آوردن تب در خانه یا با دارو اشاره کرده ایم.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع و قیمت مکمل های ورزشی حاوی پروتئین

تب و علائم آن

تب و علائم آن

دمای معمول بدن اکثر افراد حدود 37 درجه سانتیگراد است. هر درجه یا بالاتر از این به عنوان تب در نظر گرفته می شود. تب می تواند از چند روز تا یک هفته یا بیشتر طول بکشد، بسته به نوع عفونت ایجاد کننده آن. در حالی که ویروس دوره خود را طی می کند، چندین روش پایین اوردن تب در خانه وجود دارد که می توانید برای مدیریت علائم خود انجام دهید.

مطالعه بیشتر: علائم، نشانه ها و راه های پیشگیری از آنفولانزا

10 چیزی که می تواند به کاهش تب کمک کند

خوشبختانه، چندین روش پایین آوردن تب در خانه وجود دارد که می تواند تب شما را کاهش و ناراحتی را تسکین دهد.

 

1- به مقدار زیاد مایعات بنوشید

مصرف مایعات

مصرف مایعات از بهترین روش پایین آوردن تب در خانه می باشد. نوشیدن مایعات زیاد هنگام تب بسیار مهم است، زیرا می تواند به جلوگیری از کم آبی بدن و خنک نگه داشتن بدن شما کمک کند. اگر گلو درد دارید، نوشیدن مایعات خنک نیز می تواند به تسکین گلودرد شما کمک کند.

انواع مایعاتی که می توانند به تسکین تب کمک کنند عبارتند از:

  • آب
  • آب میوه
  • چای بدون کافئین

مهم است که از نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، چای و برخی از انواع نوشابه های گازدار پرهیز کنید، زیرا این نوشیدنی ها نیز می توانند به کم آبی بدن کمک کنند.

به خاطر داشته باشید که در بیشتر موارد، نوشیدن مایعات به میزان قابل توجهی تب شما را کاهش نمی دهد. با این حال، به تسکین علائم شما و جلوگیری از کم آبی بدن کمک می کند.

مطالعه بیشتر: 9 فواید سلامتی ویتامین B6

2- استراحت

استراحت یکی دیگر از روش پایین آوردن تب در خانه است. فعالیت می تواند دمای بدن شما را افزایش دهد. برای بهبودی و کاهش تب نیاز به استراحت دارید. برای بزرگسالانی که تب آنها 102 درجه فارنهایت (9/38 درجه سانتیگراد) یا کمتر است، توصیه می شود فقط استراحت کنند و مایعات زیادی بنوشند. دارو همیشه لازم نیست خواب کافی همچنین می تواند به حمایت از یکپارچگی سیستم ایمنی بدن شما کمک کند، بنابراین بدن شما می تواند با ویروس های تب دار مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا مبارزه کند.

اگر تب شما با سردرد شدید، سفتی گردن، تنگی نفس یا سایر علائم و نشانه‌های غیرعادی همراه است، با پزشک تماس بگیرید.

مطالعه بیشتر: آشنایی با فواید اسید فولیک

3- پارچه خیس

قرار دادن یک پارچه سرد و مرطوب روی پیشانی و پشت گردن می تواند به بهبود علائم تب کمک کند.

 

4- داروی OTC مصرف کنید

داروهای بدون نسخه (OTC)

داروهای بدون نسخه (OTC)، از جمله ایبوپروفن (ادویل، موترین)، ناپروکسن (Aleve)، استامینوفن (تیلنول) و آسپرین، سریع ترین راه برای کاهش قابل توجه تب هستند. این داروها باید با غذا مصرف شوند. اگر شما یا فرزندتان تب شدیدی دارید، ممکن است ارائه دهنده شما مصرف یکی از این داروها را توصیه کند.

به خاطر داشته باشید که ممکن است بین 30 تا 45 دقیقه طول بکشد تا دارو شروع به کار کند و مهم است که در یک دوره 24 ساعته از دوز توصیه شده تجاوز نکنید (این داروها برای کودکان زیر شش سال نیز توصیه نمی شوند).

اگرچه داروهای OTC می‌توانند به کاهش تب شما کمک کنند، اما ممکن است تب شما را به دمای طبیعی شما کاهش ندهد و تأثیر آن ممکن است موقتی باشد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع مسکن ها

5- آب قلم بنوشید

مصرف غذای مقوی

نوشیدن آبگوشت و سوپ می تواند به هیدراته نگه داشتن بدن شما کمک کند. اگر اشتهای شما در نتیجه عفونت کاهش یافته است، نوشیدن آبگوشت و سوپ نیز می تواند به رساندن مواد مغذی مهمی کمک کند که به قوی نگه داشتن بدن در هنگام مبارزه با عفونت کمک می کند.

مطالعه بیشتر: چند مورد از مهم‌ترین ماده معدنی ضروری بدن و منابع آن ها

6- از کمپرس خنک استفاده کنید

قرار دادن کمپرس خنک روی پیشانی و مچ دست یکی از روش پایین آوردن تب در خانه است که می تواند به تسکین و کاهش تب کمک کند.

 

7- حمام ولرم بگیرید

حمام ولرم (نه سرد یا سرد) می تواند به کاهش تب و شل شدن ماهیچه های بدن کمک کند.

 

8- از یک رطوبت ساز استفاده کنید

استفاده از یک مرطوب کننده دمای بدن شما را کاهش نمی دهد، اما می تواند رطوبت هوا را افزایش دهد که در نتیجه سایر علائم سرماخوردگی و آنفولانزا مانند آبریزش بینی، احتقان بینی و سرفه خشک را تسکین می دهد.

 

9- وعده های غذایی کوچک بخورید

بسیاری از افراد ممکن است در هنگام تب کاهش اشتها داشته باشند، به همین دلیل است که سوپ ها و وعده های غذایی کوچک تر می توانند به اطمینان از دریافت مواد مغذی مناسب خود کمک کنند.

مطالعه بیشتر: بهترین مواد غذایی برای ویتامین D و کلسیم

10- لباس سبک بپوشید

پوشیدن لباس های سبک و استفاده از پتوهای سبک وزن هنگام خواب یا استراحت می تواند یکی دیگر از روش پایین آوردن تب در خانه است که به پایین نگه داشتن دمای بدن شما کمک کند. این امر مخصوصاً در صورتی مهم است که شما نیز دچار سرما هستید، که می‌تواند باعث شود برخی افراد تمایل به پوشیدن لباس‌ها یا پتوهای سنگین‌تر داشته باشند. متأسفانه، این کار می تواند از پایین آمدن تب شما جلوگیری کند یا باعث افزایش تب شود.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

مهم است که بدانیم همه تب ها یکسان نیستند. در حالی که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) تب را به عنوان دمایی بالاتر از 38 درجه سانتیگراد تعریف می کند، تب‌های با درجه پایین که شامل دمای پایین‌تر و علائم خفیف‌تر می‌شوند، اغلب نسبت به تب‌های با درجه بالا بسیار کمتر نگران‌کننده هستند.

تب می‌تواند مفید باشد. چرا که می‌تواند به از بین بردن ویروس‌های مهاجم مشکل‌ساز کمک کند. اما تب ‌های بالا می ‌تواند به بدن ما آسیب برساند، بنابراین نظارت بر سطح تب در هنگام ابتلا به بیماری بسیار مهم است.

مطالعه بیشتر: معرفی انواع سرم به همراه کاربردهای آن ها

به طور کلی توصیه می شود در صورت بروز هر یک از موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • اگر دمای شما به 39 درجه یا بالاتر برسد.
  • اگر علائم تب یا سرفه دارید که بهبود نمی یابند و بدتر می شوند.
  • اگر تب شما با درد شدید عضلانی، آشفتگی ذهنی یا هر علامت غیرعادی دیگری همراه باشد.

سریع ‌ترین و مطمئن‌ ترین راه برای تعیین اینکه آیا تب دارید و این تب چقدر مهم است، اندازه‌گیری دمای بدن با یک دماسنج خانگی است که استفاده آسانی دارد. شناسایی علت تب، بهترین اقدام برای بازگرداندن سلامتی و زمان مناسب برای ملاقات با پزشک، همگی بر اساس درجه تب شما مشخص می شود.

و در آخر…

تب می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد اما اغلب نتیجه ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا است. چندین روش پایین آوردن تب در خانه وجود دارد که به درمان ‌های خانگی معروف هستند مانند مواردی که به خنک کردن بدن شما کمک می‌کنند و دمای بدن را بر اساس محیط بیرونی شما پایین می‌آورند. دسته دیگر داروهای بدون نسخه هستند که می توانند با مقابله با مکانیسم های ایجاد تب در بدن شما کار کنند.

صرف نظر از اینکه چگونه تب خود را درمان می کنید، نظارت بر تب برای به دست آوردن اطلاعات در مورد علت زمینه ای و شدت بیماری شما مهم است. در موارد تب بالا یا مداوم، یا تب همراه با علائم شدید، باید به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *